nomore Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Hei Har nå i det siste vært på jakt etter ny brannmur da min IPCop installasjon har begynt å mangle en del funksjonalitet, pluss at den har problemer med enkelte av tjenestene eg bruker(dog ellers veldig fin brannmur/router). Så eg vil da prøve moonwall som så mange prater varmt om. Har lastet ned et cd-image fra nettsiden dems, og startet opp med dette. Dette var visst en live-cd, og eg har da måttet bruke en diskett for å lagre oppsettet på. Problemet er at eg ikke klarer å få noen nettverkskort til å fungere. Dvs, når eg velger 1 fra menyen for å sette opp grensesnitt, velger eg automatisk. Når eg da får beskjed om å plugge i LAN eller WAN kabelen og trykke enter, får eg beskjed om at no uplink oppdaget. Har nå prøvd dette på to forskjellige maskiner, og 8 forskjellige nettverkskort(5 av disse hadde riktignok nesten det samme chipsettet, uten å lykkes. Begge disse maskinene fungerer fint med andre distroer som ClackConnect, IPCop og Smoothwall. Kan det tenkes at BSD er litt mer kresen ovenfor nettverkskortene en hva GNU/Linux er? Ellers mottar eg alle tips med stor takk! Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Hvilket brikkesett bruker du på nettverkskortene? Har selv best erfaring med 3Com på BSD. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Et av de nettverkskortene eg prøvde var 3Com 905C, men eg er ikke 100% sikker på at dette kortet fungerte. Men kortet har fungert etterpå på ClarkConnect, men eg har ikke testet med trafikk. Mistanken min er også rettet mot chipsettet. De fleste eg har er av typen RTL8133, som er rimelig standard. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Kortene til 3Com skal være støttet som bare det i BSD. Det vet jeg fordi jeg selv har lang erfaring med 3Com kort i BSD. Og jeg vet også at selv PCI-E kontrollere er støttet i OpenBSD (Broadcom). Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 Eg vet ikke om det er eg som gjorde noe feil, eller om det var noe galt med begge maskinene, men eg fikk det ikke til, da med to 3Com nettverkskort. Begge av disse er i dag i drift på samme maskinen men med Astaro Security Linux på i stede. Eg gav opp denne gang, men skal gi det et nytt forsøk rimelig snart Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 m0n0wall (tipper det er sånn det skrives) er basert på FreeBSD. Selv bruker jeg FreeBSD som OS på brannmuren min, og det funker som bare det. FreeBSD kan være vanskeligere å sette opp som brannmur, da du må gjøre en god del av jobben selv. Men alt i alt så foretrekker jeg et fullverdig OS som jeg selv kan strømlinjeforme etter mine behov. Lenke til kommentar
Gjest member-1768784 Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) - Endret 10. april 2017 av member-1768784 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Skal du få full funksjonalitet på PF, så må du bruke OpenBSD. PF utvikles av OpenBSD-folkene. FreeBSD støtter også PF, men OpenBSD har den nyeste versjonen av PF (naturlig nok). Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Nå har eg testet pfsense i stede for Moonwall... og det fungerte helt supert. Og dette er på samme maskin som eg prøvde meg på tidligere, med de samme nettverkskortene. Takk for forslaget, og hjelpa folkens pfsense frelst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå