nassie Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 (endret) Jeg starta i kveld med noe som jeg tenker skal bli ett spill. Jeg har holdt på med visual basic i ett par dager nå, og ville prøve meg på ett spill for å bli bedre www.home.no/nassie/Release.rar koden for splash screen eller hva det heter. Public Class splash Private Sub PictureBox1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles PictureBox1.Click End Sub Private Sub Form1_KeyDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles Me.KeyDown If e.KeyCode = Keys.Escape Then End End If End Sub Private Sub Timer1_timer(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Timer1.Tick Timer1.Tag = Timer1.Tag + 1 If Timer1.Tag = 5 Then Timer1.Enabled = False If Timer1.Tag = 5 Then main.Show() Me.Hide() End If PB.Value = Timer1.Tag PB.Maximum = 5 PB.Refresh() End Sub Private Sub Form1_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Load End Sub Private Sub ProgressBar1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles PB.Click End Sub End Class koden for selve spllet. Public Class main Private Sub TextBox1_KeyDown(ByVal sender As Object, _ ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) _ Handles TextBox1.KeyDown 'kode for å bevege seg framover If e.KeyCode = Keys.Up Then chara.Top = chara.Top - 20 End If 'kode for å bevege seg bakover If e.KeyCode = Keys.Down Then chara.Top = chara.Top + 20 End If 'kode for å bevege seg til venstre If e.KeyCode = Keys.Left Then chara.Left = chara.Left - 20 End If 'kode for å bevege seg til høyre If e.KeyCode = Keys.Right Then chara.Left = chara.Left + 20 End If 'aktiverer tekst i "helper" når spiller trykker på enter (return) If e.KeyCode = Keys.Return Then helper.Text = helper.Text + vbNewLine + TextBox1.Text End If 'aktiverer liste over kommandoer i "helper". If TextBox1.Text = ("/kommandoer") Then helper.Text = ("kommando 1: /clear - for å fjerne alt som står her") TextBox1.Clear() End If 'aktiverer liste over kommandoer i "helper", dette er forkortelsen If TextBox1.Text = ("/kom") Then helper.Text = ("kommando 1: /clear - for å fjerne alt som står her") TextBox1.Clear() End If 'aktiverer hjelpeteksten som kom i starten om spiller skriver /hjelp If TextBox1.Text = ("/hjelp") Then helper.Clear() helper.Text = "Velkommen til ...... v.1.0 beta" _ & vbNewLine & "For historie og andre fakta les readme. " _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & "Styring: " _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & "Du må trykke på det hvite feltet nederst for å kunne styre " _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & "Fram med piltast opp " _ & vbNewLine & "Bak med piltast ned" _ & vbNewLine & "Til sidene med piltast venstre og høyre" _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & "Kommandoer:" _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & "/clear - For å fjerne alt som står her." _ & vbNewLine & "/hjelp - For å se denne hjelpeteksten senere." _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & "Du MÅ ha / foran en kommando for at det skal virke." _ & vbNewLine & "Du kan skrive /kommandoer eller /kom under spillet også" _ & vbNewLine & "Alle kommandoer står også i readme filen" TextBox1.Clear() End If End Sub 'teksten som kommer opp når du starter spillet. Private Sub main_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Load helper.Text = "Velkommen til ...... v.1.0 beta" _ & vbNewLine & "For historie og andre fakta les readme. " _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & "Styring: " _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & "Du må trykke på det hvite feltet nederst for å kunne styre " _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & "fram med piltast opp " _ & vbNewLine & "bak med piltast ned" _ & vbNewLine & "til sidene med piltast venstre og høyre" _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & "Kommandoer:" _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & "/clear - for å fjerne alt som står her" _ & vbNewLine & " " _ & vbNewLine & "Du MÅ ha / foran en kommando for at det skal virke." _ & vbNewLine & "Du kan skrive /kommandoer eller /kom under spillet også" _ & vbNewLine & "Alle kommandoer står også i readme filen" End Sub 'hva som skal skje når du klikker på start spillet. Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click 'fjerner teksten i "helper" når du trykker på start spillet helper.Clear() End Sub End Class Endret 3. august 2006 av nassie Lenke til kommentar
IRCdude Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Poor Leno: Det er bare ett punktum å fjerne da Men anyways, jeg fikk feilmelding når jeg skulle starte. "programmet kunne ikke intalieres" elns. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Poor Leno: Det er bare ett punktum å fjerne da Men anyways, jeg fikk feilmelding når jeg skulle starte. "programmet kunne ikke intalieres" elns. 6599308[/snapback] Lenke til kommentar
nassie Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 (endret) Feil på link =( aah, fiksa nu. la inn kodene også. Men anyways, jeg fikk feilmelding når jeg skulle starte. "programmet kunne ikke intalieres" elns. har du ".NET framework 2.0" innstallert? Endret 2. august 2006 av nassie Lenke til kommentar
nassie Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Ehm. Den lille svarte firkanten = chara Og den avlange firkanten = wall1 begge er picturebox'er hvordan kan jeg gjøre slik at spilleren (chara) ikke kan gå inn i den veggen (wall1)? og, hvordan kan jeg gjøre slik at spilleren ikke kan bevege seg utenfor gulvet (mappet) vær så snill ikke gi meg link til aadnk sin guide om collition osv. Har prøvd den og mange andre men får det ikke til:S edit: jeg bruker "Visual Basic 2005 Express edition" Endret 2. august 2006 av nassie Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Får jeg se koden? As in -"last opp hele koden i en zipfil" Endret 2. august 2006 av chills Lenke til kommentar
nassie Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 (endret) er ikke helt sikker på hva du trenger og ikke trenger men dette burde holde i massevis: http://www.home.no/nassie/hmm.rar edit: fiksa link, litt trøtt tror jeg:P Endret 3. august 2006 av nassie Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 er ikke helt sikker på hva du trenger og ikke trenger men dette burde holde i massevis: http://www.home.no/nassie/hmm.rar edit: fiksa link, litt trøtt tror jeg:P 6605371[/snapback] Før du flytter den må du faktisk kalle Collide funksjonen din. Men om den virker det ser jeg ikke. 2d firkantet kollisjon skal du kunne ta via x y bredde og høyde til veggene ved å sjekke mindre eller større verdiene mot "figuren". Mener jeg lagde noe sånt til en pacman klone. Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Går det ann å lage spill som, f.eks WoW med VB? Om ikke, hvilken språk kan? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) I VB.NET kan du nok lage en 3dMotor da DirectX støttes av managed språk. Jeg vil nok anbefale deg å starte med C++, også anvende en ferdig motor, nettopp fordi at det er den som tar tid å lage ikke "selve-spillet". OpenGL kan du jo også ta en titt på. Ferdige motorer: Source SDK Unreal Noen flere navn har jeg faktisk ikke. ONTOPIC: Her er link til et eksempel med 2d kollisjondeteksjon i VB.NET 2005. Dette gjelder kun høyre. Link til eksempel Den viser også en dynamisk måte man kan ligge til flere vegger på uten å måtte endre noe kode. Endret 7. september 2006 av chills Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 Et eksempel på 2d kollidering som jeg mekket ganske kjapt (vel, det tok 20 minutter, pga grafikken) VBCollision2D.zip Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå