Gå til innhold

Guide: Sikkerhet på nettet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dialer

I dette tilfelle betyr dialer et program som bruker et modem til å ringe opp en annen PC. Dette gjøres uten at brukeren er klar over det, og dermed kan vedkommende få en skyhøy telefonregning uten å bevisst ha brukt telefonen.

Dette gjelder da kun for de som bruker vanlig modem med tellerskritt,isdn...

Sånn at det er sagt...

Fin artikkel forresten...

Lenke til kommentar

Programmet a-squared Free kan lastes ned fra:

http://www.emsisoft.com/en/software/free/

Programmet tar hånd om en rekke forskjellig malware. Om du også ønsker en sanntidsbeskyttelse istedetfor denne manuelle malware skanneren så har Emsisoft også en kommersiell utgave som du må betale for å bruke.

2.0 versjonene er nokså nylanserte, og jeg synes de ser ganske lovende ut fra en overfladisk gjennomgang av programvaren (gratisutgaven).

Lenke til kommentar

Veien til å ikke få virus, er av erfaring, etterhvert som du sitter en del forran pc-en lærer du hva du skal være kritisk til. Fikk selv disse:

1. brev

We are Diplomatic Corp that holds special and valuable consignments for

reputable clients that are honest and trustworthy. We work in

collaboration with top firms all over the world as we have earned a

name as a service whose hallmarks in reliability and confidentiality

are revered.

(...)

The

funds have nothing to do with any form of illegality and all

documentations needed to prove the source of the funds were submitted

when the funds were being deposited and these documents would prove the

source of the funds and authenticate the fact that the funds are clean

and has no links whatsoever with either drugs or terrorism.

For your

assistance in this transaction,the benefactor and her Children have

agreed to give you 30% of the total amount of money which is equivalent

to US$22.5 Million (Twenty Two Million,Five Hundred Thousand United

States Dollars) and this role simply entails retrieving the funds on

their behalf from the Diplomats in Europe and all the information

needed to claim the funds would be sent to you as soon as you indicate

your interest in assisting them as well as providing the following

information to facilitate the smooth conclusion of the transaction..

1) Your Full Name:

2) Your Address:

3) Your Telephone Number:

4) Your Fax Number:

5) Your Mobile Number:

6) The Name of the Closest Airport

to your City of Residence:

7) Your Age:

I await your response

Urgently.

Mr.Victor Williams.

2. brev

We have some good news. Although it has taken some time, our brokers have found

7 companys that are willing to refinance. Please note that this

is a time sensitive situation, take a minute to review the following link and we

will be in touch shortly.

Hurry, when these deals are gone, they are gone Simply fill out this one min ute form..

Don't worry about approval, your creditstatus will not disqualify you!

www.<raillery[congregation]slippedc.tr256c.com

Sincerely,

Kimberly Chatman

3. brev

One of our agents has been trying to contact you regarding your property.

We have some good news. Although it has taken some time, our agent have

found 8 financers that are happy to r e f i n a n c e for you.

Even l o w-c r e d i t will not be an issue if you confirm with us today.

www.wwww{.albertdon>.bluish}{{influence.gyty3.net

Best Regards,

Dudley Rutledge

MCC Lending

Lenke til kommentar
Dere har glemt eTrust PestPatrol! :dontgetit:

http://www.ca.com/products/pestpatrol/

det beste antispyware programet!

og jeg har brukt SpyBot, Ad-Aware også fant jeg ut at pestpatrol finner mere og fjerner mere!  :thumbup:

6605806[/snapback]

Nå skal ikke jeg si hva jeg mener om Pest Patrol, men sjekk denne: http://lars.werner.no/wordpress/?p=50

Helt klart at de "finner" mer, siden de trigger på helt normal software.

Lenke til kommentar

og jeg har brukt SpyBot, Ad-Aware også fant jeg ut at pestpatrol finner mere og fjerner mere!  :thumbup:

6605806[/snapback]

jeg mente alså

http://www.pestpatrol.com/ ikke online scanen ^^

6605806[/snapback]

Nå skal ikke jeg si hva jeg mener om Pest Patrol, men sjekk denne: http://lars.werner.no/wordpress/?p=50

Helt klart at de "finner" mer, siden de trigger på helt normal software.

6607366[/snapback]

ja men har du hørt om flere tilfeller? :hmm:

er jo best å ha et antispyware programvare som veffal fjerner meste parten av spyware, til og med SpyBot finner spyware i F-secure sine internet security :p

Endret av wiak
Lenke til kommentar
ja men har du hørt om flere tilfeller?  :hmm:

er jo best å ha et antispyware programvare som veffal fjerner meste parten av spyware, til og med SpyBot finner spyware i F-secure sine internet security  :p

6607878[/snapback]

Jeg har hørt om flere tilfeller ja. Etter programmet mitt ble detektert som spyware begynte jeg å søke på nett etter folk i samme situasjon. Flere av hjemmeutviklerne hadde opplevd det samme.

Når jeg lager programmer bruker jeg informasjon/klasser fra de kjente programmeringsidene (codeproject.com, codeguru.com pss.com osv). Når mitt program blir kompilert lager den del lik binærkode som KAN ha bli benyttet i spyware (siden det er åpen kildekode).

eTrust PestPatrol har sansynligvis lagt inn deteksjon på den delen binærkode, og sier ifra om alle programmer som benytter seg av kjente åpne klasser.

Derfor vil PestPatrol "finne" og merke flere produkter som spyware som i virkeligheten ikke er det. Det er egentlig bare tull å sammenligne antispyware-produkter i antall hits de finner. Adaware holder i massevis for å fjerne slikt, men start i sikkerhetsmodus når scannet gjøres. Da burde man oppnå best resultat.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bra guide!

Men jeg kan ikke se at 'Spyware Doktor' er nevnt?

Utifra en del produktanmeldelser, og kjapp testing av noen andre progs, falt valget på denne - og jeg kjøpte et års lisens.

Andre som har erfaring m dette produktet?

I tillegg kjøpte jeg 'Registry Mechanic' fra samme selskap, men lurer litt på om det var så nødvendig?

Leita etter gratis progs som gjør samme nytta (både spyware og reg. clean), men de som så ut til å kunne gjøre jobben krevde betaling for å utføre reparasjonene..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det er ikke så relevant til det å holde maskinen fri for virus og spyware, men for å ha en ryddig Windows-innstallasjon anbefaler jeg alle å innstallere Crap Cleaner; et gratis rydde-verktøy som fjerner midlertidige filer, rydder i registeret, m.m. Perfekt for å bli kvitt programvare som ikke lar seg avinnstallere, o.l. Et av de beste gratisverktøyene jeg bruker på Windows! :)

Lenke til kommentar

Det området dei fleste med litt erfaring med dataen blir smitta på er ved bruk av programvare som brukes til piratkopiering.

Istadenfor for å hjelpe venner & familie med piratkopiering så henviser eg dei til SourceForge og lar dei heller søke etter det dei trenger der :)

Lenke til kommentar

Hei,

Viktig tema dere tar opp her. Det er viktig å tenke på at på nettet/i cyberspace er det andre ting å tenke på enn den vanlige sikkerheten vi alle er vant til.

Jo mer jeg hører på Security Now og leser om innbrudd og NSA/myndighetsovervåking, desto mer opptatt blir jeg av å sikre meg i alle kanter.

Nå kjører jeg et Debian-system (Ubuntu-bestefaren) med full-disk-encryption. Dvs at alt på disken er kryptert unntatt en liten boot-fil. Dette sikrer mot at dataene på PC-en skal være tilgjengelige hvis jeg mister den fysisk. Deretter har jeg partisjonert OSet slik at et evt "innbrudd" blir begrenset til en partisjon og ikke hele OSet (ikke mulig i Win). Kjører en veldig nedstrippet nettleser som ikke tillater veldig mye. Har i tillegg en nettleser som jeg kjører i en virtuel maskin for litt mer brukervennlighet. Sikrer hovedsystemet mot innbrudd.

Har i tillegg en router selvfølgelig, med alle portene satt i stealth (ikke closed).

Lenke til kommentar

Tips til alle før dere kjøper dere dyre anti-virus program: Sjekk hva internett-leverandøren din har å tilby. Vet bl.a. at Ventelo tilbyr alle sine bredbåndskunder F-secure.

Til alle dere paranoide som gjerne har flere brannmurer på PC-en: Du trenger faktisk ikke brannmur hvis du er bak en NAT-ruter. Brannmurer ble opprinnelig laget for enheter som skal stå kobla direkte mot internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...