Onkel Kompost Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Hei. For litt over et år siden fikk min far noen penger fra jobben sin etter å ha jobbet der i 25 år. Disse brukte han til å kjøpe et Canon 350D-kamera. Etter en stund meldte behovet seg for en litt annen linse, og uten å konsultere meg eller noen andre kjøpte han følgende linse: Tamron AF 55-200mm F/4-5.6 Di II LD Macro for Canon Problemet viste seg at når han tok bilder ute i sollys, da spesielt av barnebarnet sitt (som jo var hovedgrunnen til at han kjøpte dette kameraet i utgangspunktet) så ble blant annet hudtonene altfor hvite og nesten utbrente. Nå er jeg på besøk hos foreldrene mine her i sør, og han lurte på om jeg visste noe. Første jeg tenkte på ville være et uv-filter eller lignende, men jeg er litt usikker på om han burde ha brukt eksponeringskompensasjon eller noe i stedet, for å få bilder som han ønsker. Er det noen som har noen ide? Jeg tenkte jeg skulle ut og teste kameraet hans i morgen om det ble sol, men i mellomtiden legger jeg vet et av de bedre bildene han tok av min niese. Se spesielt på hudtonene på det bildet... Er det noe praktisk hjelp i den "solskjermen" som følger med, og burde jeg si at han er nødt å bruke den? Håper at noen kan svare på dette. PMnormal, I am counting on your catskillz here... Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Er ikke noe hvitbalansetull da ? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Tok bildet inn i PS og sjekket histogrammet. Mye som er utbrent, d.v.s. at det er overeksponert. Med så mørk bakgrunn er det som regel best å bruke sentrumsdominert lysmåler, evt. spot. Du kan også bruke EV-kompensasjon eller manuelle innstillinger og sjekke historammet på kamera. Det er rimelig uklart. Ser ut til å være at fokus ikke treffer, men kan også være bevegelsesuskarphet. Hvilke brennvidde, lukker og blender er det brukt? Vanskelig å vite om hvitbalanse er stilt riktig da det er såpass utbrent. EDIT; Hverken UV-filter eller solblender vil hjelpe akkurat mot dette. Solblender er forøvrig lurt for å slippe evt. strølys. Endret 2. august 2006 av dhjerp Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Det var noe histogramtøys ja? Det kan nok sikkert stemme. Jeg har nemlig skamklippet bildet litt. Det var nemlig et mindre flatterende bilde av min mor og slikt. Det ser ut som hun (min mor) er eksponert skikkelig. Så også et annet problem med det bildet; Min mor var nemlig kledd i mørke, nesten brune klær. Kjenner jeg fattern rett så har han tatt bildet på automat, og mest sannsynlig har han brukt autofokusen som er innebygd i kameraet, altså med flere punkter. Her er exif-dataene (grunnleggende) Make: Canon Model: Canon EOS 350D DIGITAL ISO Speed Ratings: 400 Exposure Time: 1/250s F-Stop: f8 Focal Length: 64mm Flash: Did not fire, suppressed Er det ønskelig med noen av de mer avanserte dataene, så bare si ifra. Dette med fokusen er ikke det viktigste, siden foreldrene mine pleier å se bildene på laptopen til min mor, og da blir bildene noe mer komprimerte, slik at mangel på fokus gjerne ikke blir like viktig. Så, er det foreløpige rådet at jeg går gjennom manualen til kameraet (jeg har tross alt ikke brukt 350d eller noen DSLR ennå), finner ut hvordan ta lysmåling og lærer fattern dette? Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Var det sol da dette ble tatt ? I så fall virker det som lukketiden er for lang i forhold til blenderåpning, var dette manuellt eksponert eller ? Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Var det sol da dette ble tatt ? I så fall virker det som lukketiden er for lang i forhold til blenderåpning, var dette manuellt eksponert eller ? Det var strålende sol, det er det fattern sier i alle fall. Jeg så plutselig et annet problem (igjen). Der bildet er tatt er i en krok, og om han har fått fokusen på mesteparten av skyggen så kan det kanskje hatt en innvirkning. På den avanserte EXIF-infoen står det at det ble brukt auto exposure, så det kan nok sikkert ha litt å si. Om den nå har fokusert på min mor som var mest i skyggen, og valgt lukkertid etter det, så kan det kanskje forklare hvorfor niesen min, som satt mer i solen, ble veldig hvit... Edit: Legger ved et bilde til som viser problemet i større grad. Jeg har skamklippet dette bildet også, slik at det ikke skal bli så lett å gjenkjenne min mor. Tror ikke at hun liker muligheten for å bli gjenkjent på nettet. Min niese kommer til å vokse såpass at hun ikke kan bli gjenkjent like lett. Endret 2. august 2006 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Hadde det bare vært et Nikon kamera. Det som skjer er at lysmåleren blir lurt da det er mye mørkt i bildet, slik at gjennomsnittet for kameraet virker greit. Resultatet er at høylysene blir utbrent/overeksponert. Om du bruker Auto, AV eller TV (er det riktige benevnelser hos Canon?) har det ingenting å si da dette bare sier hvem av lukker/blender kameraet skal prioritere. Flere måter å løse det på, manuell, sentrum/spot lysmåling, EV-kompensasjon eller passe på at hele motivet er noenlunde likt belyst. Kjenner Canon for lite til hvilke knapper/menyer du skal bruke. Endret 2. august 2006 av dhjerp Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Hadde det bare vært et Nikon kamera. Det som skjer er at lysmåleren blir lurt da det er mye mørkt i bildet, slik at gjennomsnittet for kameraet virker greit. Resultatet er at høylysene blir utbrent/overeksponert. Om du bruker Auto, AV eller TV (er det riktige benevnelser hos Canon?) har det ingenting å si da dette bare sier hvem av lukker/blender kameraet skal prioritere. Flere måter å løse det på, manuell, sentrum/spot lysmåling, EV-kompensasjon eller passe på at hele motivet er noenlunde likt belyst. Kjenner Canon for lite til hvilke knapper/menyer du skal bruke. Ok, men det er glimrende. Da vet jeg ihvertfall hva jeg skal si til fattern, så får jeg lese gjennom manualen og slikt for å finne ut hvordan man tar spot-lysmåling. Fant ut (gjennom prøving og feiling) hvordan man skulle velge fokus-punkt, så det kan jeg vise han det. Han har gitt inntrykk for at han er interesser i å lære seg dette kameraet, så jeg får gjøre mitt beste å hjelpe han på vei, selv om jeg ikke har vært borti digitale speilreflekser ennå. Det er på min "too-buy"-liste, og vil bli gjennomført så snart jeg har fått førstestipendet på plass på kontoen. Om noen her har mer kjennskap til Canon enn det dhjerp har, så tar jeg med glede i mot hjelp... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Ok, men det er glimrende. Da vet jeg ihvertfall hva jeg skal si til fattern, så får jeg lese gjennom manualen og slikt for å finne ut hvordan man tar spot-lysmåling. Fant ut (gjennom prøving og feiling) hvordan man skulle velge fokus-punkt, så det kan jeg vise han det. Han har gitt inntrykk for at han er interesser i å lære seg dette kameraet, så jeg får gjøre mitt beste å hjelpe han på vei, selv om jeg ikke har vært borti digitale speilreflekser ennå. Det er på min "too-buy"-liste, og vil bli gjennomført så snart jeg har fått førstestipendet på plass på kontoen. Om noen her har mer kjennskap til Canon enn det dhjerp har, så tar jeg med glede i mot hjelp... Spotmåling støttes ikke på 350D, men du kan bruke partiell lysmåling. Forskjellen er at et litt større område lysmålingen (hvis jeg ikke husker helt feil er det rundt 2-3% for spotmåling og 8-10% for partiell, sikkert kameraspesifikt også... Ellers kan han nok også med fordel bruke mer eksponeringskompensasjon, fortrinnsvis i negativ retning. Noen bilder vil kanskje bli i overkant mørke, men dét er mye lettere å rette opp en overeksponerte bilder... Forøvrig, hvis han vil lære, kan jo en god bok om (digital) foto være en fin julegave... Har vært nevnt flere anbefalte på forumet her. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Spotmåling støttes ikke på 350D, men du kan bruke partiell lysmåling. Forskjellen er at et litt større område lysmålingen (hvis jeg ikke husker helt feil er det rundt 2-3% for spotmåling og 8-10% for partiell, sikkert kameraspesifikt også... Ellers kan han nok også med fordel bruke mer eksponeringskompensasjon, fortrinnsvis i negativ retning. Noen bilder vil kanskje bli i overkant mørke, men dét er mye lettere å rette opp en overeksponerte bilder... Forøvrig, hvis han vil lære, kan jo en god bok om (digital) foto være en fin julegave... Har vært nevnt flere anbefalte på forumet her. Ja, 8-10% bør nok holde så lenge han lærer seg bruken av kameraet. Jeg skal bla i gjennom manualen for å finne ut hvordan man gjør dette. Dernest så å jeg finne ut hvordan det var med eksponeringskompensasjon. Jeg rotet rundt på kamera og fant blitz-kompensasjon, og en annen kompensasjon som jeg antok var eksponerings-relatert. Det som var litt dumt med den var at trakk jeg den i en retning så gikk den like langt i andre retningen. Det med bok tenkte jeg litt på etter jeg hadde skrevet forrige post, og jeg tror det kan være en god ide. Det er uansett drepende vanskelig å finne noe til fattern og muttern til juk, så en slik bok vil være en god ide. Får rote litt rundt her i forumet for å finne litt ut om bøkene. Er det noen flere tips andre har, er det bare å komme med de, jeg tar i mot alt med takk... Lenke til kommentar
RoutineX Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 (endret) Akkurat det der stusset jeg på når jeg fikk kameraet. Den funksjonen du nevner (AEB) er "automatisk eksponeringsvariasjon". Det vil si når du tar bilde med den instillingen, og har f.eks trykket noen ganger en vei sånn at det står tre streker, en på -1, en i midten og en på 1, da vil kameraet ta 3 bilder, en gang med de forskjellige verdiene. Først normalt, så den laveste eksponeringen så den høyeste. Kanskje best å bare bruke den til hdr bilder? Mener det stod hvordan man gjor det i manualen rundt side 88-90. Men sånn som jeg forstod det stod det bare at man måtte endre lukkertid eller blenderåpning for å endre eksponeringen. Rart. Fant du ut noe? Edit: Etter å ha vært ute en stund å fiklet med instillingene så ser det ut som at man må hele tiden endre lukkertiden eller blenderåpning for å kompensere eksponeringen =/. Har ikke funnet en "global" instilling tilsvarende AEB og Blitz komp. Det må da finnes?? Endret 4. august 2006 av RoutineX Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 Edit: Etter å ha vært ute en stund å fiklet med instillingene så ser det ut som at man må hele tiden endre lukkertiden eller blenderåpning for å kompensere eksponeringen =/. Har ikke funnet en "global" instilling tilsvarende AEB og Blitz komp. Det må da finnes?? Jeg har funnet den. Men det var forbanna knotete. Det du må gjøre er å ha kameraet i det som kalles "den kreative sonen" i manualen. Med andre ord, du må ha et av følgende menyvalg "p, tv, av, M" og muligens også a-dep. Så kan man prøve å fokusere ved å trykke knappen halvveis ned. Selv om dette strengt tatt ikke er nødvendig. For å forandre eksponeringskompensasjon trykker du og holder inne knappen merket AV (se innringet versjon på vedlagte bilde) og ruller på rullehjulet som er fremfor programvelgeren. Har ennå ikke fått testet om dette funker fint på bilder som det jeg har linket til, men vi får se... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå