Arctic Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-20 20:25, skrev megavolt:Dette problemet skjedde ved at jeg ba partition magic å lage en partisjon og jeg restarta og det starta opp i et skjermbilde som ligna litt på det som er når man instalerer winxp, så holdt det på og jeg gikk. Når jeg kom tilbake hadde PC'en blitt "ferdig" med arbeidet men det klarte ikke starte opp... Regna med at den bare var blitt "unbootable". Så jeg tok over hardisken til broren min sin PC og fant ut at hardisken var unreadable! Slenger en mulig teori ut i luften her. Kan det tenkes du tok for mye plass fra C: (eller den disk du hadde OS på) når du skulle lage ny partisjon? Jeg vet ikke om det går an, men kanskje PM kan ødelegge filer hvis du velger for mye "ledig" plass fra en eksisterende partisjon? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-20 23:50, skrev Arctic:Fdisk ja... Den har jeg ikke fullt så gode erfaringer med. Hva sier dere til "format C:" og når den er ferdig så har den formatert D:? Det skjedde meg. Fordi C: var NTFS. D: ble til C:. Du sjekket ikke hva som var på C: og gjorde en brukerfeil :smile: (foruten en liten designfeil i å la D: bli C: :smile: ) Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-20 23:53, skrev borre:Fordi C: var NTFS. D: ble til C:. Du sjekket ikke hva som var på C: og gjorde en brukerfeil :smile: Hehe, ja jeg vet jo det nå da. Har visst det siden dagen etter jeg gjorde den tabben. Men ingen sa dette til meg før jeg gjorde den... :wink: Lenke til kommentar
TheLoco Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Du bruker først fdisk til å opprette partisjoner med ønsket størrelse, så formaterer du og legger inn XP. Installasjonsprogrammet formaterer for deg hvis du ikke har gjort det på forhånd, og du kan velge mellom FAT32 og NTFS filsystem. Du trenger ingen ekstraprogrammer, verken før eller etter. Tror dessuten at XP-installasjonen spør deg om partisjoner hvis du ikke allerede har noen på disken. Husker ikke sikkert, det er en stund siden jeg la inn XP for noen, og selv kjører jeg WIN2000. MVH TheLoco Lenke til kommentar
cpy Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 FDisk- ligger i oppstardisketten i win98.(vet ikke hvordan det er med XP) Har du formater HD`en, start maskinen med oppstartdisken og kjør Fdisk fra Dos, kan kanskje være litt vanskelig hvis du ikke har brukt Fdisk før.... Lenke til kommentar
Kafarsken Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Slik bruker jeg å gjøre det når jeg skal installere XP på en blank HD. 1. Boot opp med XP-plata. 2. etter en stund vil du få spørsmål om hvilken disk du skal bruke. (Hvis du ikke er helt stødig kan du jo ta ut den disken du ikke vil formatere for å unngå tabber) 3. Lag en partisjon på ønsket disk (kanskje ca 20 GB i NTFS.) 4. Installer XP her. 5. Når XP er ferdig installert går du i kontrollpanelet. 6. velg administrative verktøy 7. Computer Management (Datamaskinbehandling?) 8. Storage (lagring) 9. Disk management 10. Her kan du lage partisjoner du du ser mannen med ljåen uten å måtte "kjøpe" PqM Lenke til kommentar
Pug Skrevet 21. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2002 "10. Her kan du lage partisjoner du du ser mannen med ljåen uten å måtte "kjøpe" PqM" Hva betyr det? Har funnet frem dit, (Til 9) men kommer ikke lengre... Hva gjør jeg nå??? Skjønner ikke nr. 10 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 10. lag det antall partisjoner med de størrelsene du vil. Personlig foretrekker jeg: C: 5-10GB, Windows og andre innstallerte ting D: Resten, Alt mulig data jeg vil ta vare på ved en evt. re-innstallering av windows. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 21. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2002 Hvordan lager jeg antall partisjoner med de størrelsene jeg vil? Hva trykker jeg på? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Svaret ligger i den andre tråden din med samme spørsmål: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...est=2&replies=2 Hold deg til en tråd er du snill ! Lenke til kommentar
vegge Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-21 18:43, skrev Pug:Hvordan lager jeg antall partisjoner med de størrelsene jeg vil? Hva trykker jeg på? Forstår det slik at du nå har bootet opp fra WinXP-plata, laget en partisjon på +-10 GB, som du har installert WinXP på. Stemmer dette? Resten av harddisken din antar jeg da at er upartisjonert. Går du inn i Diskbehandling så vil du se den andre delen av harddisken din. Er den upartisjonert så er det bare å høyreklikke på den og velge partisjoner eller noe.. da kan du velge størrelse, partisjonsbokstav, ntfs eller fat32 osv. Den må også formateres før bruk, men da er det bare å høyreklikke igjen. PS. Hvis jeg har misforstått og du f.eks. har dokumenter på harddisken din, så må du for all del ikke tulle med partisjonene eller formatere. Bare prøver å hjelpe ut i fra det du har sagt.. Lykke til! :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå