Gå til innhold

Går tida saktere noen ganger? Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tid er relativ...?

---

Det er ikke uvanlig at ens subjektive oppfattelse av tid ikke stemmer med "reell" tid. Tiden en syns har gått stemmer ikke med klokka.

Jeg har den følelsen nå. En av grunnene er at jeg kjeder meg på jobben og venter på at klokka blir 16:30 så jeg kan dra hjem. Hver time er to timer lang.

Opplevde et motsatt tilfelle i går da jeg leste manga; plutselig! var klokka ti på tolv gett. Da gikk tiden for meg kanskje dobbelt så fort...

Lenke til kommentar

Ja, for eksempel.

Det er ihvertfall relativt vanlige grunner til endringer i tidsoppfattelsen.

Men siden dette er subjektive erfaringer kan en ikke gi en fasit på hvordan og hvorfor tidsoppfattelsen kan endres.

EDIT:

Kanskje det har noe med mengden sanseinntrykk hjernen registrerer/behandler i de forskjellige situasjonene?

Skal gnage litt på dette på toget hjem.

OT: Klokka 16:30! Jeg kan dra fra kontoret! :w00t:

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Oppfatning av tid har også med hormoner, for eksempel adrenalin, å gjøre. Har du mye adrenalin i kroppen, for eksempel når du er på vei over styret på en sykkel i fart, vil tiden "gå saktere".

Det er også andre ting som spiller inn når det gjelder eksempelet mitt med sykkelulykken. delvis på grunn av adrenalinet er kroppen innstilt på å kunne reagere mye raskere enn vanlig. Du rekker altså å tenke og analysere mer i forhold til hva sansene oppfatter enn det som er vanlig. Dette kan også overføres til dyr:

En snegle, som er veldig treig og har en liten hjerne, oppfatter at alt rundt den suser forbi. En hare som beveger seg raskt og er veldig var for farer hele tiden vil se alt i en slags saktefilm.

Lenke til kommentar

Dæven, det visste jeg ikke..

Man sier ofte tider går fortere når man har det gøy. Det har vel en viss sammenheng med det at man er "opptatt" av noe, og man henger seg ikke like mye opp i tiden som man ellers ville gjort hvis man kjedet seg.

Lenke til kommentar
Oppfatning av tid har også med hormoner, for eksempel adrenalin, å gjøre. Har du mye adrenalin i kroppen, for eksempel når du er på vei over styret på en sykkel i fart, vil tiden "gå saktere".

Det er også andre ting som spiller inn når det gjelder eksempelet mitt med sykkelulykken. delvis på grunn av adrenalinet er kroppen innstilt på å kunne reagere mye raskere enn vanlig. Du rekker altså å tenke og analysere mer i forhold til hva sansene oppfatter enn det som er vanlig. Dette kan også overføres til dyr:

En snegle, som er veldig treig og har en liten hjerne, oppfatter at alt rundt den suser forbi. En hare som beveger seg raskt og er veldig var for farer hele tiden vil se alt i en slags saktefilm.

6606498[/snapback]

ahh...det visste jeg ikke. Lærte meg noe nytt i dag da! :thumbup:

Lenke til kommentar

Bevegelse (hendelser) stimulerer hjernen til å ignorere tidsspekteret.

La oss si at du er ute på biltur. Plutselig blir du sittende bom fast i i rushet. Pasasjerene begynner å offe seg, og det føles som om tiden står stille (med mindre du skal rekke noe innen kort tid). Når bilen er kommet opp i fart igjen, sitter alle stille og fint i sin egen verden. Setet er det samme, man sitter i samme kasse, men man kjeder seg med en gang denne kassen står stille.

En annen ting er erfaring. En 5-åing har erfart 5 år, og føler derfor 1 år som lang tid. 1 år er tross alt 1/5 av livet hans/hennes. En 50-åring føler derimot at 1 år går uhyre fort, ettersom det bare er 1/50 av hans/hennes liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...