Gå til innhold

Hvilken nettleser bruker du mest? (2006)

Simen1

Hvilken nettleser bruker du mest? (2006)  

290 stemmer

1. 1. Hvilken nettleser bruker du mest? (2006)

• Internet Explorer
      23
    • Mozilla Firefox
      154
    • Opera
      107
    • Konqueror
      1
    • Safari
      2
    • Annet
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan får dere lest avisa på nett med FF?

Den blander jo alle bildene slik at ingen bilder kommer på rett plass uavhengig av avis.

6603447[/snapback]

Det har jeg også store problemer med å tro. Og om du skulle klare å finne et tilfelle der det stemmer så har det nok mer å gjøre med at nettsiden ikke følger standardene enn at firefox er dårlig skrevet.

Jeg er forresten overrasket at IE får så mange stemmer som 6-7% i en gjeng såpass datainteresserte som forummedlemmene her. Min gjetting er at det kan være de som tester IE7 beta som drar tallet oppover. Redigert: Det er kanskje ikke det heller. For de bare 1 av 4 som har innrømt her i tråden til nå at de bruker IE har sagt at det er IE7 som brukes. De tre resterende forklarer bruken med "gammel vane".

Lenke til kommentar

Brukar vel Firefox mest da dette er den nettlesaren eg brukar på forumet. Einaste grunnen til dette er BBCode-utvidelsen. Hadde det ikkje vore for denne hadde eg sikkert brukt IE eller Opera like mykje.

Eg brukar IE og Opera ein del til andre ting. Gode nettlesarar begge to. Aldri hatt nokon nevneverdige problem med desse. God sikkerheit skader heller ikkje. Firefox er den nettlesaren eg har flest problem med (henger seg, kræsjer), men ellers er dette og ein heilt grei nettlesar.

Lenke til kommentar
Hvordan får dere lest avisa på nett med FF?

Den blander jo alle bildene slik at ingen bilder kommer på rett plass uavhengig av avis.

6603447[/snapback]

Det har jeg også store problemer med å tro. Og om du skulle klare å finne et tilfelle der det stemmer så har det nok mer å gjøre med at nettsiden ikke følger standardene enn at firefox er dårlig skrevet.

Nevnte problem kan du se nederst på side 2.

Egentlig så bryr jeg meg svært lite om hva problemet er, jeg ønsker å unngå problemet og er det andre nettlesere som ikke gir meg problemer så bruker jeg det.

Om andre synes FF er perfekt så er det vell og bra, et browser monopol som MS ønsker er ingen tjent med.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jeg bruker også IE7 Beta 3. Mest.

På HTPC'en bruker jeg mest Opera, pga at den skalerer grafikk og det hele og gjør det lesbart fra sofaen. Ellers bruker jeg mye FF på søplesider med med flash og animerte gif'er. Ungene har kun FF på sine maskiner.

IMHO har alle nettleserene sine sterke og svake sider.

Kan pokker ikke si at en er best..

Lenke til kommentar

Jeg brukte Internet Explorer i mange år, til jeg prøvde en tidlig 1.0-versjon av Firefox, og har ikke gått tilbake siden. Opera ville vært andrevalget (den er veldig rask), men jeg savner alle de skreddersydde funksjonene og 'extensions' jeg bruker i Firefox.

Lenke til kommentar

Jeg bruker IE7 Beta 3. Blir vel ikke en sånn spørreundersøkelse her på forumet noe gjennomsnitt av den vanlige pc bruker. IE gjør vel gjobben greit for de fleste tydligvis. Fant denne hos IT Pro.

Mest brukte nettleser:

-------------------------------------------------------------------------------

Internet Explorer (8103)

75%

Firefox (1459)

13%

---------------------------------------------------------------------------------

Opera (682)

6%

Annet (597)

6%

---------------------------------------------------------------------------------

Totalt antall registreringer: 10841

Lenke til kommentar
75% IE representerer nok ola nordmann ganske bra vil jeg tro. I hvert fall langt bedre enn vårt forum av datainteresserte. Det sier forresten også noe om hvilken brukermasse som leser "ITPro" :p

6605933[/snapback]

Ser ingen grunn til at det skal vere eit forhold mellom datainteressen og kva for ein nettlesar du brukar. Sjølv om du brukar Firefox eller Opera betyr ikkje dette at du har veit kva du styrer med. Det er og mange svært kunnskapsrike personar som brukar IE. Om det er virus og spyware du bekymrer deg for så er ikkje dette eit stort problem om du lærer deg å bruke IE (visst det er dette folk bekymrer seg over).

Lenke til kommentar
Ser ingen grunn til at det skal vere eit forhold mellom datainteressen og kva for ein nettlesar du brukar. Sjølv om du brukar Firefox eller Opera betyr ikkje dette at du har veit kva du styrer med. Det er og mange svært kunnskapsrike personar som brukar IE. Om det er virus og spyware du bekymrer deg for så er ikkje dette eit stort problem om du lærer deg å bruke IE (visst det er dette folk bekymrer seg over).

6606910[/snapback]

Jo. For å si det på en annen måte: De fleste Windowsbruker bruker IE, de fleste Mac-brukere bruker Safari.

Faren med virus og (oppdatert) IE er overdreven, man får ikke virus ved å surfe med IE uten å være skyld i det selv (med noen få unntak). Manglende vilje til å følge webstandarder er heller en bedre grunn til å ikke bruke IE. Selv om IE hadde vært den klart beste browseren for mitt bruk, hadde jeg ikke brukt det, nettopp p.g.a. det.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

6606910[/snapback]

Jo. For å si det på en annen måte: De fleste Windowsbruker bruker IE, de fleste Mac-brukere bruker Safari.

Faren med virus og (oppdatert) IE er overdreven, man får ikke virus ved å surfe med IE uten å være skyld i det selv (med noen få unntak). Manglende vilje til å følge webstandarder er heller en bedre grunn til å ikke bruke IE. Selv om IE hadde vært den klart beste browseren for mitt bruk, hadde jeg ikke brukt det, nettopp p.g.a. det.

6607211[/snapback]

Error safe er jo et fint lite virus som er å går ute nå. Meget irriterende. Dette viruset er lett å skaffe seg utenom å be om det engang(fått det selv faktisk men det ble fjernet).

Som sagt tidligere så bruker jeg IE. Kunne gjerne tenke meg å testet safari...Noen som vet hvor jeg kan laste det ned?

Lenke til kommentar

Fram til 2006 brukte eg Internet Explorer (vel, for lenge sidan brukte eg Netscape, men det var i dei gode gamle dagar, då menn var menn og du var konge viss du hadde 4 MB RAM... :p). Eg kan aldri hugse å ha hatt noko som helst slags problem som relaterer seg til Internet Explorer som program.

Eg prøvde to gonger å gå over til Opera, men gav fyrst opp båe gongene, då dei nettsidene eg bruka mest rett og slett ikkje var leselege i denne nettlesaren. No like over nyttår gjorde eg eit tredje forsøk, og etter den tid har eg brukt Opera til alt (unntatt Windows Update og SF Anytime, som per dags dato utelukkande virkar i Internet Explorer). Det er ein del finesser i Opera som eg likar veldig godt, ikkje minst at nye sider kan opnast i faner i staden for som eigne vindauge - mykje meir ryddig! Dessutan er det eit stort pluss for meg at du kan få Opera på nynorsk... :thumbup:

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...