int20h Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 AMDs nye "high-end" spillplattform kommer trolig til å bli lansert under navnet Quad-Father. Les mer Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 8000kr??? Hva skal det bety? Om delene blir kjøpt løst burde det bli slik: 2 stk X2 5000+ kr 5000,- Hovedkort 2000 -------------- 7000kr Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Hvor mange spill er det egentlig som klarer å ta nytte av to eller flere kjerner/prosessorer? De eneste jeg vet om er Oblivion, Doom III og Quake III og IV Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Hvor mange spill er det egentlig som klarer å ta nytte av to eller flere kjerner/prosessorer?De eneste jeg vet om er Oblivion, Doom III og Quake III og IV 6600712[/snapback] Ikke så velgig mange, og her er det jo 4 kjerner også, ser på dette mer som en skryteplattform enn noe godt alternativ for en gamer. AtW Lenke til kommentar
kilik Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 (endret) 8000 kr. er latterlig dyrt. En overklokket E6600 til 2500 kr. er det beste økonomiske alternativet til gamere for tiden. Endret 2. august 2006 av kilik Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Noen som vet om man også kan kjøre med en cpu på quad hovedkort? -I såfall kunne det jo vært en fin plattform hva angår oppgradering. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 men det vil jo helt klart kunne Bli en god spilleplatform. for ettersom fler-kjerne-prosessorer er på vei inn for fult kommer vel nyere spill til å kunne utnytte det også vil jeg tro? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Prisen på vanlige X2 prosessorer kan nok ikke sammenlignes her for dette er Opteron prosessorer og vil nok ha Opteronpris på både prosessorer og hovedkort. Jeg lurer på hva som egentlig blir forskjell på 4x4 og hva Opteron har gidd muligheter for i over et år. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 men det vil jo helt klart kunne Bli en god spilleplatform. for ettersom fler-kjerne-prosessorer er på vei inn for fult kommer vel nyere spill til å kunne utnytte det også vil jeg tro? 6600797[/snapback] Det kan hende, men da kan man jo kjøpe en ny CPU når den tid kommer? Og den er jo iskker god i ordets ytelsesmessige forstand, på samme måte som quad-SLI er en "god" spillplattform, men det er jo uforholdmessig dyrt og effektkrevende med slike "pøs på"-løsninger som dette. AtW Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Prisen på vanlige X2 prosessorer kan nok ikke sammenlignes her for dette er Opteron prosessorer og vil nok ha Opteronpris på både prosessorer og hovedkort. Jeg lurer på hva som egentlig blir forskjell på 4x4 og hva Opteron har gidd muligheter for i over et år. 6600799[/snapback] Etter hva jeg har forstått gjelder dette et Dual socket AM2 oppsett med bruk av vanlig DDR2, så tror ikke det blir opteron... Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 En Opteron-mod ville vel aldri fått et så genialt navn Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Hvor mange spill er det egentlig som klarer å ta nytte av to eller flere kjerner/prosessorer?De eneste jeg vet om er Oblivion, Doom III og Quake III og IV 6600712[/snapback] Quake III ble vel fratatt SMP-støtten fordi det ble for mye styr med nye patcher så vidt jeg husker... Doom III ble først omtalt som et SMP-støttet spill før det ble lansert, men utnytte ikke begge mine prosessorer da det kom. Mulig det har forandret seg i senere patcher. Spill-støtten er et seriøst problem for flere kjerner, som det sikkert har blitt påpekt til det kjedsommmelige. Dual-Core er først og fremst flott for folk flest i form av multitasking, og i enkelte programmer som helt eller delvis støtte SMP. Av en eller annen merkelig grunn har spillindustrien vært veldig tilbakeholden med å skille ut forskjellig logikk i forskjellige prosesser. Hadde de skilt ut f.eks. AI og fysikk i egne prosesser, ville de fått en kraftig ytelsesøkning med dagens prosessorer, og nå med 4x4 og quad core, skulle en nesten ikke tro de hadde noe valg. At dual-core er noe nytt er i grunn ikke noen unnskyldning heller. Industrien har egentlig har hatt en god grunn til å jobbe med dette siden P4 kom med HT for mange år siden. Mens spillindustrien tidligere har drevet frem hardware-utviklingen, ser det nå ut til at hardware-utviklingen har gått forbi og software-folkene ikke har noe hast med å ta igjen det tapte. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 For at de to dobbeltkjerneprosessorene skal kunne snakke sammen må det være en såkalt coherent HT-link mellom de to. A64 prosessorer har ingen slike linker, Opteron 2xx har en og Opteron 8xx har... tre? Med mindre AMD skal begynne å ha coherent HT-linker på alle prosessorene sine må disse 4x4 prosessorene tas fra Opteron haugen og prisen vil nok derfor også stige. Et 4x4 system vil også kjempe direkte mot Opteron for workstations og et lite segment av servere og må nok derfor også ha pris nærmere den gruppen. Det er ikke første gang dette skjer og FX prosessorene var orginalt Opteronprosessorer på samme måte. The-Opteron-that-isn't-an-Opteron returnerer Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 For at de to dobbeltkjerneprosessorene skal kunne snakke sammen må det være en såkalt coherent HT-link mellom de to. A64 prosessorer har ingen slike linker, Opteron 2xx har en og Opteron 8xx har... tre? Med mindre AMD skal begynne å ha coherent HT-linker på alle prosessorene sine må disse 4x4 prosessorene tas fra Opteron haugen og prisen vil nok derfor også stige. Et 4x4 system vil også kjempe direkte mot Opteron for workstations og et lite segment av servere og må nok derfor også ha pris nærmere den gruppen. Det er ikke første gang dette skjer og FX prosessorene var orginalt Opteronprosessorer på samme måte. The-Opteron-that-isn't-an-Opteron returnerer 6601164[/snapback] FX62 har vel Coherent HT-Linker det er vel derfor prisen blir deretter og i og med at du må ha to FX62 CPUer Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Quad Father? Herregud, for et jalla kodenavn. Blir spennende å se på kampen mellom 4x4 og Kentsfield. Lenke til kommentar
Teroedni Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 (endret) For at de to dobbeltkjerneprosessorene skal kunne snakke sammen må det være en såkalt coherent HT-link mellom de to. A64 prosessorer har ingen slike linker, Opteron 2xx har en og Opteron 8xx har... tre? Med mindre AMD skal begynne å ha coherent HT-linker på alle prosessorene sine må disse 4x4 prosessorene tas fra Opteron haugen og prisen vil nok derfor også stige. Et 4x4 system vil også kjempe direkte mot Opteron for workstations og et lite segment av servere og må nok derfor også ha pris nærmere den gruppen. Det er ikke første gang dette skjer og FX prosessorene var orginalt Opteronprosessorer på samme måte. The-Opteron-that-isn't-an-Opteron returnerer 6601164[/snapback] Eg er ganske sikker på at A64 har minst ein ccht link;) I følge denne bloggeren so stemmer det iallefall All Amd64 have ccht link Har du noen linker som kan vise til at AMD64 har ingen? Endret 2. august 2006 av Teroedni Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Spillindustrien har fortsatt 6-12 måneder å skjerpe seg på. Vi skal vel ikke akkurat utelukke at det kommer nok store nye titler som klarer å utnytte to eller fire kjerner. I den grad jeg skjønner meg på slikt vil ikke forskjellen på programmeringen være noe anderledes fra to eller flere kjerner. Om ett år, når AMD kommer med 4x4 for fullt er det nok mange her som må bite i eplet (evt må jeg gjøre det ). Hvis Vista blir så krevende som mange forventer og PC'n blir multimediasenter for hele huset er det greit å ha en kjerne eller to ledig når man skal f.eks spille så kan resten av kjernene ta seg av lyd og bilde, webserver etc Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 8000 kr. er latterlig dyrt. En overklokket E6600 til 2500 kr. er det beste økonomiske alternativet til gamere for tiden.6600783[/snapback] Det blir vel litt feil å sammenligne et 4-kjernersystem med et 2-kjernesystem. En bedre sammenligning blir nok to AMD-prosessorer mot Intels Kentsfield (også 4 kjerner). Ingen av de blir nok økonomialternativer. Prisen AMD har uttalt er forresten ikke 8000kr, men under 1000$ for en topakning. For tiden er dollarkursen på ca 6,2 så det vil si ca 6200kr. Hvis man sammenligner AMDs prisliste i dollar med de laveste prisene i prisguiden i kroner inklusive moms så er det ikke urealistisk med en omregningsfaktor på ca 6-7. Altså 6-7.000kr for TO dobbeltkjerneprosessorer. Hovedkortene kommer sikkert til å koste flesk (2000-2500kr), men hva gjør man vel ikke for å sette rekord i Cinebench Siden Intels Kentsfield trolig blir dyrere enn de to prosessorene til sammen og samtidig trolig vil yte omtrent likt så vil man trolig gjøre et bedre kjøp med AMDs qud father. Og når man ser på oppgraderingsmulighetene (2x quadkjerner) så ser det ennå lysere ut for AMD-valget. Merk også at de nye quad father-prosessorene ikke nødvendigvis får samme navn eller PR-rating som dagens prosessorer. Det er mue mulig de begynner med modellnumre akkurat som på Opteron. Prosessorene kan heller ikke sammenlignes fullstendig med X2-serien eller FX-serien fordi de har en ekstra cc HT-buss som gjør at de kan kommunisere direkte på hovedkortet akkuat som Opteron 2xx og de kommende 12xx. Det blir dermed neppe mulig å putte inn to vanlige X2-prosessorer som er kjøpt løst og tro at det vil virke. Redigert: jepp, alle K8-baserte prosessorer inkludert Sempron, har 3 stk ccHT-busser på kjernen. Spørsmålet er om de er slått av eller ikke i mikrokoden til prosessoren. Den artikkelen som linkes sikter vel mer til muligheten for at AMD enkelt kan slå på disse bussene i nye prosessorserier og dermed gi mulighet for quadfather systemer med f.eks 2 stk Sempron. Spørsmålet er om de benytter seg av den muligheten eller ikke. Min gjetting er at de ikke gjør det. Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Hvorfor antar alle automatisk at disse skal brukes i spill? CG industrien feks. vil ha bruk for all billig CPU kraft de kan få tak i, og der er all rendering multi-threaded. Lenke til kommentar
kasol Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Dette er aktuelt for meg da jeg skal ha meg en lyse linje på 50/25 og planlegger en spill server. Da kan jeg både spille og ha server på samme pc uten at det burde merkes Fete greier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå