Melvin Snerken Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Ja, gjør en nettverkskabel det? Jeg tenkte å trekke en fra eit vindu til et annet, går det i tenke på kulde og vann? Er kun snakk om 2-3 meter.. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Har selv hatt en på over 100 meter, og det gikk fint Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 Har selv hatt en på over 100 meter, og det gikk fint 6597891[/snapback] Ute? Tenkte litt på frost å sånn, noen som veit? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 (endret) Det kommer helt ann på hvilken kabel du har. Det finnes flere forskjellige cat-5 kabler. Hvis du f.eks. ser i en kabelkatalog så skjønner du fort at en kabel ikke bare er en kabel. Men jeg tror jeg skal være så dristig å påstå at den kabelen du har klarer seg fint med regn og vind. Frost er jeg desverre noe usikker på, siden det er godt mulig at det kan være noe i isolasjonen som krymper eller utvider seg når det fryser. Du bør også være obs på at ytterkappen til kabelen er helt intakt, slik at det ikke kommer vann i den. Hvis f.eks. ytterkappen og isolasjonen til lederene i kabelen er skadet, og det er vannintrengning så kan du miste kontaktet med router/switch/pc. Det er forsåvidt ikke verre enn at du prøver, selv tviler jeg egentlig sterkt på at noe som helst skjer med kabelen. Men hvis det er til "profesjonelt" bruk, så burde alle disse faktorene tas med. Endret 1. august 2006 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Jeg går ut ifra at den ikke skal være i bakken? Så lenge strekket er såpass kort, og kabelen er helt inntakt, så burde det ikke by på noen problemer. Med tiden derimot kan det lønne seg med en mer robust kabel Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Du kan jo for sikkerhetsskyld ta en vanlig hageslange og tre den igjennom, koster jo ikke mye. Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 Jeg går ut ifra at den ikke skal være i bakken?Med tiden derimot kan det lønne seg med en mer robust kabel 6598048[/snapback] Nei, fra et vindu til et annet.. Ja, hva vil dere anbefale..? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Så lenge den skal i fri luft vil det nok gå helt greit Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Hvis du vil være HELT sikker, så kan du jo sjekke denne: http://www.vivendi.no/eilag/htmlcat/body.a...=10392#L2-10392 (den som heter "Kategori 5, uskjermet utendørskabel (fettfylt)") Men som det allerede er sagt flere ganger. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for at kabelen ikke tåler å henge ute, så fremst ikke isolasjonen er skadet. Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 (endret) Ok, tenkte jeg bare skulle få en lokal dataoperatør til å lage/skaffe kabelen til meg, fordi jeg skal ha rundt 20 - 30 meter... Eller er det andre som dere tror vil bli billigere? Endret 1. august 2006 av kezoom Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 kabelen kan godt henge ute, men pass på at den ikkje blir slete/gnagd på. Isolasjonen på ein heilt vanleg UTP kabel VIL bli ødelagt, spørsmålet er korti, mange faktorar spelar inn. Kvit og lys grå isolasjon tåler vanlegvis ikkje sollys og er berekna på innandørs bruk. Svart og mørk grå isolasjon tåler det meste og er berekna på utandørs bruk. men dette er uansett ikkje noko problem dei første åra så lenge den ikkje blir slitt. lokal dataoperatør er sikkert fint. då får du sikkert billeg kabel. ferdigkabel frå butikk er forholdsvis dyrt Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Utendårskabel er å foretrekke, men de fleste tengene for terminering takler ikke den stive kabelen. Har du en lokal og rimelig hjelper med riktig utstyr er det ingen problem. Dog er det heller ingen problem å legge et tynt rør i føringsveien og heller benytte standard kabel. Denne kan i tillegg males og bli nærmest usynlig. Er ikke verdt å legge mye penger i proff kabel og terminering når kostnaden for å bytte en eventuell gåen kabel om 2 år er minimal. Hvordan skal kabelen føres inn/ut av huset? Du bør borre ettersom en kabel i klem er en kabel med kort levetid. Rør vil hjelpe å holde dette tett også. Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Sånn har jeg tenkt.. den må gå om brannstigen som er der, hva mener dere: Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Mye gode fakta og kunnskap her. Selv hadde jeg 75m kabel hengene fra et hus til et annet. Denne kabelen var surret 2 ganger rundt en pipe, og snurret 4-5 ganger rundt en bærebjelke på terrassen. Spennet var ca 15 meter. Ikke noe problem, løsningen ble brukt i 2 år. Med sol, vind, snø, frost osv. Ikke noe problem. Vil tørre å påstå at du kan bruke vanlig kabel. Bare min erfaring! Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Som mange andre har sagt her, en standard kabel er såpass billig at det ikke er noe stort problem å bytte den ut når den etterhvert blir dårlig. Sola er vel det største problemet men det kan du minske hvis du legger kabelen i en fordypning mellom to planker. Det du bør være mest obs på er brannstigen, legg for all del ikke kabelen slik at stigen kan bli forstyrret hvis du en gang skulle trenge den. Kan også lønne seg å modde vinduene litt. Bor anbefales bare hvis du skal terminere kabelen selv, pluggene er nemlig så store at du må ha et saftig bor for å få dem gjennom. Bruk kniv/huggjern/sandpapir forsiktig på vinduskarmen for å lage en grop kabelen kan gå i. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Vi har hatt det sånn hjemme nå i 2-3år med kable fra 2.etg til 1.etg og det har ikke bydd på noen problemer. Lenke til kommentar
capkill Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Hei. Her hjemme har jeg brukt denne. Den ligger ute på vegg. http://e-service.nexans.com/eservice/Navig...ricSearch=0#top Denne tåler juling. Fungert fint siden ADSL'n ble installert for 3 år siden. Endret 3. august 2006 av capkill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå