Gå til innhold

Energi til trening

Anbefalte innlegg

Hei

Leste i en annen tråd her at dersom en ønsker å bli kvitt litt ekstra fett, kan man ta seg en joggetur på morgenen før frokost. Først og fremst da man ikke har spist vil kroppen ta energien fra fettreservene, og samtidig vil man da holde forbrenningen oppe hele dagen. Og eg kan godt se for meg at dagen blir litt mer energirik også.

Men, problemet slik eg opplever det er for stor mangel på energi, eller blodsukker. Litt usikker?

Eg har tendens til å kaldsvette, skjelve og bli dårlig dersom eg blir for sulten.

Finnes det da noen energidrikk/tilskudd som eg kan ta før denne joggeturen, og deretter spise en sunn frokost etterpå, uten å bli kald, feber, dødsjuk og jævlig før eg kommer hjem?

Jogger ellers 3-4 ganger i uken regelmessig på rundt 1 time pr tur. Dette er da en blanding av intense turer(opp i skog, mark og ulendt terreng) og rolige turer(flate turstier med hurtig gåing/sakte jogging). Å bruke 30 minutt på morgenkvisten hver dag i stede hadde faktisk frigjort en del tid for min del også... Men daglig er kanskje ikke så bra for kroppen? Eg føler meg ikke utslitt etter ei intens økt(170-180 i puls), men eg kjenner at kroppen har jobbet litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Jeg er ikke enig i at det lønner seg å trene på tom mage.

Dette fordi av fett og muskler, så tærer kroppen enklest, og dermed raskest på muskler.

For å gå ned i vekt er det raskere å kvitte seg med muskler, ettersom muskelvev veier 3 ganger så mye som samme massen med fettvev.

Anbefaler frokost helst 60 min før trening om morgenen, da er kornblanding helt topp (God Dag f.eks), ettersom det inneholder karbohydrater og fiber som kroppen vil få bruk for; uten at det er så mye sukkerarter (kun hurtig energi).

Du kan gjerne bruke litt rosiner i blandingen; druesukker er toppers for sjel og sinn.

Lenke til kommentar

Morgenturer før frokost er bra dersom målet er fettreduksjon. Merk at jeg skriver morgenturer, for det er viktig å forstå at dette ikke er høyintensitetstrening.

Dersom du ikke føler deg helt topp før turen, så bør du drikke mye vann. Du kan også ta deg en skje med olje eller en liten proteinsnacks. Unngå karbohydrater, og spesielt raske karbohydrater. Raske karbohydrater øker insulinnivået i kroppen og det er ikke bra når det er snakk om fettreduksjon! (merk at etter en god treningsøkt bør du absolutt få i deg litt raske karbs enten du slanker deg eller ikke)

All fysisk aktivitet før frokost bør ligge på mellom 60-70% av makspuls. Denne sonen kalles populært for Fitness sonen og studier viser at kroppen tar energien hovedsakelig fra fettreservene. Kalorifordelingen er 85% fra fett, 10% fra karbs og 5% fra proteiner.

Øker man intensitetsnivået over 70% av makspuls blir fordeligen en helt annen, og da trenger man mye mer karbs for å kunne klare å holde kroppen i gang.

Derfor er det svært viktig at morgenturen holder seg på et rolig nivå!

Lenke til kommentar

Drikk vann, og gjerne litt kaffe for å maksimere fettforbrenningen på morgenturene. Koffein har nemlig en mild fettforbrennende effekt. Ingenting som slår morgenkardio når det gjelder tidseffektiv fettforbrenning. Tror ikke det er lurt å få i deg energidrikk før turen. Den vil bare fylle opp karbohydratlagrene dine slik at du vil forbrenne disse istedenfor å forbrenne fett, slik du ville gjort hvis du ikke hadde tatt drikken.

Jeg er ingen kostholdsekspert, men jeg fikk egentlig en ide nå :p. Hvis du føler at det er veldig ubehagelig å løpe på tom mage, kanskje du kan ta et måltid som består av proteiner til frokost, f.eks. en proteinshake, eller kanskje noe tunfisk (uten brød/knekkebrød).

Lenke til kommentar

Mange gode tips ja. :)

Nei, det er ikke akkurat snakk om intens trening før frokost, heller en avslappet joggetur/gåtur.

Målet er i bunn og grunn ha litt mer energi til dagen, få litt høyere forbrenning, og en bonus hadde vært å få bort småfettet.

Eg er ikke tung, har ikke for lite eller for mye muskler, så vekt har eg ikke tenkt å tape så mye av. Ligger rett rundt 80-84 til vanlig, og er 182 høy. Etter mine idealer ligger eg kanskje 1-2kg over gjennomsnittet?

Men og 60-70% av maks puls høres fornuftig ut, kanskje 10% for mye? Litt usikker.

Uansett takker eg for alle innspill, kom gjerne med flere :)

Og om dere har tips til HVA eg kan spise, med navn og hvor eg får kjøpt det hadde det vært supert. Tenker da på hva som gir hurtig energi, god energi, karbohydrater osv... Akkurat der er eg veldig blank.

Lenke til kommentar

I dag tok eg meg en joggetur rett etter at eg våknet.

Det var veldig deilig å jogge såpass tidlig, lite trafikk, litt vårkaldt og stille. Tempoet var veldig rolig, puls rundt 150 hele veien.

Etter å ha kommet tilbake var det vanlig morgenstell og litt frokost, og så til jobb.

Og det er lenge siden eg kan si eg har følt meg såpass opplagt og energisk på lenge. Anbefales :)

Om det ikke hjalp på annet, så fikk eg hvertfall en bedre start. Turen var ikke lang heller(20min +) så det tok ikke lange tiden :)

Lenke til kommentar
I dag tok eg meg en joggetur rett etter at eg våknet.

Det var veldig deilig å jogge såpass tidlig, lite trafikk, litt vårkaldt og stille. Tempoet var veldig rolig, puls rundt 150 hele veien.

Etter å ha kommet tilbake var det vanlig morgenstell og litt frokost, og så til jobb.

Og det er lenge siden eg kan si eg har følt meg såpass opplagt og energisk på lenge. Anbefales :)

Om det ikke hjalp på annet, så fikk eg hvertfall en bedre start. Turen var ikke lang heller(20min +) så det tok ikke lange tiden :)

6612055[/snapback]

Kva gjorde du til forandring frå tidligare denne morgonen?

Lenke til kommentar

Eg gjorde egentlig ikke noe annerleders, bare bet det i meg.

Og med tanke på at hverken turene er lange eller intensiteten høy går det veldig greit.

Dog skal eg prøve å finne en eller annen form for energi(drikk elns) slik at eg faktisk føler at eg har energi til det.

Men så til et annet spørsmål i samme sammenheng. Eg likte veldig godt å ta meg en tidlig tur, ikke hver dag, men ofte. Men når eg tar en intens og lang tur(et par ganger i uken), hvordan bør eg da forholde meg til pausen imellom? Kan eg for eksempel ta en intens treningsøkt på mandag, en tidlig gåtur på tirsdag, en joggetur tidlig på onsdag og torsdag og deretter en intens tur på senere på torsdag, eller bør det være lengre imellom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...