MirusMentis Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Lekte meg litt med lang lukkertid på mitt nyinnkjøpte Nikon Coolpix P2 Alle bildene har de samme 5 døde pixlene, på samme sted. Kan dette være så enkelt som støv på linsen? har prøvd å blåse litt på den uten at det hjalp. har ringet rundt på de 2 øverste Bildene: Hva kan dette være? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Det du har er vel "Hot pixels" og ikke "Dead pixels". - Hot pixels (warm pixels) lyser opp ett punkt med konstant farge, det være seg rød, grønn eller blå eller en eller annen kombinasjon av disse. - Dead pixels lyser ikke i det hele tatt, altså gir sorte prikker på bildene. Prøv ett søk ved hjelp av f.eks Google etter enten "dead pixels ccd" eller "hot pixels ccd" og du vil se at dette er ett fenomen man bare må leve med. Heldigvis så har jeg kun en hot pixel på mitt digitale speilrefleks, og den er kun synlig med eksponeringstider over ca. 20 sekunder. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 viste ikke navnet på det, derfor jeg satte det i gåsetegn... Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Du kan jo teste ut HotPixels Eliminator, som er aldeles gatis: http://www.mediachance.com/digicam/hotpixels.htm Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Har kameraet ditt funksjon for Noise Reduction (NR) for bruk ved lange lukkertider? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Det kan jeg ikke svare på i farten. Rocambole: Takk for linken, skal prøve programmet, men uansett så er dette en kjapp jobb i photoshop. Lurte i grunn bare på om jeg må leve med denne "feilen" eller om det var en enkel måte å få det bort på. Mvh Espen. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Lurte i grunn bare på om jeg må leve med denne "feilen" eller om det var en enkel måte å få det bort på. 6606135[/snapback] Eneste måte er å aktivisere NR for lang lukkertid (forutsatt at din modell har denne funksjonen). Nikon løsning er å ta to bilder, et med lukker åpen og et med lukker lukket. Hotspotene vil finnes på begge slik at kameraet kan fjerne disse. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 Den skjønte jeg ikke, hvordan kan man ta et bilde med lukket lukker?? Det er vel nettop det at lukkeren åpner at et bilde taes? blei mye åpning og lukking her gitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå