Gå til innhold

Hjelp til lysdimmer på Halogenlampe

Pixi

Anbefalte innlegg

Heisann.

Spørsmål 1:

Har kjøpt 2 stk halogenlamper, med 5stk pærer på hver 50w.

Lampene skal stå i en loftstue og har ikke noe sånn "boks" som det er til andre lamper i taket i huset. Derfor kjøpte jeg vanlig lampeledning, og dro denne langs taket og ned langs veggen, hvor jeg skal ha på en dimmer.

Fant en på biltema som kunne takle 100-500watt. (Biltema dimmer) Tenkte derfor denne ville fungere, siden min lampe er på 250w. Men fikk ikke liv i denne dimmeren i det hele tatt. Kjøpte 2stk og ingen av de vil virke. Har testet ledningen til lampa, og den fungerer fint, men dimmeren vil ikke virke.

Legger ved et bilde av den (slik det ser ut under dekselet hvor jeg skal plugge til ledningene), og kanskje noen kan hjelpe meg og si hvor jeg skal putte ledningene, men har vel prøvd alle kombinasjoner.

Spørsmål 2:

Så om jeg ikke får biltema dimmeren til å funke må jeg ha noe slik:

(Se bilde under)Lurer på om det finnes noen utenpåliggende dimmere av den typen man fester på vegg(helt vanlig) med sånn hjul til å justere lysstyrken, som man kan ha lampettledningen inn i ene enden, og trekke en ledning fra stikkontakt inn i et annet uttak. eller må man ha elektriker, som fikser dette og tar strømmen fra det vanlige nettet i huset?

d1201_400x378.jpg

EDIT: Endra på noen småfeil

post-43800-1154528986_thumb.jpg

Endret av Pixi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sikkert kobla feil inni dimmeren. De lampene du linka til han dimmes. Kobla en sånn på skolen en gang men husker ikke helt hvordan det funka... men den må ha begge polariteter inn pluss en utgang som går til lampen og så til den motsatte polariteten. Det er ikke en VDR men en krets som kutter deler av sinus spenningen, derfor må den ha begge polaritetene for å funke.

Edit: Skriveleifs

Endret av chrml
Lenke til kommentar

En ting, prøv å putt hver av fasene til 230V inn på venstre og høyre tilkobling på dimmeren. Så tar du en ledning fra den tilkoblingen nest bortest til høyre og inn på den ene tilkoblingen til lampen. Så tar du en ledning fra den andre tilkoblingen til lampen og legger den inn på enten den helt til venstre tilkoblingen eller den helt til høyre (se hva som funker).

Lenke til kommentar

Jepp, da funker det. Tusen takk for hjelpen!! :)

Begge de blå ledningene i høyre "klemme" i dimmeren. Den ene brune rett ved siden av, og den andre brune helt til venstre. Og den ledige er da jording.

Så da er problemet løst :)

Lenke til kommentar
Jepp, da funker det. Tusen takk for hjelpen!! :)

Begge de blå ledningene i høyre "klemme" i dimmeren. Den ene brune rett ved siden av, og den andre brune helt til venstre. Og den ledige er da jording.

Så da er problemet løst :)

6603486[/snapback]

Tør jeg spøøre hvordan du koblet det første gang? :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...