simson Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Skal kjøpe meg ny stasjonær PC. Skal drive med null gaming, men noe enkel hjemmevideoredigering (kanskje 4-5 ganger årlig). Ønsker derfor en prosessor som jobber stabilt, bra og kjapt, men har dessverre ikke peiling i det hele tatt. Hva er den billigste Intel-prosessoren som fortsatt kan funke godt til mitt bruk? Og tilsvarende AMD? Og hva er best: - Den billigste Core 2 Duo-prosessoren? - En av de bedre "forrige generasjons"-prosessorene? Takker mye for all hjelp! Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Jeg ville gått for en dobbeltkjerne, og så mye futt penger kan kjøpe (altså i forhold til lommeboken). Core 2 Duo har SSE4-støtte, og dette kan kanskje hjelpe litt på i videoredigering med fremtidige programmer. Tradisjonelt sett tror jeg Intel har hatt noe høyere ytelse på slik bruk. Med andre ord er min synsing: sats på conroe eller kentsfield (4 kjerner) PS: Det er i hvert fall Intel som er anbefalt av HW i "Videoredigereren": https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=4830 Endret 2. august 2006 av baronKanon Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Å redigere video 4-5 ganger i året vil jo ikke ha så volsomt å si for ditt valg av utstyr. Du kan redigere video med stort sett alt av prosessorer som er på markedet i dag, det er snakk om å spare noen minutter her og der. Alle Core 2 Duo prosessorene vil gjøre jobben greit, kanskje litt raskere enn tilsvarende X2 prosessorer, men igjen heller andre ting som bør bestemme hvilke komponenter du kjøper. Men ville helt klart valgt Core 2 Duo foran gamle NetBurst-baserte. Mest på grunn av varmeutvikling og at P4 er gammel teknologi. Billigste Core-prosessor vil gjøre jobben veldig bra. Lenke til kommentar
simson Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Takker for svar. Skjønner naturligvis at det henger sammen med andre komponentvalg, men der er jeg litt mer inne i hva som trengs enn når det gjelder prosessorer. Hadde litt "neste års" videoredigerings-programmer i bakhodet med spørsmålet. Så da tenker jeg å prøve å bygge opp en aldri så liten maskin. Takk igjen for hjelpa! Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Tror faktisk valget av disker du bruker til å redigere filmene på har mer å si enn prosessoren. 2 raske disker i raid 0 oppsett har faktisk noe for seg når man driver med video. Utfra Hardware.no sin test av disker nå i sommer, ville jeg vel valgt 2x500Gb enten Western Digital Caviar eller Seagate Barracuda. Lenke til kommentar
simson Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Tror faktisk valget av disker du bruker til å redigere filmene på har mer å si enn prosessoren. 2 raske disker i raid 0 oppsett har faktisk noe for seg når man driver med video. Utfra Hardware.no sin test av disker nå i sommer, ville jeg vel valgt 2x500Gb enten Western Digital Caviar eller Seagate Barracuda. 6606282[/snapback] Men de er vel rimelig dyre også, så vidt jeg har skjønt... Drømmer om å sette sammen en PC til ca 7-8000, med følgende specs: - Minimum 1024 RAM - Core 2 Duo - En kjapp HD (har allerede en 160gb harddisk, så hadde tenkt å nøye meg med én decent harddisk. Er det forresten noen butikker som selger ferdig oppsatte PCer med Conroe nå? Eller er det for tidlig ifht lanseringen? (Tenker for sammenligningens skyld, på pris og kvalitet) Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Digital Impuls har en stående, men det er nok den eneste. Passer nok ikke inn i budsjettet ditt heller. Du bør nok prøve å få inn 2GB minne, E6300 og fylle opp med harddisker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå