King-Nothing Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Vet ikke om det finnes en slik tråd fra før, og jeg vet heller ikke hvor nyttig denne er, men jeg skriver uansett noen ord om dette teamaet. Tenk på det som en liten orientering til dere som vurdere å kjøpe (småting) fra utlandet. Det hele begynte da jeg skulle kjøpe et bluetooth headset til min mobiltelefon. Fant dette definitivt blilligst i Danmark, så derfor kjøpte jeg der: Jeg vet jo at man må fortolle varer som er verdt mer enn 200 kr, men siden jeg har bestilt varer fra dette firmaet tidligere (som har vært verdt 300kr) regnet jeg med at det skulle gå greit denne gangen også. Men det tok jeg feil, skammelig feil. Jeg ventet på pakken min, og etter tre dager kom den. Det vil si at det som kom var et brev fra Posten med melding om ankommet ufortollet sending. Man får da to muligheter: 1. Posten kan fortolle for deg. Enkelt nok, men man må da skrive under på en fullmakt, for så å vente til posten mottar brevet 2-3 dager senere. 2. Man kan fortolle selv. Siden verdien var såpass lav kunne jeg fortolle via internett. Regnet med at det gikk kjapt, men det tok jeg feil igjen. Da jeg skulle registrere meg på toll.no fikk jeg ikke opp noe passord. Det måtte sendes i eget brev fra min lokale Tollstasjon. Etter tre dager kom brevet og jeg logget meg på. Fikk fortollet varen, og må betale 80kr for det. Varen er nå i Oslo (jeg bor i Nedre Telemark), og blir forhåpentligvis sendt min vei i morra. Så blir det noen dager å vente før jeg kan hente pakken på postkontoret. Trodde ikke det skulle være så mye om og men for å få fortollet en vare. Headsetet ble levert på Posten 26 Juli og pr i dag 2 August, har den ikke kommet lengre enn at den har blitt fortollet. Dette pga mye venting med brev som skal frem og tilbake i systemet. Her er hva som står når varen er fortollet: 1: Dette er en kvittering som må skrives ut og forevises ved utlevering av varene hos lagret til den som lagrer varene eller på postkontoret hvis varene er sendt via Posten. (Har de ikke den samme info`en slik at de bare kan slå det opp på samme måte som når man skal hente pakke? Da holder det jo at man har sendingsnr.) 2: Før varene kan utleveres og tas i bruk må beløpet under "avgift å betale" innbetales på kontonr: 6345.05.06003, Oslo og Akershus tolldistrikt, Postboks 8122 Dep., 0032 Oslo. Husk å påføre ekspedisjons- og løpenummer på innbetalingen. (Greit nok) 3: Ved postsendinger må det i tillegg sendes en e-post med opplysninger om ekspedisjons- og løpenummer og ankomstnummer til posten på adresse: [email protected] (Hvorfor i all verden må det det?) Som dere ser, blir det ganske mye ekstra venting, og mye mer jobb ved å kjøpe fra utlandet, så sjekk nøye at du tilslutt faktisk sparer på dette. Jeg har selv handlet fra bl.a USA tidligere å spart mye på det, men denne gangen ble det ingenting å tjene og MYE ekstra arbeid. Da jeg bestilte fra USA betalte jeg varensverdi + frakt + moms og fikk den hjem på døren. Ikke så mye om og men. Håper dette kan være til nytte for noen. Endret 2. august 2006 av King-Nothing Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå