alfern Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Kabelmodem (docsis) henter en konfigurasjonsfil hos ISP når det kobler seg på nett. Denne fila forteller bl.a hvilken hastighet modemet skal kjøre på. Dersom du skal uncappe modemet, er du nødt til å sette opp en TFTP server med samme ip-adresse som ISP sin TFTP. På denne måten vil modemet laste ned din modifiserte konfigurasjonsfil når det blir resatt. Etter det bytter man manuelt til den ip adressen man hadde i utgangspunktet. Dette vil ikke vare evig, siden ISP oppdaterer konfigurasjonsfila med jevne mellomrom. Lenke til kommentar
kamikazi Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Litt avklaring i forhold til DHCP : Standard setting i en DHCP server er å "lease" ut ip-adresser i 3 døgn. Dette kan selvfølgelig endres på DHCP serveren, men de fleste lar standard settinger være som de er. Kommentar til å "stjele" ip-adresser. Du kan godt ta en statisk ip-adresse så lenge den er ledig i det subnettet du tilhører. Men du deler på en pool på vanligvis mellom 255-127 adresser. Det betyr at du ikke kan bruke adresser som allerede er tatt. Vet ikke helt hva som skjer i sentralen hvis den prøver å dynamisk dele ut en adresse, som allerede er tatt. Men antar at den overstyrer, noe som vil føre til at du som har tatt adresse mister tilgang. Lenke til kommentar
aG_ Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Les denne: http://groups.google.com/groups?q=how+to+k...tron.com&rnum=2 Under reforhandlingen av ip-adressen kan man tydeligvis beholde ip'en og kanskje også gjøre den statisk, men spekteret av ip-adresser er for lite så du vil bli stengt ute av nettverket. Jeg vet ikke hvordan reforhandlingen av ip fungerer (og om det er praksis i norske isp'er), men for å unngå flere klienter med samme ip så må du nødvendigvis reservere din ip til din mac, og da må du nok lagre/erstatte den konfigurasjons-fila på servern. Det kan bli vanskelig uten ulovlige inngrep, om ikke modifisering av adsl/kabel-modemet allerede overskrider isp's regler. Konklusjon: skal være mulig å beholde den ipen du får, men det blir vanskelig å ha den alene. Eller hva sier dere? Lenke til kommentar
Jay Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: "....Mener å huske at leasetiden er på 3 dager hos chello....."Ja, men den henter vel IP'en fra en DHCP server. Når maskinen ikke er satt opp til å hente fra en er det vel teoretisk mulig å beholde ip'en? Jepp du beholder IP adressen så lenge du bare orker, men.. Da tror jo DHCP serveren at den adressen du bruker fortsatt er ledig og vil dele den ut til en annen maskin. Og så begynner morroa, to maskiner i samme nett med samme ip. Dette vil resultere i at noen programmer ikke virker, så virker de.. virker ikke. Hmm merkelig.. Man skjønner ingenting, reinnstallerer Windblows 3 ganger, prøver andre maskiner og skriker sint inn UPC sin support-telefon. Før man så skjønner at det er den lille hacken man gjorde for en stund tilbake som forårsaker problemene. Eventuelt kan det jo være UPC som ringer deg og lurer på hvorfor i h***** du har tatt den IP-adressen. Anbefalles ikke! - J Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Hvis du vil bruke maskinen din som en liten webserver så finnes det en løsning, men den krever at du allerede har en Linux/Apache webserver på nett (billig hosting, e.l.) - Et lite Perl script installeres på "hosting" serveren. - Hver gang du får ny IP (re-boot) så kaller du på scriptet (via shortcut, f.eks i oppstartsmappa) For å få tilgang til "hjemmemaskinen" din fra web, så kaller du bare på scriptet via en browser, så router scriptet deg over til din "hjemmemaskin" som f.eks kan kjøre MS Personal Webserver (gratis)e.l. MEN, problemet med telenor ADSL er at den er veldig Asymetrisk. Selv har jeg 756/128 som betyr at min "hjemme-webserver" fikk en 128kbs linje, som igjen er totalt ubrukbart til alt annet enn å hente TXT filer o.l. M.a.o. jeg fikk ideen, lagde scriptet, testen en gang, ble først litt stolt av meg selv, ble irritert på den lave båndbredden (fikk ISDN chill's langt nedover ryggraden) så jeg forkastet hele prosjektet. Tenk om alle kunne hatt 10/10Mbs kabel hjemme med faste IP'er, da kunne vi kalt oss et foregangsland innen IT, og jeg kunne spart meg for å kjøre 13 mil hver dag til og fra jobb! Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 25. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2002 Sett ip på pcen til 10.0.0.139 eller 138 et er en av dem hsuker ikke helt. Netmask er standard for den scoopen Så skriver du inn 10.0.0.138/139 i net explorer så kommer du inn på modemet http config. Her kan du gjøre mye dritt hvis dy tør og riskere modemet eller har skikkleig peil. Jeg tør ikke selv så skriv hvis du finner ut av no fett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå