aavar Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Er det mulig å sette opp en gateway i windows uten å måtte bruke 192.168.*.* som ip? Aavar Lenke til kommentar
K.. Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Det burde da være mulig? Bare å prøve, det. Mener Telenor kjører med 10.0.0.1 til eksempel. Endret 2. august 2006 av Knut Erik Lenke til kommentar
pr0nin Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Er det mulig å sette opp en gateway i windows uten å måtte bruke 192.168.*.* som ip? Aavar 6603800[/snapback] Hold deg til de private subnettene for å unngå problemer. 10.0.0.0 - 10.255.255.255 172.16.0.0 - 172.31.255.255 192.168.0.0 - 192.168.255.255 Hvis du ikke forstår ip-adresser og hvordan internett henger sammen pga dem, så er det egentlig ikke så lurt å eksperimentere for mye da det kan gi endel hodebry. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvorfor er det smartest å holde seg på de private subnettene? Hva er de ikke-private subnettene? Evt noen steder jeg kan lese om dette? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 (endret) Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvorfor er det smartest å holde seg på de private subnettene? Hva er de ikke-private subnettene? Evt noen steder jeg kan lese om dette? 6612139[/snapback] Fordi de ikke-private subnettene er tilgjengelige fra internett, altså folk kan hacke deg lettere. Slik har jeg forstått det. Uansett tror jeg du vil støte på en masse problemer ved å skifte nettverksmaske. Det burde da være mulig? Bare å prøve, det. Mener Telenor kjører med 10.0.0.1 til eksempel. Det kommer vel an på modemet ditt (eller kilden du får tildelt IP-en ifra). Endret 4. august 2006 av Xecuter88 Lenke til kommentar
aavar Skrevet 7. august 2006 Forfatter Del Skrevet 7. august 2006 (endret) Problemet er jo at jeg ikke kan bruke 192.168.0.* fordi det er den rangen jeg blir tildelt fra routeren (som jeg ikke administrerer). Så er det noen som kan svare på spørsmålet mitt, istedenfor å bare komme med masse piss? (no offence) Edit: Problemet er jo at den innebygde "nettverksdelingen" i windows ikke lar deg sette en annenn ip (uten å gjøre noe spes). Endret 7. august 2006 av aavar Lenke til kommentar
K.. Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Om IP-en du får fra routeren er 192.168.0.* skifter du IP på din router til 192.168.10.* Problem solved! Lenke til kommentar
aavar Skrevet 7. august 2006 Forfatter Del Skrevet 7. august 2006 Jeg skrev at jeg ikke administrerer routeren... Hvis ingen kan si meg hvordan jeg kan bruke en annen ip; Kan noen anbefale et bra 3pt routing-program (helst et som bare router og ikke så mye annet tull)? Lenke til kommentar
eppis Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 (endret) Problemet er jo at jeg ikke kan bruke 192.168.0.* fordi det er den rangen jeg blir tildelt fra routeren (som jeg ikke administrerer).Så er det noen som kan svare på spørsmålet mitt, istedenfor å bare komme med masse piss? (no offence) Jeg skrev at jeg ikke administrerer routeren... Hvis ingen kan si meg hvordan jeg kan bruke en annen ip; Kan noen anbefale et bra 3pt routing-program (helst et som bare router og ikke så mye annet tull)? du får ikke så mye hjelp når du bare whiner... spør pent så kansje d går litt bedre Endret 7. august 2006 av eppis Lenke til kommentar
aavar Skrevet 8. august 2006 Forfatter Del Skrevet 8. august 2006 Sorry, jeg er bare så lei av at folk kommer med masse smarte ting som jeg allerede har sagt at ikke vil fungere. (som sagt, no offence) Lenke til kommentar
pr0nin Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Sorry, jeg er bare så lei av at folk kommer med masse smarte ting som jeg allerede har sagt at ikke vil fungere. (som sagt, no offence) 6632972[/snapback] Om du forklarte oppsettet litt nærmere så tror jeg kanskje du ville fått bedre svar. Er det sånn at du har en ruter (som du ikke kan gjøre noe med) hjemme og din maskin (pluss evnt andre maskiner du har stående) er koblet til den? Da er svaret kort og greit, nei, du kan ikke ha et annet subnett enn det ruter gir ut og samtidig benytte ruter som gateway. Om oppsettet er anderledes så må du nesten spesifisere det slik at vi kan gi deg relevante svar. Det viktigste spørsmålet er uansett, hvorfor har du behov for dette? I et normalt oppsett hjemme så kan jeg ikke komme på noen fornuftig grunn til dette, så tegn og forklar så vil nok noen komme med løsning på de faktiske behov du har. QUOTE(Knut Erik @ 04/08-2006 : 11:29)Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvorfor er det smartest å holde seg på de private subnettene? Hva er de ikke-private subnettene? Evt noen steder jeg kan lese om dette? Fordi de ikke-private subnettene er tilgjengelige fra internett, altså folk kan hacke deg lettere. Slik har jeg forstått det. Uansett tror jeg du vil støte på en masse problemer ved å skifte nettverksmaske. En privat ip-adresse er ikke-rutbar, med andre ord så vil trafikk til disse adressene ikke bli sendt ut på internettene (og om de blir det pga feilkonfigurert ruter så vil de bli droppet av første som ikke er det). Det har altså mer med mangel på ip-adresser enn sikkerhetsmessige hensyn. Rutbare adresser (stort sett alle andre enn de jeg skrev ned litt tidligere) må kjøpes for at de skal kunne brukes. Dette for å unngå at to eller flere har samme (noe som ville resultert i ganske mye hodebry, for ikke snakke om sikkerhetsproblemer. Tenk at to telefoner til to helt forskjellige mennesker hadde samme nummer). Stort sett de fleste internettleverandører har alle sine kunder på et eller flere private subnett (så at noen nevnte at telenor bruker 10.*.*.*) for så at de bruker NAT eller PAT (mest sannsynlig en kombinasjon) på siste hopp ut til internett. Dette kutter kostnadene til ISP ganske betraktelig (sett at de har 10k kunder, så kan det fx holde med at de kun har et C nettverk med offentlige adresser istedet for at de må ha 10k++) Grunnen til at nettverksmasker kan gi "problemer" er at mange ikke vet hva de er og hvordan de fungerer. Kort fortalt så sier de hva som er nettverks og host i ip-adressen. Når dette er på plass, så er det ca like komplisert som å drikke melk rett i fra kartongen. Lenke til kommentar
aavar Skrevet 12. august 2006 Forfatter Del Skrevet 12. august 2006 Oppsettet mitt er som følger: Internett <=(kabel)> Router <=(trådløst)> bærbar pc <=>Stasjonær PC Det jeg vil er at den stasjonære pcen skal få internett. Problemet er bare det at den bærbare pcen ikke kan ha to iper på samme subnet på to foskjellige nettverkskort, og windows XP kon tillater å route trafikk hvis det "lokale" kortet har 192.168.0.* som ip. SÅ jeg må finne en "bakvei" eller så må jeg finne et program som er enkelt som gjør samme jobber som det windows burde gjøre. PS: Jeg beklage hvis jeg kom ut på feil fot med visse folk her. Hadde egentlig bare en dårlig dag. Takker for alle svar Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Prøvd ICS? (Internet Connection Sharing) Søk på google og du vil finne ut alt om det. Lenke til kommentar
HKO Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Mener jeg fikk til å bare bytte ip en gang. Altså, den gatawayen som windows lager. førsøk å bare bytt ip etter at du har satt opp deling av internet. Har funket for meg tidligere. Merkelig nok funket det ikke sist jeg testet men vet hvertfall at det er mulig. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 (endret) Bruk en bridge (trådløst til kabel som f.eks denne) i stedet sier jeg bare. Da kan du koble den stasjonære rett på det trådløse nettet. Forutsetter at det ikke er noe hyperavansert sikkerhet på det trådløse nettverket. WEP og WPA-PSK støttes vel av de fleste vil jeg tro, og noen av de kommer med en innebygget switch også Endret 12. august 2006 av Ernie Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Fordi de ikke-private subnettene er tilgjengelige fra internett, altså folk kan hacke deg lettere. Bullshit Hvis jeg har fått tildelt 213.239.71.1 fra min ISP (internett leverandør) og jeg setter min maskin nr. to på 213.239.71.2, så vil ingen fra nettet kunne komme inn på den maskinen bare sånn uten videre. Da må jeg ha noen form for routing fra 71.1 til 71.2, og da vil det bli akkurat det samme som å bruke f.eks 10.0.0.2. Men, hvis min DNS-tjener på 71.1 sier at "Hey! www.vg.no ligger på 213.239.71.2" så vil det bli krøll, og 71.1 vil prøve å finne en webtjener på 71.2 uten å finne noe. Sikkert litt vanskelig forklart hvis du ikke har litt peiling på dette området. Lenke til kommentar
aavar Skrevet 12. august 2006 Forfatter Del Skrevet 12. august 2006 Det er jo ikke det som er problemet... problemet er at jeg vil sette opp en gateway mellom to kort på en maskin hvor landelen har en annen ip enn 192.168.0.*. Er dette mulig med windows innebyggde routing? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Det er jo ikke det som er problemet... problemet er at jeg vil sette opp en gateway mellom to kort på en maskin hvor landelen har en annen ip enn 192.168.0.*. Er dette mulig med windows innebyggde routing? 6660129[/snapback] Er det ikke bare å lage bro mellom de to nettverkstilkoblingene på den bærbare? Altså mellom den trådløse tilkoblingen og tilkoblingen til maskinen din. Da vil den stasjonære maskinen nå routeren og få nett. Burde ikke være værre. Lenke til kommentar
aavar Skrevet 13. august 2006 Forfatter Del Skrevet 13. august 2006 Jeg prøvde det nå, men jeg fikk det ikke til. Fikk ikke engang tilgang til internett på laptopen da jo... tror ikke jeg skjønner hvordan en bridge egentlig skal fungere... Lenke til kommentar
devo_thj Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Altså. Bruk Manuell konfigurasjon av IP adressen (TCP/IP) under egenskaper for nettverkstilkoblingene på begge pc'ene så kan du endre IP'en til hva du vil. Hvordan dette fungerer med bridge og sånt, er jeg ikke sikker på siden jeg helst ikke vil luke i oppsettet mitt. men å gi en PC 10.0.0.1 og en anna 10.0.0.2 fungerer smertefritt. Er ikke sikkert dette hjelper for din del, men det virker ikke som om noen har gitt noe bra svar på akkurat hvordan du endrer selve IP adressen som windows "gir ut", men det har vært mye anna om NAT og ISP'er osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå