Gå til innhold

Når skal man dra ut kontakten ved torden?

Anbefalte innlegg

Det har tordnet veldig mye i det siste, det tordner også akkurat nå. Derfor lurer jeg på hvor farlig det egentlig er å ha kontakten i pcen i? og når skal man dra den ut?

Fjern buldring? Ser lyn 3mil fra huset? Slår ned i huset til naboen? :p

Liker å være på den sikre siden men jeg liker jo å sitte foran pcen og..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når gleden ved å sitte med maskinen oppveies av verdien på utstyret som eventuelt går i stykker. :p Av og til er det uaktuelt å skru av maskinen om så himmelens vrede braser i hodet på meg, av og til går kontakten ut så snart jeg hører litt romling.

Lenke til kommentar

Kremt, jegtar den ut ved første smell om jeg er hjemme... Ellers drar jeg ut både stikk kontkt og modem med det samme jeg går ut av døra for å bli borte litt nå.

Fikk endelig opp igjen maskina på nett i går etter å måtte kjøpe nytt modem, nettverkskort og alt, så her har jeg lært! :roll:

Lenke til kommentar

Hvor fort var det lyden beveger seg. pappa lærte meg det en gang, at hvis man teller antall sekunder fra man ser lynet til man hører tordenet (Altså lyden ra lyn-nedslaget). Det eneste jeg husker er at man skal telle 1001, 1002, 1003 osv for å få det mest nøyaktig. Så hvor fort var det lyd gikk i sekundet?

Lenke til kommentar
Hvor fort var det lyden beveger seg. pappa lærte meg det en gang, at hvis man teller antall sekunder fra man ser lynet til man hører tordenet (Altså lyden ra lyn-nedslaget). Det eneste jeg husker er at man skal telle 1001, 1002, 1003 osv for å få det mest nøyaktig. Så hvor fort var det lyd gikk i sekundet?

6602478[/snapback]

Rundt omkring 350 meter per sekund.

Hvis man har vanlig antenne på huset så må antenne trekkes ut, samt strømkontakt til forsterker/omkobler. Har man strøm i luft inn i huset bør mye trekkes ut, er det via nedgravd kabel kan man slappe mer av. Har man kabelnett kan man og slappe av.

Telefonutstyr kan være tilkoblet såfremt man har alt av kabler _i bakken_ før det kommer inn i huset, ellers vil telefon/isdn/moden/dsl fort ta kvelden og lynet kan følge videre innover.

Det at lynet kan følge andre kilder videre er forklaringen på hvorfor antenneforsterker og bør trekkes ut.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Alt av elektronikk er for lengst utdratt av hysteriske mor.

Men har holdt oppe w-lanet og den bærbare kjører på batteri. ;)

En burde vel også ta ut tv-antennen?

6601304[/snapback]

Å, den er så kjent den!

Men har mista 1 pc og 2 modemer pga lyd da, så han får vell lov til å være litt hysterisk.

Menne, napp ut tinga når de værste skyene er over huset. :yes:

Lenke til kommentar
Telefonutstyr kan være tilkoblet såfremt man har alt av kabler _i bakken_ før det kommer inn i huset, ellers vil telefon/isdn/moden/dsl fort ta kvelden og lynet kan følge videre innover.

6602497[/snapback]

Vil bare presisere at selv om man bor i ett boligfelt hvor alle husene har gravd ned inntakskablene til en felles bakkefordeler, betyr ikke dette at hele telefonlinjen er gravd ned. Avstanden til telefonsentralen man er tilkoblet er ofte på flere kilometer, hvor deler av nettet går i luft og deler av nettet er i bakken. Det holder at lynet slår ned en av plassene det går i luft, og helvete har skjedd. Har selv vert med på å plukke biter av ISDNboks ut av gipsvegg på motsatt side av hvor den opprinnelig var skrudd opp, lyn er farlige greier.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

Som nevnt i forrige post, det gjelder også annet ledningsnett.. ..selv om lynet slår ned en kilometer unna, så kan man (hvis man er uheldig) få problemer selv fordi lynet går igjennom kablene.

Jeg trodde det var ca 1 km i sekundet, så feil kan man ta.. ..takk Ueland.

Jeg er nok ikke så pysete så jeg drar gjerne ikke ut kontakene før det er ca 2-3 sekunder unna. Men så har jeg enå ikke blitt rammet da.. ..kan hende det endrer seg hvis uhelle skulle skje meg..

Håper det ikke tordner på en stund nå.. ..jeg har kjøpt nytt HK+CPU til PC'en.. ..får det om noen dager..

Og ja: LYN ER FARLIGE GREIER!

Hvis du har Laptop.. hva med å sitte i bilen mens det herjer på som verst.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...