Arve28 Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Har et raw bildet og mange som blir slike. Bildet er tatt i oversket vær, men enda sså får jeg utbrent bilde slev om histogrammet viser at det ikke burde være dette. Håper dere kan gi meg noen tips på hvordan dere ville redigere dette. Bruker selv Rawshooter Premium 2006. Bildet finnes her:http://home.c2i.net/arvekvalehansen/ Håret er utbrent her. Histogrammet ser ut for meg som det skulle være helt greit bilde. Ville dere minket Exposure Compensation eller minet highligh contrast? Eller ville dere gjort noe helt annet. Jeg prøvde meg med: Color temperetur 5200 Tint 7 Exposure Compensation -0,75 Fill light 0 Shadow contrat 16 highlight contrat 0 Vibrance 4 Det ble bedre, men ble ikke hlet bra. Håper dere kanforklare hva dere ville gjordt og på den måten kan jeg og andre lære veldig mye av dette. På forhånd takk Lenke til kommentar
kawak Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Bildet virker på meg som det er veldig lite skarpt, og at det er først og fremst det som ødelegger strukturene i håret her...... Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 (endret) har et mye bedre bildet om er skarpt. Men har ikke plas noen steder til å legge det ut. Finnes det noen bra sted å laste det opp til? NB: Nå har jeg lagt inn et bildet som er skarpere. Men er dette så skarpt det går ann å få et bildet med 30D sigma 24 f1,8? Endret 1. august 2006 av Arve28 Lenke til kommentar
kawak Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Vel....legg ut jpg hvis du vil ha hjelp fra folk. Jeg fikk ikke engang åpnet bilde i PS...aner ikke hvorfor, kan godt være problemet der er hos meg. Sigmaen helt åpen (f 1.8) er neppe særlig skarp, mener også jeg har lest om brukererfaringer som klager over frontfokus med det glasset... Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Det er vel ikke så ofte at bilder blir tatt i jpg nå? Er vel Raw som teller. Last ned fila, fjern txt bak fila slik at blir .cr2 eller noe. Da funker fila. Mulig ikke om rawkonverteren ikke er er helt oppdatert til Canon 30D. Dette bildet er tatt med f5,6. Er Sigma 24-70 som er problem med autofokus. Ikke hørt om noen andre, men det kan være det. Kan legge ut et JPG bildet i kveld om det er ønskelig. Resultatet kan mailes til [email protected] Endret 2. august 2006 av Arve28 Lenke til kommentar
kawak Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Det er selvsagt jpg som teller i forumer, det kan alle åpne et eller annet sted. Hvis noen hadde lagt ut et raw bilde med den nye sony speilet er det mange som ikke kunne åpnet det....og jo, rimlig ofte bilder blir tatt i jpg, finnes antagligvis mange flere kameraer som ikke kan skyte raw enn de som kan...... Tror uansett ikke jeg vil bli noe klokere av et annet bilde..for meg virker det som det er fokusen som er problemet. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Det er vel ikke så ofte at bilder blir tatt i jpg nå? Er vel Raw som teller. 6600387[/snapback] Det skulle jeg likt å se dokumentasjon på. Tror vel at fortsatt det tas mest JPG gitt. Selvsagt tar proffene og de "proffe amatørene" her på akam mest i raw, men de fleste hobbyfotografene tar nok i jpg. Tipper (jepp, nå tipper jeg) at 80% av bildene som tas er såkalte familiebilder, og da er det ikke alle som gidder å ta turen innom f.eks PS i etterkant for å justere tante Olga 100% fordi de hatt tatt med RAW. Men nok offtopic fra min side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå