Gå til innhold

Hvordan lage Windows Image?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk nLite: http://www.nliteos.com/download.html

Med nLite kan du endre hva som skal innstalleres ved en windowsinnstallasjon, feks kan du velge å fjerne ting du ikke har bruk for som MSN explorer, MS messenger osv. + at du kan legge in service pack 2 hvis du ikke har det på den orginale windows CD'en. andre oppdateringer kan selvsagt også legges inn.

etterpå kan du velge om nLite skal lage et ISO-image

Her er en enkel guide hvis du trenger veiledning: http://www.nliteos.com/guide/index.html

EDIT: skriveleif's

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar

Hei. Ja det spekulerte jeg litt på jeg å. Jeg forbinder Windows Image med backup av Windows installasjonen jeg altså. For å lage Windows Image bruker du selvfølgelig IKKE Nlite. Da bruker du Norton Ghost, AcronisTrueImage eller liggende.

Nlite er for å lage en egendefinert Windows 2000, XP, MediaCenter eller 2003 Installasjonscd, ikke backup av disken/partisjon.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hæ? Hvordan pokker kan Nlite lage Image av disken? Det så ikke jeg noe til når jeg brukte Nlite sist. Det var i går kveld faktisk. Da brukte jeg den nyeste versjonen. 1.0.1. Noen flere som har sett at man kan lage Image av disken med Nlite? Det tviler jeg nemmelig på.

Lenke til kommentar

Joda.

After removal there is an option to make bootable image ready for burning on cd or testing in virtual machines. With nLite you will be able to have Windows installation which on install doesn't include, or even contain on cd, unwanted components.

Slik jeg forstod det, lager den en bildefil på samme måte som Norton Ghost. Har ikke testet nLite enda, men skal gjøre det snart :yes:

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Da har du missforstått noe vesentlig her. Nlite og Ghost arbeider på helt forskjellige måter, og de gjør forskjellige oppgaver. Og som du leser ut i fra nlite.com så gjør ikke Nlite den samme jobben som Ghost gjør. Nlite lager bare et ISO format av den Windows installasjonen du har tilpassa, ikke noe anna.

Jeg brukte Nlite senest her for 2 dager siden, så det vet jeg. For å ta backup av disken bruker du Norton Ghost. Hvis du skal lage en tilpassa Windows installasjon bruker du Nlite.

Lenke til kommentar

Lager nLite et image av oppsettet på en bestemt PC? Eller kan CDen brukes for flere PCer av ulik type?

Jeg trenger et verktøy som gjør at jeg slipper å hente inn alle oppdateringer på ny og foreta alle Windows-innstillinger en gang til (slå av enheter, foreta visningsvalg etc.) når jeg setter opp en ny PC-type. (Har site-lisens for Windows.)

Er nLite programmet jeg trenger? Det hadde vært flott å slippe å starte med original-CDen hver gang.

Lenke til kommentar
Lager nLite et image av oppsettet på en bestemt PC?  Eller kan CDen brukes for flere PCer av ulik type?

Jeg trenger et verktøy som gjør at jeg slipper å hente inn alle oppdateringer på ny og foreta alle Windows-innstillinger en gang til (slå av enheter, foreta visningsvalg etc.) når jeg setter opp en ny PC-type.  (Har site-lisens for Windows.)

Er nLite programmet jeg trenger?  Det hadde vært flott å slippe å starte med original-CDen hver gang.

6652951[/snapback]

ja, Nlite høres fornuftig ut til det...

Lenke til kommentar

Hei. Joda, du kan bruke Nlite til å lage en cd som gjør at du slipper å installere oppdateringer og sånn, men hvis du skal bruke den på flere forskjellige maskiner av ulik type, så vil jeg ikke anbefale deg å legge til Drivere på Windows CD`en, det er ikke så lurt å installere feil drivere veit du, da dette kan gjøre at Windows går i blåskjerm eller at den faktisk ikke starter.

Det man da bør gjøre er å lage en cd med standard ting som Sp2, Oppdateringer og ellers det du måtte ønske, men ikke legg inn drivere om du skal bruke cd`en på forskjellige maskiner.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...