Gå til innhold

overføring av sony 16:9-opptak med GS500

Anbefalte innlegg

Har i løpet av sommeren gjort en del 16:9-opptak med mitt gamle sony trv80. Når jeg overfører sony-opptakene til PC (cature i studio 10 plus) ved hjelp av mitt nye GS500, blir formatet vanlig 4:3. Det ser dessuten ut til at kvaliteten på opptakene blir dårligere enn vanlig. Noen som kan forklare meg hva det skyldes ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vel noe å gjøre med at redigeringsprogrammet må settes i 16:9 modus eller at bildet under redigering vil være strukket for å beholde maks oppløsning. Har du stilt inn ting riktig i redigeringsprogram og evt. program for å brenne ut på DVD, skal TV'n automatisk gjøre det om til Widescreen når du spiller av DVD'en.

At kvaliteten blir dårligere er jo ikke rart, da du ser det på en PC-skjerm, høyst sannsynligvis nedskalert eller i en litt annen oppløsning enn originaloppløsningen. Når det spilles tilbake til tape, vil nok kvaliteten fortsatt være den samme.

Du kan jo prøve Sony-kameraet og se om resultatet blir annerledes. Jeg tviler på det, for alle kamera spiller av dv-tape likt. Hva kameraet støtter og ikke støtter har ikke noe å si... det som er lagret på en dv-tape blir uansett kamera overført digitalt til PC'n, nøyaktig slik det er lagret på tapen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...