Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lure Telenors DHCP servere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-20 17:30, skrev Athlon Power:

Går det ann og lure telenors DHCP til åg gi meg samme IP hver gang?

Teoretisk sett. JA. Jeg klarte det uten noen store problemer med UPC sitt nett og Telenor og UPC har vel ikke så forskjellig teknologi?

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-20 17:59, skrev Eskil87:

Hvordan klarte du det? :smile:

Ja det ville du visst ja :wink:

Neida. Det hele startet med at jeg skulle uncappe upload hastigheten. Brukte et program som jeg ikke kan si navnet på her.

Og med en del kluss la jeg inn modemets MAC adresse på maskinen, og satt min egen ipadresse (og satt inn en del andre verdier)

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-20 19:41, skrev Athlon Power:

alysse har du noen mail adressse?`

Jepp, jeg har en mailadresse :razz:

Satte faktisk å prøvde meg på dette idag, og jeg gleder meg til å få prøvd uncapping på Digital Dekoderen fra upc :grin:

Eneste grunnen til at jeg overhodet sier dette på forumet er at jeg ikke gjør dette for å gjøre noe uloverlig, men rett og slett for jeg lærer av dette. Seriøst ment.

Har oppdatert profil med mail... (rart jeg ikk har gjort det før )

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Er ikke noe ulovelig dette, så hvorfor ikke :smile:

Standardsvar som kommer til alle dere som har spurt nå :razz:

Jeg jobber litt enda med å cracke uploaden og downloaden, da det innebærer å configurere boot fila til modemet slik det gir beskjed til upc/telenor det er online, henter ned hastigheter osv. Poenget her er å gi modemet beskjed om å akseptere tilkoblinger fra andre ipadresser enn telenor/upc's hemmelige ip'er. Kan komme med mer når jeg vet det :smile:

Vet ikke helt IP'ene til telenor, men Dette er til UPC ihvertfall:

Gå inn på IP configuration: 62.179.156.XXX (noe over .100) (det kan være du kan ta en annen public ip om du vil, men det vet jeg ikke noe om/har prøvd)

Sett Nettverksmaske til default (det som kommer opp når du trykker) (255.255.255.0 eller no)

På default gateway skriver du: 62.179.156.1

DNS server er: 62.179.100.29 som den først og 62.179.100.30 som den andre.

Du kommer nå på nettet uten bruk av autoconfig. Jeg vet ikke 100% om det virkelig fungerer, men det er opp til deg å prøve.

(om du har Telenor Avidi kan du finne ipconfig om du går i CMD og skriver ipconfig /all Du får da opp DNS servere og Gateway server adressen)

Ha en god dag.

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

allyse: jeg tolker ID:11 til at du ikke har klart å uncappe modemet? Jeg gjorde et lite forsøk på det for noen år, men det gikk dårlig :sad: Kan godt være at jeg skulle prøvd litt mer da.

Når det gjelder måten å få statisk IP så er jeg usikker på om den fungerer eller ikke, da UPC deler ut samme IP uansett. Jeg kan hvertfall ikke huske sist jeg hadde noe annet enn den jeg har nå. Men om UPC har satt opp systemet sitt "normalt" så vil metoden ikke fungere. At det fungerer hos Telenor kan jeg ikke tro

Lenke til kommentar

Den 2002-10-21 22:05, skrev Anders Leipsland:

allyse: jeg tolker ID:11 til at du ikke har klart å uncappe modemet? Jeg gjorde et lite forsøk på det for noen år, men det gikk dårlig :sad: Kan godt være at jeg skulle prøvd litt mer da.

--> Nei jeg har ikke klart å uncappe det enda, men har en meget god teori hvordan det skal gjøres. Jeg trenger bare en del ip informasjon osv. Grunnen til at dette kan være ganske enkelt at upc har vert egentlig så idioter å satt mac adressen til modemet på modemet / digital dekoderen. Det er mulig. Det er bare hvordan :smile:

Når det gjelder måten å få statisk IP så er jeg usikker på om den fungerer eller ikke, da UPC deler ut samme IP uansett. Jeg kan hvertfall ikke huske sist jeg hadde noe annet enn den jeg har nå. Men om UPC har satt opp systemet sitt "normalt" så vil metoden ikke fungere. At det fungerer hos Telenor kan jeg ikke tro

--> Jeg har fått dette til å funke med UPC's kabel modemer, men jeg har aldri testet ut over lang tid. Altså med den oppskriften fikk jeg en ip som jeg satt, men vet ikke hvordan det går over lengre tid dessverre...

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til om du reelt uncapper akkurat. Tror du bare kaprer en IP som er ledig i den rangen som routeren tillater. Det er ikke noe hokuspokus:) Jeg sitter dessuten på en helt annen IP-range i UPC nettet enn det dere gjør nå. Med andre ord vil ikke 62.179.156.XXX fungere hos meg siden routeren utenfor meg ikke aksepterer denne verdien.

Diskusjonen om fast IP, så har chello en lease tid på IP-ene sine bundet opp mot MAC adressen. Det vil si at det ikke spiller en rolle om du rebooter eller slår av maskinen for natten, man beholder IP adressen så lenge leasetiden skulle tilsi. Mener å huske at leasetiden er på 3 dager hos chello. Skulle det derimot oppstå litt feil hos upc, som det til støtt og stadighet gjør, kan det hende du får en ny IP.

Et par andre ting. Teknologiene hos UPC og Telenor er vidt forskjellige da blant annet Telenor kjører PPPoe. Husk at UPC er i utgangspunktet en KaTV leverandør og ikke telefonleverandør, dermed er den underliggende teknologien for fastlinje også forskjellig. Antar at rutinene for hastighetsetting og leasetider er forskjellige også.

Videre angående upload og download prosjektet til allyse. Du er klar over at hastigheten settes sentralt i et base hos UPC? Hver natt kl 22 (før ihvertfall), kjører et script som sjekker verdiene av disse. Er verdiene feil vil disse bli rettet i løpet av kvelden. Jeg har ikke sett på selve kabelmodemet så mer kan jeg ikke si. Dette uansett veldig interessant om du finner ut noe mer! :smile:

Samme om du greier å dekode tv signalene:) Tidligere trengte man å finne synkroniseringssignalet til kabeltvsignalet så hadde man alle kanaler*sukk*. Det var tider hehe. Synd UPC la om til digitalesendinger! Har du kommet noe videre med Set-top boksene?

Fortell oss om du finner ut noe revolusjonerende! :smile:

./

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-22 11:56, skrev face:

Samme om du greier å dekode tv signalene:) Tidligere trengte man å finne synkroniseringssignalet til kabeltvsignalet så hadde man alle kanaler*sukk*. Det var tider hehe. Synd UPC la om til digitalesendinger! Har du kommet noe videre med Set-top boksene?

lalala...kristiansand...lalala.....ingen set-top boks...lalala :grin:

btw allyse: Har du det "nye" terayon modemet eller den gamle typen(stor sort sak tror jeg)?

Lenke til kommentar

"2002-10-22 11:56, Svar til: face"

Hvorfor fikk jeg er tålig sterk følese du jobber/har jobbet i upc?...

"....Mener å huske at leasetiden er på 3 dager hos chello....."

Ja, men den henter vel IP'en fra en DHCP server. Når maskinen ikke er satt opp til å hente fra en er det vel teoretisk mulig å beholde ip'en?

"...? Hver natt kl 22 (før ihvertfall), kjører et script som sjekker verdiene av disse. Er verdiene feil vil disse bli rettet i løpet av kvelden. ..."

Her er poenget å programmere scriptet slik sentralen får beskjed om at det er rette verdier på modemet... Poenget er jo at sentralen til UPC skal tro alt er i orden, mens jeg styrer modemet med min egen maskin (altså hastighetene). Den negative siden her er at jeg må hente bootscriptet/div. script fra modemet og programmere dem om - så laste dem opp til modemet igjen.

" ...Har du kommet noe videre med Set-top boksene?..."

Nei, men jeg har som sagt hørt de er de letteste å "cracke". Tar litt tid, men skal nok se hva jeg kan gjøre :wink:

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Den 2002-10-22 15:38, skrev Anders Leipsland:

"lalala...kristiansand...lalala.....ingen set-top boks...lalala :grin:"

-->Vil du kjøpe en hjemmelaget dekoder. Laget den når jeg var 14 eller no :razz:

"btw allyse: Har du det "nye" terayon modemet eller den gamle typen(stor sort sak tror jeg)?"

-->Terayon bruker jeg. De gamle trodde jeg skulle vert tatt av markedet for de var så grusomt enkle å cracke...

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Når jeg jobbet mere direkte med dette forklarte sjefen meg dette:

Terayon modemene har ingen intern hastighetsbegrensning. Hastighetsbegrensningen ligger kun i sentralen.

Såvitt jeg skjønte på sjefens forklaring så er ip'en kun koblet mot modemets mac-adresse. Dette betydde at så lenge modemet ikke ble restartet (strømmen eller kabel-tv kabelen koblet ut) så kunne den teoretisk sett holde ip'en over lang tid om det ikke er satt noen oppdateringsrutine i modemet.

Sjefen forklarte at den interne DHCP'en i terayon forwarder kun den ip'en modemet har fått fra sentralen til pc'en. Etter hva jeg skjønner så kan det da fungere å sette en egen fast ip så lenge denne holder seg innenfor "ip-rangen" og ikke krasjer med ip'er gitt til andre pc'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...