Gå til innhold

Maxtor 320Gb.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote:

Spaz skrev (2002-10-20 15:32):

Utrolig hvor store harddiskene begynner å bli. 320GB skulle vel holde for de fleste vanlige brukere :smile:

JA det er mer en nok. Det er da og 120gb diskene er mer en nok får oss vanlige hjemme pc brukere. Har ikke fyllt om de 230GB eg har i dag en gang. Fordelen blir at det holder med en disk i stede for mangen små.
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-20 15:35, skrev psilocybe:

tull og tøys..

har 400gb foreløpig, og det er ikke mange dagene før de er smekkfulle. (har ca. 100gb ledig nå)

føler med deg psilocybe, har akkurat samme problemet selv.

måtte kjøpe meg en ekstra idekontroller denne uka for å få plass til alt :razz:

Lenke til kommentar

Seriøst hva trenger dere 400GB til?! Greit at dere laster ned filmer og musikk, men det finnes noe som heter CD og DVD brenner... Litt kjedelig hvis diskene deres tar kvelden og dere mister alt sammen liksom! Jeg har en følelse at det er ganske mange folk som laster ned ting bare for å laste ned ting...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-20 15:59, skrev Betroz:

Seriøst hva trenger dere 400GB til?!

mp3 i høy kvalitet (128kbit er ikke bra nok lengre), gode dvd-rips med ac3-lyd på to eller flere cd'er, spill-iso'er, etc..

Quote:

Greit at dere laster ned filmer og musikk, men det finnes noe som heter CD og DVD brenner... Litt kjedelig hvis diskene deres tar kvelden og dere mister alt sammen liksom! Jeg har en følelse at det er ganske mange folk som laster ned ting bare for å laste ned ting...

har cd-brenner, men ser liksom ikke helt vitsen lengre. for 100 cd'er i noenlunde kvalitet må du ut med 4-500. da har du ca. 70gb. la oss si 7kr per gb.. så skal du oppbevare dem, gjerne i mapper (som ligger på mellom 100-200, alt ettersom). OG, i tillegg, så må du finne dem frem når du skal se en film, installere et spill, etc..

kjøper du en 120gb disk, koster det ca. 11 kr per gb.

det er så mye mer behagelig å bare mounte en iso-fil i daemontools over 100mbit nettverk, enn å rote gjennom 500 cd'er som ligger hulter til bulter. kall meg lat, men jeg betaler gjerne et par hundre ekstra for den komforten. :smile:

jeg har en følelse at du bare er misunnelig fordi vi har så finfine harddisker og du har ikke :wink:

psilotag.jpg eastersmiley.gif

[ Denne Melding var redigert av: psilocybe på 2002-10-20 16:12 ]

Lenke til kommentar

Hei psilocybe!

Jeg ser poenget ditt meget godt! Det er kjedelig med mange CD'er. Kjøpte meg akkurat en DVD brenner, og det hjelper litt. Men svar på dette :

- Hva om diskene tar kvelden?

- Hva med varme i kabinettet?

- Hva med støy som kommer når du har mange disker?

Selv har jeg en IBM 60GXP på 60GB og en WDC 120GB 8meg cache. Holder enda...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-20 16:23, skrev Betroz:

- Hva om diskene tar kvelden?

da sender jeg dem tilbake til databutikken.com og får nye. det er tross alt ikke topphemmelig arbeid jeg har brukt flere år på å samle sammen. kjipt, men det går fint an å hente ned på nytt

Quote:

- Hva med varme i kabinettet?

- Hva med støy som kommer når du har mange disker?

har 2x80gb seagate barracuda i hovedmaskinen på rommet mitt (med vannkjøling og hele pakken) = stille

har 2x120gb maxtor 5400rpm som står i en filserver i stuen (bor i kollektiv, så den blir bare brukt til oppbevaring av ting og tørking av klær). maskinen står inntil ytterveggen, så den er kald nok. bråker gjør den, men det er mest pga cooler-master cpu-viften. :smile:

Lenke til kommentar

De skal ha <10 ms søketid, noe som betyr at de må ha høy rpm, og ikke så altfor store plater som igjen betyr flere plater. Flere plater = mer friksjon, strømbruk. Mer friksjon betyr mer varme.

Hvor mye dette stemmer får vi vite om et par uker/måneder.

Det sto på siden at "maximum transfere rate" var 133, og 150 med s-ata, men dette er jo bare lureri.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli mektig lei av å ha flere hundre CD'er som backup. Nå er det på tide å skaffe et par skikkelig store HD'er der den ene skal brukes kun som backup av den andre. (Raid 0, eller uttagbar backup-disk.)

Jeg tipper den 320GB'en kommer til å koste rundt 4000kr i starten. Dersom jeg skulle ha tatt 320GB backup på CD ville det kostet ca 320GB / 700MB/CD * 3kr/CD = 1370kr. Dvs. jeg hadde spart 2630kr.

Så ville det tatt ca 10 min/CD for sortering, brenning på 40x og verifisering av brenningen. 320GB / 700MB/CD = 457 plater. Dvs. at det ville tatt meg 76 timer å brenne ut dette. I tillegg vil det ta ca halvparten av tiden å hente backupen tilbake (38 timer) Altså koster det meg 114 timer arbeid å spare 2630kr. Eller 23kr/time.

I tillegg mister jeg fleksibiliteten av å kunne slette, flytte, organisere, dele, finne fram enkelt dataene mine.

Et par 320GB'er er hjertelig velkommen til meg !

Lenke til kommentar

I tillegg til det Simen har nevnt så koster det også å oppbevare de brente cd'ene (hvis det skal være rimelig lett å finne de frem igjen). En Caselogic veske med plass til 256 cd'er koster for eksempel 500, det vil si ca 2 kr per cd. Cd'er tar jo også stor plass og er tungt å bære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...