Gå til innhold

ekstern harddisk fungarar ikkje


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg kjøpte for kort tid sidan meg ein ekstern harddisk, ein maxtor 300 gb.

Den fungerte bra, heilt til den tippa over fra sin vertikale stilling og landa horisontalt på bordet.

Disken virkar å fungere, den lyser grønt og lagar dei lydane den gjorde før, men eg får ikkje kontakt med den via usb.

Er det noko eg kan gjere for å få den til å fungere att? Dersom nei, sidan disken ikkje tippa over av seg sjølv, er det moglegheit for å få noko tilbake frå selgar? Personleg synest eg at ein disk bør tåle å "tippe over" uten at den skal bli ødelagt.

Innspel?

Endret av femfulle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3.5"-disker tåler ikke allverden selv om de er portable, og et slikt støt kan være nok til å ta livet av en disk. Det du kan prøve på, er å ta ut disken av kabinettet, og så koble den opp internt i PC'en. Da har du muligheten til å bla.a. kjøre maxtors diagnoseprogram på den. Skulle ikke PC'en finne disken, kan den ha takket for seg for godt :(

 

Når det gjelder eventuell garanti, tror jeg ikke du når frem med dette siden du selv var ansvarlig for at disken tippet over. Harddisker er svært vare for støt når disken skriver/leser, og selv mindre støt kan få diskens hoder til å kræsje i diskoverflaten.

Endret av enl
Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe å hente på garantien, i hvertfall ikke om du er ærlig :) Siden du mest sansynlig ikke vil få igjen noe på garantien, ville jeg forsøkt å montere den internt. På den måten får du sjekket om det er selve disken eller noe elektronikk som har gått fløyten i kabinettet...men siden den falt, er det mest sannsynlig disken. Er du heldig, er det fremdeles litt liv i den.

Lenke til kommentar

Takker for svar enl :)

Har ein policy om å være mest mogleg ærleg, uansett kva det no måtte være, lønner seg ikkje alltid men:)

Eit siste spørsmål har eg, dersom eg ville hente fram data fra disken, er dette mogleg?

Tenker då på å levere den inn til folk som kan sånt.

Kva koster slikt?

Endret av femfulle
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hvor mye Ibas tar for å gjennopprette data fra en disk, men småpenger er det ikke..men det er mulig. Selv brann- og eksplosjonsskadde disker har Ibas klart å hente informasjon fra. Hvis disken ikke fungerer internt i PC'en, og dine data er svært viktige, er selvsagt ibas en mulighet. Hvis du får liv i disken, men opplever at noe er borte, kan du i det fleste tilfeller bruke gjennopprettingsprogrammer.

Lenke til kommentar

@ femfulle

 

Fortsett du bare med din ærlighet - det kommer du lengst med. Jeg garanterer :thumbup:

 

Hvis ikke du får liv i disken ved å prøve å montere den internt - kan det være kretskortet som er gåen på disken.

Hvis det er tilfeldet, kan du kjøpe en akkurat like disk og bytte kretskortet. Har gjort det selv med en Maxtordisk.

Denne løsning vil være langt billigere end IBAS-løsning.

 

PS. Harddisker tåler ganske mye, når de ikke er i bruk (slått av) - men akkurat når disken spinner, da er det mye der kan gå galt.

Der er ting der kan kortsluttes på kretskortet og USB interfacet.

Lese/skrivehodet er f.eks bare nogen få tusinndels millimeter over platerne når der leses/skrives på disken. Når disken er slått av 'parkerer' lese/skrive armen sig ut til siden - akkurat som man parkerer pick-up'en på en grammofon-spiller.

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...