Gå til innhold

Grupper/artister med hovedvekt på piano?

HeHauken

Anbefalte innlegg

Jeg spiller selv piano, men kom til å tenke på at jeg ikke hører noe særlig av nyere pianomusikk, mer musikk der gitaren er i fokus. Bort sett ifra piano/synth i enkelte metal-låter.

Hører også en del på Bill Evans og Leiv Ove Andsnes.

Jeg etterlyser derfor nyere grupper/artister med en fremtredene pianist, og gjerne en god pianosolo. Hadde også vært flott med tips til eldre artister og grupper, men det er ikke nødvendig å nevne klassiske artister, da jeg har rimelig kontroll på dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Tori Amos? Veldig mye bra musikk derfra:)

Vil anbefale

Yes Anastacia, Cloud on My Tounge, Cornflake girl og Icicle fra Under The Pink

Talula, Twinkle og Father Lucifer fra Boys for Pele

a sorta fairytale, gold dust og I can't see New York fra Scarlet's walk

+ egentlig alle de andre albumene hennes og :D

Lenke til kommentar

Tori Amos.

Hun lager fantastisk bra musikk. :)

Sånn ellers så står pianoet langt fremme i lydbildet på det neoklassiske/prog metalbandet Winds. (Mye lengre fremme enn det som er vanlig i metallband.... i det hele tatt, dette bandet er ikke som de fleste metallband.)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Sideprosjektet til Blood Brothers, Neon Blonde er absolutt å anbefale. Pianoet er langt fremme i lydbilde og vokalen er helt rå.

EDIT: Glemte Final Fantasy - this lamb sells condos! Den sangen passer kanskje bedre for deg...

Endret av ådne
Lenke til kommentar

Muse har noen gode pianosanger, New Born (begynnelsen), Butterflies and Hurricanes (solo i midten), Sunburn, Space Dementia, Apocalypse Please, osv. Siden vokalisten spiller både piano og gitar, har de noen fantastiske overganger mellom nevnte instrument, noe som er spesielt merkbart i New Born.

EDIT: Glemte "Piano Thing," som er en B-Side bare bestående av piano.

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar

Skal du ha metal og piano så anbefaler jeg Embraced, da spessielt Amorous Anathema (1998). Nydelige tekster og pianosoloer. Selvsagt, ikke alle som liker vokalen, men jeg syns den er en regelrett fryd for ørene :)

Edit: Beste sang å anbefale av embraced blir vel Memento Of Emotions :love:

Lenke til kommentar
Toto bruker mye piano. Lyder stilig.

6602629[/snapback]

Ja! Toto - Jake to the Bone låter helt nydelig! :love:

Annet jeg kan foreslå er noe av Marillion. Lytt til Just for the Record av Marillion. Kanskje ikke akkurat piano, men verdt et forsøk å lytte på :) .

Å herre for en rotete post :no: .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...