Gå til innhold

Nostalgi spill/arkade spill

Anbefalte innlegg

Heisann. Får jo en ganske fet PC like rundt hjørnet så det er ikke sytemkravene som senker meg ned til et slikt nivå, men jeg må si at jeg liker mange av klassikerene. Har dere noe forslag til små simple, men allikevel underholdende og morsomme spill? Får ikke helt satt ord på det, men dere skjønner kanskje hvilke spill jeg sikter til. De spillene dere satt og spilte på de gamle 386 PC'ene deres og lignende.

Et eksemepel fra meg er Kim( liten kar som løp rundt på et brett og måtte passe seg for vann, monstre, brann også videre. Poenget var å samle nøkler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vært borti Angband-serien? ( http://www.pernangband.com er et eksempel ) Såkalte 'roguelike' spill basert på Moria og Rogue fra 80-tallet. For det meste ASCII-grafikk, men masse spillbarhet. Se på det som en turnbasert, gratis versjon av Diablo II.

Jeg kan også anbefale ADOM (Ancient Domains of Mystery) som finnes på http://www.adom.de . Flere versjoner av spillet kan lastes ned. Forfatteren jobber for tiden med en kommersiell variant, som ser ganske lovende ut..

Selv om ikke disse spillene er så nostalgiske, er de ihvertfall underholdende og skal kunne kjøres på eldre datamaskiner uten problemer. :smile:

Lenke til kommentar

Enda ein som liker gamle nostalgiske arkade spill :wink:

Liker dei eg også;)

Har ikkje noko url i hovudet...Men,om søker på søke sidene til itavisen.no..Dei hadde ein artikkel om arcade spill på pc for ei stund tilbake..

Men,husk ein del av arcade spilla er opphavsrettbeskyttet.Sjølv om ein finner mange gratis nedlastbare på internett...

Lenke til kommentar

jeg savner et spill som jeg selfølgelig ikke husker navnet på.. men du jobbet på en TV station og måtte kjøpe inn tv serier og filmer for reklame pengene du får, etterhvert som du får flere seere kan du få bedre betalt reklamesnuter og kjøpe bedre serier og filmer.. hele poenget er å få nok penger til å imponere dama som eier tv stationen eller noe slik..

har noen hørt om dette spillet?

Lenke til kommentar

Kanskje det ikke har verken med gamle (det er kanskje litt eldre en spillene vi finner nå til dags) eller arcade spill å gjøre. Men jeg må bare nevne at Civilization 1 rocker vildt.. Brukte mange timer på det når jeg var mindre.. Bygde fint slottå greier.. :smile:.. Spillte mye Pizza Tycoon også, men klarte ikke helt å skjønne poenget med hva man egentlig skulle gjøre i det spillet... transport tycoon har også fått en del timer.. :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har et gammelt spill som bare kan kjøres i dos. siden jeg kjører win2k fant jeg fram en gammel win89 boot disk og startet opp i dos. når jeg prøver å kjøre spillet får jeg beskjed om at jeg har for lite minne.. at jeg trenger 560k :smile: .... (og jeg har jo bare 256M ddr ram hehe)

den sier at jeg kan kjøre mem eller chkdsk for vise tilgjengelig minne men disse virker ikke siden jeg startet på boot-disken. hvordan får jeg spillet til å skjønne at jeg har mer enn nok minne??

Lenke til kommentar

ett spill som jeg synes var genialt, var Stunts. (ett bilspill)Har ikke tall på hvor mange timer jeg satt og laget baner til det spillet. det var jo det som var det morsomste..! det var ikke mange biler. men det var stor varirasjon på de. alt fra formel 1 til treige pickuper.. var det ett spill som var genialt så var det Stunts!

Lenke til kommentar

Win89:D

For å få mer enn nok minne må du trikse og mikse med config.sys og autoexec.bat på disketten. En win98-bootdiskett spiser opp mye av den konvensjonell RAMen (under 640K, som er alt de gamle spillene kan benytte seg av) til RAMdisk, CDROM-drivere og annet krøll. Hvis du ikke har peil på trixingogmixingiconfigsysogautoexecbat kan jeg maile deg et diskettimage med bra innstillinger i morra eller.no sånt.

Hvis jeg ikke tar feil, kan QEMM brukes for å få mer enn 640K konv. RAM. Da legger man til device_a:qemm.sys i config.sys (selvfølgelig må qemm.sys ligge på a: først, søk på google så finner du den sikkert)

Lenke til kommentar

Jepp, både stunts og skyroads er digg. Skyroads finnes også i en juleutgave, med 30 baner til hvis jeg husker riktig.

Fikk endelig tak på DN3D Atomic edition, det spillet er kult fortsatt, bare irriterende at mouselook ikke funker helt bra, ettersom det ikke kan settes noen analog_aiming for y-aksen til musa.

Lenke til kommentar

Spillet heter Mad TV.....

Quote:

On 2001-12-11 20:38, Rascal skrev:

jeg savner et spill som jeg selfølgelig ikke husker navnet på.. men du jobbet på en TV station og måtte kjøpe inn tv serier og filmer for reklame pengene du får, etterhvert som du får flere seere kan du få bedre betalt reklamesnuter og kjøpe bedre serier og filmer.. hele poenget er å få nok penger til å imponere dama som eier tv stationen eller noe slik..

har noen hørt om dette spillet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...