hpfarstad Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Finnes det noen god måte å konvertere en XML fil til en database i MS SQL? Lenke til kommentar
roac Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Finnes det noen god måte å konvertere en XML fil til en database i MS SQL? 6602282[/snapback] Det kommer an på hvilken versjon du bruker. Bruker du SQL Server 2005 så har den rimelig god støtte for XML, så det burde ikke være noe problem. Her har du flere valg, du kan bl a bruke SQL Server Integration Services til jobben. Hva jeg ville ha gjort avhenger av hvor komplisert XML dokumentet er og om det er noe som skal gjøres regelmessig (typisk import av data) eller ikke. Hvis det er en veldig komplisert jobb eller en jobb som skal gjøres for hver fil som blir lagret til en katalog så vil muligens BizTalk være et aktuelt produkt for jobben. Dersom du kommer med litt utfyllende informasjon om problemstillingen så hjelper jeg gjerne til. Lenke til kommentar
hpfarstad Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Takker for svar... Skal se litt på hvilke muligheter som ligger innebygd i MS SQL 2005, så får jeg heller komme med utfyllende informasjon dersom jeg ikke får til! *Bruker MS SQL 2005 forresten Endret 3. august 2006 av hpfarstad Lenke til kommentar
hpfarstad Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Heh.. skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre.. Har altså en xmlfil, og har opprettet en database. Prøver å velge import data, men hvilken datasource skal jeg velge? Dersom jeg velger flatfile får jeg bare valget mellom .txt og .csv, men velger jeg XMLSQLOLEDB, så får jeg bare opp masse parametere jeg ikke vet hva jeg skal fylle inn.. Anyone? Lenke til kommentar
roac Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Har altså en xmlfil, og har opprettet en database. Prøver å velge import data, men hvilken datasource skal jeg velge? Dersom jeg velger flatfile får jeg bare valget mellom .txt og .csv, men velger jeg XMLSQLOLEDB, så får jeg bare opp masse parametere jeg ikke vet hva jeg skal fylle inn.. 6606199[/snapback] XMLSQLOLEDB er nok ikke helt det du er ute etter, det er for eksponering av XML data i en sql server, noe som blir det motsatte av det du ønsker å gjøre. De valgene du ser er for genrerering av connection string for å koble seg til SQL Serveren. Etter det jeg kan se er det to valg du har (om du ikke vil gjøre importen manuelt). Det ene er å lage et en SSIS (SQL Server Integration Services) pakke, der du i en data flow task bruker XML Source for å lese data fra en XML fil, behandler dataene underveis og så til slutt leverer de til en SQL Server. Det andre alternativet er å legge hele XML dokumentet i en variabel av datatypen XML i SQL Server 2005, og så bruke xquery (node, value etc) til å hente ut den informasjonen du er ute etter. Ingen av delene er point-and-click og jeg tør ikke anbefale den ene fremfor den andre (når man ikke er kjent med noen av delene), men jeg vet at jeg som har brukt disse teknologiene en del helt klart ville gått for det første alternativet, men det er ikke dermed sagt at det er det enkleste for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå