staljin Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Hei, Har altid lurt på hva er vitsen med lav profil dekkene, hva er gevinst ved å gå fra 15" til 17-18" dekk felger, hva er vitsen med dekk bredde, hvor mye bedre er nitrogen i dekk en luft. Kan noen forklare? Eksampel: Har Audi A4 1.9TDI stv. som har originalt dekk 195/65/15", hva som blir bedre hvis jeg går over til f. eks. 225/40/18"? Hilsen Staljin Lenke til kommentar
trra Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Gevinsten er stort sett bare tøffere utseende og litt bedre veigrep . Ulempene er at bilen går dårligere, da 18toms som oftest veier mer enn 15toms. Du vil få mer dekkstøy, bilen vil sannsynligvis spore mer med breddere dekk og med lavere profil blir det også mindre komfort, men det varierer fra bil til bil. Itilleg er dekkene dyrere. F.eks koster et 195/65-15 dekk 1100kr, mens et 225/40-18 dekk av samme merke koster 2400. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Og på toppen av det tenker jeg høyere forbruk med bredere dekk. Stemmer ikke det? Staljin Lenke til kommentar
spitz Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Og på toppen av det tenker jeg høyere forbruk med bredere dekk. Stemmer ikke det? Staljin 6605855[/snapback] Det finnes ingen praktisk gode grunner for å bytte til større felger/dekk, rent bortsett fra et noe større veigrep. Ser du ikke poenget med å ha større felger på bilen foreslår jeg at du beholder 15-tommerne dine Endret 3. august 2006 av spitz Lenke til kommentar
staljin Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Du har misforstått meg. Jeg tenker ikke å kjøpe bredere dekk/felger. Ville bare vite fordeler/ulemper mellom 15" og 18" (som er max for min bil). staljin Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 18" er på ingen måte maks for din bil Lenke til kommentar
spitz Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 (endret) Du har misforstått meg. Jeg tenker ikke å kjøpe bredere dekk/felger. Ville bare vite fordeler/ulemper mellom 15" og 18" (som er max for min bil). staljin 6610335[/snapback] Isåfall oppsummerer vel det første svaret her det meste. Pros: - Det ser bedre ut. - Noe bedre veigrep (fordi bredere dekk har mer gummi i kontakt med underlaget) Cons: - Bilen går dårligere (pga mer uavfjæret vekt i form av tyngre felger) - Mindre komfort - Sporing - Dyrere dekk/felg hvis utslitt/skade Endret 4. august 2006 av spitz Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 - Noe bedre veigrep (fordi bredere dekk har mer gummi i kontakt med underlaget) 6612069[/snapback] dette gjelder da ikke på vått føre, nærmere bestemt når det ligger mye vann i sporene i veien, da vannplaner man fortere... noe jeg forresten opplevde rett ved liertoppen på E18 i forgårs da det regnet heftig. skulle ta forbi en lastebil, legger meg i innerste felt i 100kmh, plutselig hopper turtallet opp til ca5000. (har 205/45-16 på en liten colt) det var skummelt og anbefales ikke, vi svingte av til liertoppen og spiste på mcdonalds helt til det stoppet å regne... Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Vannplaning er ikke gøy nei. Har 225/40-18 på min bil og er klar over alle ulempene, men alt i alt syns jeg ikke det er ubehagelig å kjøre med. Det sporer litt mer enn med 205/60-15, men det kan like gjerne skyldes forstillinga som kanskje ikke er 100% rett. Ang dårligere akselerasjon og økt forbrukt så har jeg ikke merket noe fra eller til. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Heller ikke merka noe forskjell på min, men jeg gikk jo bare fra 195/70/14 til 205/55/16.. .Men fader så godt det var! Lenke til kommentar
staljin Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 Ang dårligere akselerasjon og økt forbrukt så har jeg ikke merket noe fra eller til. 6612227[/snapback] Jeg tenker sånn logisk, større kontakt flate krever mer krefter for å få sving på hjulet, og fører til økt forbruk. Bare en tanke, also. Hilsen staljin Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 I teorien så stemmer det sikkert, men om man kan merke det i praksis er vel heller lite trolig. Sikkert målbart da Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Det eneste veigrepet som blir bedre er vel sideveis grep i svinger og slikt? En annen fordel er jo at dekkene fjærer mindre dess lavere profil det er på dem, noe som gir en stivere bil Bilen bremser jo ikke raskere fordi om det er bredere dekk? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Tyngre hjul, som følger med store felger, gir færre krefter "i asfalten" fordi mer masse må dras opp i fart av motoren. Når det gjelder bredde på dekk og rullemotstand så avhenger jo det også av trykk mot underlaget så det blir to effekter i motsatt retning, men alt i alt gir bredere dekk mer rullemotstand. Det er derfor racersyklister har tynne og knallharde dekk. Jeg har 185/ 65 - 14 på min bil med 230 Kpa trykk. Litt mer enn anbefalt, men bedre for å utnytte de lusne 90 hestekreftene..... Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Det eneste veigrepet som blir bedre er vel sideveis grep i svinger og slikt?En annen fordel er jo at dekkene fjærer mindre dess lavere profil det er på dem, noe som gir en stivere bil Bilen bremser jo ikke raskere fordi om det er bredere dekk? 6617128[/snapback] Brede dekk = mer gummi på asfalten. Ergo mer friksjon ved bremsing. Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 "_litt_ bedre veigrep" og "dårligere komfort" er litt subjektivt da.. Jeg gikk fra 195/65-15(har ennå det på vinteren) til 225/45-17.. på tørr vei ble grepet betraktelig bedre. Og det jeg regner som komfort, økte. For meg er det komfort når bilen ikke krenger i svingene, men ligger jevnt og stødig. Derfor(og seff litt for utseende) har jeg og senket bilen 40/45 for å få den stivere. Synes ikke myke fjærer er så comfy jeg, selv om jeg kjører 40.000 i året. Om noen finner det relevant kjører jeg en 2000 A4. Dog, jeg har ingen problemer med å innrømme at hovedgrunnen min for å bytte til større og finere felg var rent utseendemessig. I mine øyne er felgene halve bilen. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 10. august 2006 Forfatter Del Skrevet 10. august 2006 Det at bilen din krenger mindre i svingene, har ingeting med dekk å gjøre, heller med det at den er blitt stivere (etter senkning) og det er helt det motsate av hva komfort er. Myk fjæring= god komfort, stiv fjering = god stabilitet i svingene Jeg syns at A4 er hard/stiv nok i fjæring og jeg har overhodet ingen ønske om å gjøre den enda stivere. Det ekstra grepet du har fått med bredere dekk hjelper når du kjører helt på grensen til det bilen klarer i svingen (når du kjenner at dekkene mister grepet i svingen), noe jeg aldri gjør. Hilsen Staljin Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Det ekstra grepet du har fått med bredere dekk hjelper når du kjører helt på grensen til det bilen klarer i svingen (når du kjenner at dekkene mister grepet i svingen), noe jeg aldri gjør.Hilsen Staljin 6649840[/snapback] det burde du prøve, for det er sabla gøy... i hvertfall på litt svingete veier... tror jeg skal senke bilen min etterhvert også, og kanskje sette på et par stabsstag. men først må jeg ha penger Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Det at bilen din krenger mindre i svingene, har ingeting med dekk å gjøre, heller med det at den er blitt stivere (etter senkning) og det er helt det motsate av hva komfort er. Myk fjæring= god komfort, stiv fjering = god stabilitet i svingene Jeg syns at A4 er hard/stiv nok i fjæring og jeg har overhodet ingen ønske om å gjøre den enda stivere. Det ekstra grepet du har fått med bredere dekk hjelper når du kjører helt på grensen til det bilen klarer i svingen (når du kjenner at dekkene mister grepet i svingen), noe jeg aldri gjør. Hilsen Staljin 6649840[/snapback] Du må nok ikke presse max for å merke bedre grep nei.. Dekk med høyere profil, som mine 195/65-15, "ruller" vesentlig mer i vanlige svinger. Jeg kan ikke forklare det bedre enn at de ruller sidelengs, kjenner det med en gang, som at de vrir seg mer, gir mer etter. Selv om man har riktig luftmengde. Dette er i og for seg naturlig, men mindre behagelig i mine øyne. "Det at bilen din krenger mindre i svingene, har ingeting med dekk å gjøre, heller med det at den er blitt stivere (etter senkning) og det er helt det motsate av hva komfort er. Myk fjæring= god komfort, stiv fjering = god stabilitet i svingene" Ja, krenginga er minsket pga senkinga, og "rullinga" pga dekkene. Som sagt gir mindre krenging _bedre_ komfort i _mine_ øyne, bla fordi man ikke blir "kastet" frem og tilbake i setet på svingete vei. Jeg er fullt klar over at komfort normalt forbindes med myke fjærer, men for meg må det enkelt og greit være litt stivere enn standard for optimal komfort. Og jeg vet forskjellen veldig godt, jeg kjører trossalt strekket Kristiansand-Sogndal, dvs 7-8 timer i strekk, jevnlig. og stivere bil gjør turen mye bedre for min del, det er mer tilpasset min kjøring(jeg kjører ikke gris eller spes fort). Komfort er heldigvis et subjektivt begrep.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå