Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen er død


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette. PCen min er helt død. Dvs, ikke noe tegn til liv overhode når jeg trykker på power-knappen eller prøver å jumpstarte den.

 

Det som er litt merkelig er at det har vært lignende tendenser tidligere. Det som var da, var at hver gang etter jeg hadde koblet fra strømmen til pcen ville den ikke starte. Samme greia. Etter å ha stått tilkoblet strømmen noen timer virket den imidlertid helt fint igjen. I sommer har jeg trekt ut strømmen noen ganger for å beskytte den fra tordenvær, og hver gang har det vært samme greia. Sist gang jeg fikk liv i den igjen, tok det derimot litt lenger tid. Selv etter å ha stått tilkoblet strøm i flere timer, var alt jeg fikk ut av den at viftene og alt startet og gikk i maks ett sekund, så var alt dødt igjen. Den gangen fikk jeg startet den ved å trykke på power-knappen fort mange ganger, og fikk slik "dratt i gang" den på en måte. Men så etter sist jeg koblet fra strømmen, har den altså vært helt død.

 

Jeg prøvde å la den stå med strøm i tre dager, og fortsatt like død. Jeg har også testet strømforsyninga ved å kortslutte grønn og svart ledning, og den surret og gikk, så det virker ikke som det er problemet. Jeg har også prøvd å fjerne alt fra hovedkortet og starte opp da, uten hell.

 

Så nå lurer jeg på om det er noen her som kan hjelpe meg. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å finne ut hva som er galt? Er det fornuftig å tro at hovedkortet rett og slett har tatt kvelden?

 

Edit: PCen er forresten ca. 3 år gammel, om noen ville vite det

Endret av CaD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

har prøvd det også. Målte spenningen på det samtidig, og det lå på i overkant av 3 volt. Men hvis det hadde vært noe galt med det, ville jeg ikke da fått startet pcen likevel, og så fått en feilmelding om et eller annet med CMOS eller lignende, eller?

Lenke til kommentar
Hei,

 

har prøvd det også. Målte spenningen på det samtidig, og det lå på i overkant av 3 volt. Men hvis det hadde vært noe galt med det, ville jeg ikke da fått startet pcen likevel, og så fått en feilmelding om et eller annet med CMOS eller lignende, eller?

6598587[/snapback]

"CMOS checksum error"? Isåfall se om du kommer inn i BIOS og får lagret innstillingene.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Det med strømforsyningen har jeg med den andre maskina mi, som fattern bruke..

 

Om strømmen går så er det ett helvette å få den slått på igjenn.. men går som oftest etter en stund.. kan vel kansje tyde på at psu begynner å ta kvelden? psu'en som stod i maskina før tok kvelden på denne måten, og så fikk vi ny og den var likens, men maskina starter enda.. etter litt styr :p

Lenke til kommentar
"CMOS checksum error"? Isåfall se om du kommer inn i BIOS og får lagret innstillingene.

 

Hilsen,

efikkan.

6598603[/snapback]

 

Tror du misforstod meg. Jeg får ingen feilmelding. Jeg får ikke startet PCen i det hele tatt; ingen vifter eller noenting starter. Jeg spurte bare om jeg ikke ville fått en slik feilmelding hvis det var noe med CMOS-batteriet..

 

complexity: Men det du egentlig sier, er vel at det ikke var strømforsyninga som var problemet likevel? ettersom problemet fortsatte med ny PSU? Eller misforsto jeg noe nå?

Lenke til kommentar
complexity: Men det du egentlig sier, er vel at det ikke var strømforsyninga som var problemet likevel? ettersom problemet fortsatte med ny PSU? Eller misforsto jeg noe nå?

6598673[/snapback]

 

Ikke peiling, men tror det er psu.. Er aopen 200w elns som den bruker..

 

Vet om en annen som har likens pc, den har samme problemet, så tror det bare er en feil de psu'ene har..

Lenke til kommentar

Okei. Ja, for alt jeg vet kan godt hende det er PSUen som er problemet til meg også. Dessverre har jeg ingen annen PSU med samme kontakt her så jeg kan prøve den. Er forresten en Avance 300W den jeg har.

 

Er det noen måte jeg kan sjekke om den funker som den skal på? Jeg prøvde som sagt å starte PSUen ved å kortslutte grønn og svart ledning, og da startet den, og gikk tilsynelatende helt som den skulle. Men det kan kanskje være noe feil på den for det om den startet slik?

Lenke til kommentar

Henger meg litt på denne tråden jeg...

 

Jeg har en stk. pc som jeg bruker til musikkproduksjon. Fikk et innfall av inspirasjon for en halvtime siden og skulle slå på pc'n... helt død.

 

Så kom jeg på at strømbryteren på PSU har vært avslått siden sist tordenvær. Så jeg slår på den, men niks... Derimot kommer det en svak, men vedvarende høyfrekvent pipelyd. Det kommer strøm fram til HK da jeg ser en LED lyser...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...