KjellV Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Man har et skytevåpen, f.eks. en AK, og skyter rett opp i luften. Kan man dø av kulen når den kommer ned igjen? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Leste om en Ku Klux Klan-fyr som kreperte av det der for en stund siden. Ikke AK, men ... Tror det var Dagbladet, så jeg skal ikke stå inne for sannhetsgehalten. Noen av fysikkekspertene her kan vel utdype. Endret 2. august 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Ja, det stemmer. Leste for litt siden om en ulykke ved Lifjell her i traktene som døde av ei kule som tilsynelatende kom ingensteds fra. Det viste seg at det var et vådeskudd fra en jeger på andre siden av fjellet. Avstanden husker jeg ikke, skal se om jeg finner artikkelen selv om det begynner å bli noen år siden. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Kula vil jo ha samme hastighet på vei ned som opp, så den borer seg nok godt inn i skallen din ja. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Kula vil jo ha samme hastighet på vei ned som opp, så den borer seg nok godt inn i skallen din ja. 6601345[/snapback] Nei, farten vil dempes mye på vei ned og vil oppnå en toppfart gitt av formen på kula, tyngden og luftmotstanden. Om denne toppfarten er nok til å være drepende, vet jeg ikke. Men intuisjonen min sier meg at den ikke vil være det. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Kula vil jo ha samme hastighet på vei ned som opp, så den borer seg nok godt inn i skallen din ja. 6601345[/snapback] kule 1000kmt opp ned 200kmt noe sånt Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Hvor fort den går avhenger av hvor stor luftmotstanden er, samt kulas masse. Førstnevnte avhenger igjen av kulas form. Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Det samme spørsmålet testet de ut i mythbusters. Der mener jeg at de fant ut at det ikke var dødelig for en kule som ble skutt rett opp, men en kule som ble skutt opp skeivt (som med hedelsen der den kom fra andre siden av fjellet) kunne være dødelig. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Enten det, eller så var han Ku Klux Klan-fyren så skjør i knotten at han tok repern likevel. Jeg tror heller det var det. Lenke til kommentar
blla Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 kommer ann på størrelsen av prosjektilet, men ei normal riflekule borer seg ganske langt ned i skallen. Det er jo derfor det er forbudt med toppjakt her i norge (stå på skogbunnen og skyte oppover på fugler som sitter i trær) Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Hviskula blir skutt rett opp, så er den ikke direkte dødelig, da den bare vil holde terminalfarten sin, som jeg mener å huske er litt under 200 km/t. En kule som blir skutt på skrå vil beholde sin ballistiske bane, og derfor holde en mye høyere fart på vei ned igjen. Den er da potensielt dødelig. Var visst noen saker i USA der noen hadde dødd pga. skyting i lufta den 4. juli. Alt dette er fritt etter Mythbusters Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Kanskje ikke relevant, men søstra til en venn av meg ble truffet av en kule som falt fra luften. Kula kom fra noen som hadde feiret et eller annet med å skyte i luften. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Åssen gikk det med henne da? Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Har hørt noe historier om bryllup nedi noe muslimsk land hvor gjestene skjøt opp i luften for å feire giftemålet. endte med at kulene falt ned igjen og drepte bruden. Om det er sant eller ikke, kan ikke jeg bekrefte, men mener det var på nyhetene... Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Alt jeg vet er at hun måtte på sykehus og at hun ble frisk, tror ikke kulen traff noen viktige organer. Skjedde i sommerhuset dems i Pakistan. Endret 3. august 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
INzane_1 Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 En kule som går rett opp vil ikke komme med spissen ned, men rotere på siden. Hvis det er litt bue på banen vil den komme med spissen ned. Tror det er det mythbusters finner ut. Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 @INzane_1: Det sa de også ja. Og det er jo da logisk at kula vil ha høyere fart, siden luftmotstanden blir betraktelig mindre... Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 nfttu.blogspot.com/2005/12/celebratory-gun-firing-good-idea-or.html Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 (endret) Hviskula blir skutt rett opp, så er den ikke direkte dødelig, da den bare vil holde terminalfarten sin, som jeg mener å huske er litt under 200 km/t. 6606731[/snapback] En fallskjermhopper som ligger vannrett stabiliserer seg på ca 200 km/h. Rekorden for fallskjermhopper i stup er 530 km/h. En kule er ganske aerodynamisk utformet, så jeg antar at den går betraktlig raskere enn 200 km/h hvis den ikke tumbles. Endret 5. august 2006 av buskmann Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 folk har jo død av at noen har kasta mynter fra høye bygginger. så da renger jeg med at folk kan dø av en kule som kommer fallende fra noen KM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå