Blandn Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Har post en thread om at windows setup ikke klarer å formatere RAID 0 slik at jeg ikke kan installere Win XP rett på RAID disken min. Men så kommer jeg på et annet måte å få windows på RAID disken min. Litt tåpelig men i teoretisk set så er det mulig, men vil gjerne har noe råd før jeg prøver det ut. 1. Jeg tenkte å installere windows på IDE disken min siden jeg ikke klarer å installere det direkte på RAID. Så bruker jeg Partition Magic til å kopiere hele C partition over til ferdig formatert RAID gjennom partition magic det og. Deretter endrer jeg boot fra IDE til RAID og sletter C partition som er på IDE disken. 2. Samme prinsippet som 1. men med Ghost Backup. som sagt i teoretisk set er dette mulig, siden begge programmer tar backup/kopiere hele partition. Men problemet er vel lese/skrive forskjell mellom RAID 0 og IDE, siden begge har forskjellige måte å lese/skrive på. Vil dette her går fint eller fører til kollisjon/skader o.l.? Vil gjerne hører fra Dere experter ^^ /Discuss Endret 2. august 2006 av Blandn Lenke til kommentar
GeirNord Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Win XP på RAID 0 er fullt mulig, men krever hardware RAID, og at driver legges inn under inst av Windows. 1 og 2 fungerer ikke fordi in legger inn forskjellige filer avhengig av harddisk systemet som Win installeres på. Disse kan som regel ikke fikses på i etterkant (noen få unntak finnes, ikke spør - gjelder helt sikker ikke din config). MAO lag RAID i bios på maskin eller kontrollerkort, og inst Win XP direkte på RAID-volumet med driverdiskett fra leverandør. Har post en thread om at windows setup ikke klarer å formatere RAID 0 slik at jeg ikke kan installere Win XP rett på RAID disken min. Men så kommer jeg på et annet måte å få windows på RAID disken min. Litt tåpelig men i teoretisk set så er det mulig, men vil gjerne har noe råd før jeg prøver det ut. 1. Jeg tenkte å installere windows på IDE disken min siden jeg ikke klarer å installere det direkte på RAID. Så bruker jeg Partition Magic til å kopiere hele C partition over til ferdig formatert RAID gjennom partition magic det og. Deretter endrer jeg boot fra IDE til RAID og sletter C partition som er på IDE disken. 2. Samme prinsippet som 1. men med Ghost Backup. som sagt i teoretisk set er dette mulig, siden begge programmer tar backup/kopiere hele partition. Men problemet er vel lese/skrive forskjell mellom RAID 0 og IDE, siden begge har forskjellige måte å lese/skrive på. Vil dette her går fint eller fører til kollisjon/skader o.l.? Vil gjerne hører fra Dere experter ^^ /Discuss 6603687[/snapback] Lenke til kommentar
Blandn Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 takk for svaret mn eg har tidligere lagt ut en tråd om at eg ikje fekk te å installere win xp direkt te RAID-volumet.. Vet kje ka som e problemet Windows Setup vil bare kje formatere RAID disker.. eg har enabled alle RAID funksjoner i BIOS og brukte Driver disc fra leverandør mn dn gidd bare kje formatere den. Tenkte eg må nok flashe BIOS så prøva igjen.. mn feilmeldingen eg fekk e jo "format failed" når begge disker e nye og RAID e allerede lagt.. så eg vet alldeles kje ka så e problemet.. har du no peiling på d? Lenke til kommentar
GeirNord Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Har ikke noen god løsning annet å kjøre RAID 1 i software RAID inne i Windows (om du har XP Pro). Ytelsen til Win blir nesten like god som med RAID 0 så lenge du har egene disker til lagring av filene du jobber med. takk for svaret mn eg har tidligere lagt ut en tråd om at eg ikje fekk te å installere win xp direkt te RAID-volumet.. Vet kje ka som e problemet Windows Setup vil bare kje formatere RAID disker.. eg har enabled alle RAID funksjoner i BIOS og brukte Driver disc fra leverandør mn dn gidd bare kje formatere den. Tenkte eg må nok flashe BIOS så prøva igjen.. mn feilmeldingen eg fekk e jo "format failed" når begge disker e nye og RAID e allerede lagt.. så eg vet alldeles kje ka så e problemet.. har du no peiling på d? 6604793[/snapback] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå