C.T. Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Menneskene (For vi er faktisk det vi også) i butikken, VIL faktisk hjelpe deg så langt de kan. Dette gjelder bare et fåtall av selgere og det er svært mange dårlige (og arrogante) selgere der ute, som verken tenker på butikkens rykte eller det å få solgt mest mulig produkter. Ofte vil man møte regelrytteri fra selgers siden, og det kan være rent oppspinn også. Det som gjelder er å se an situasjonen og hvilke personer man kommer i kontakt med, så får man tilpasse handligsmetoden deretter. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Menneskene (For vi er faktisk det vi også) i butikken, VIL faktisk hjelpe deg så langt de kan. Dette gjelder bare et fåtall av selgere og det er svært mange dårlige (og arrogante) selgere der ute, som verken tenker på butikkens rykte eller det å få solgt mest mulig produkter. Ofte vil man møte regelrytteri fra selgers siden, og det kan være rent oppspinn også. Det som gjelder er å se an situasjonen og hvilke personer man kommer i kontakt med, så får man tilpasse handligsmetoden deretter. 6665439[/snapback] enig med den. jeg har flere forhandlere på samvittigheten, også forhandlere som jeg har måtte be advokat om å si at de kan bli trukket for retten om de ikke gir seg. Greit at alle er mennesker, men personer som: - motarbeider - er frekke - "hijacker" kundens vare - villeder kunden - lyver til kunden om rettigheter osv har en sint kunde i vente. Lenke til kommentar
Espen1982 Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Hei! Loven er ganske grei på dette området. Du har kjøpt produktet hos en selger, dermed er det forhandleren du skal forholde deg til. (Forbrukerkjøps loven parafraf 35 - Krav mot tidligere salgsledd mv) Når det gjelder heving av kjøpet, så har du rett til å heve kjøpet når forhandler har utført to avhjelpsforsøk som det heter. Det vil i praksis si at du har krav på å heve kjøpet når du har fått repparert samme feilen 2 ganger og den oppstår en tredje gang. (Forbrukerkjøps loven paragraf 29. Retting og omlevering (avhjelp) ) Ellers så står det i forbrukerkjøpsloven at du som kjøper selv kan velge mellom å få reparert varen, eller å få den omlevert(ny vare), med mindre det påfører selger urlimelige kostnader. Du kan få problemer med dette, da selger kommer til å si at det vil påføre dem urimelige kostnader. Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å ta dette opp skriftlig med selger. På forbrukerportalen.no finner du en fin sak som heter "klikk og klag". Er bare å fylle inn og vips så får du et ferdig generert brev. Dersom et minnekort har gått i stykker pga mangel på varen, har du også mulighet for å kreve erstatning(som dekker ditt tap). Hei! Jeg har som mange andre, en Nokia 6280 som enten lever sitt eget liv, eller ikke i det hele tatt. Jeg ønsker og få min telefon reparert eller mitt kjøp hevet. Hvordan gjør jeg dette? Hva er fremgangsmåten? Telefonen har mange defekter derav; Minnkortporten er gått i stykker (lokket har falt av), den samme porten har ødelagt ett minnekort på 1GB, slideren har vært grei med meg før, men sånn sirkus i midten av Juni ble den mer og mre slarkete.. Den har også de kjente software feilene ol. Hvis det er flere tråder som dette, gjør det ikke noe om dere henviser til disse 6597515[/snapback] Lenke til kommentar
Shamron Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Jeg står ved det jeg sa først, begynn trivelig, saklig og høflig, funker ikke det, for ALL del, finn frem paragrafene og forsvar deg, men ikke begynn en reklamasjon med å få selgeren til å mislike deg PERSONLIG. Tenk deg neste gang du kommer innom? Selgere snakker sammen, det er ikke noe trivelig å bli kjent som "Han som kjefter og gnåler om lover hele tiden" Det må da være mye triveligere å ha ett slik forhold til selgeren at man har sin faste "selger" i DEN butikken hver gang? Slikt forhold liker jeg å ha til mine kunder, og det ser ut som de synes det er greit også. Mye bedre enn å bli skydd som pesten. En selgers mening. Lenke til kommentar
Dr Gork Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Min kuleste episode var på Elkjøp for et par år siden da jeg krevde 25 kr i forsinkelsesrente etter at jeg hadde et produkt til reperasjon i over 2 måneder uten at de fant feilen. Da skulle du sett fjeset på de i kassen. De hadde aldri hørt om forsinkelsesrenter Lyst til å henvise til hvor det står om "forsinkelsesrente" i forbrukerkjøpsloven? I forbindelse med avhjelp. Lenke til kommentar
Espen1982 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Problemet er vel i hovedsak at MANGE selgere satser på at kundene ikke kan loven. Vet ikke hvor mange ganger elkjøp har prøvd seg på å sende mine mobiltelefoner inn til reperasjon, når jeg i følge loven har krav på å heve kjøpet. Jeg står ved det jeg sa først, begynn trivelig, saklig og høflig, funker ikke det, for ALL del, finn frem paragrafene og forsvar deg, men ikke begynn en reklamasjon med å få selgeren til å mislike deg PERSONLIG. Tenk deg neste gang du kommer innom? Selgere snakker sammen, det er ikke noe trivelig å bli kjent som "Han som kjefter og gnåler om lover hele tiden" Det må da være mye triveligere å ha ett slik forhold til selgeren at man har sin faste "selger" i DEN butikken hver gang? Slikt forhold liker jeg å ha til mine kunder, og det ser ut som de synes det er greit også. Mye bedre enn å bli skydd som pesten. En selgers mening. 6669662[/snapback] Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Lyst til å henvise til hvor det står om "forsinkelsesrente" i forbrukerkjøpsloven? Forbrukerkjøpsloven av 2002 § 50 annet ledd: Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Problemet er vel i hovedsak at MANGE selgere satser på at kundene ikke kan loven. Vet ikke hvor mange ganger elkjøp har prøvd seg på å sende mine mobiltelefoner inn til reperasjon, når jeg i følge loven har krav på å heve kjøpet. 6671562[/snapback] Bare husk at selger faktisk har rett til å sende varen til et verksted for å konstatere at det ER samme feil denne gangen også for å få en verkstedrapport på dette. Viktig å ikke blande det med reparasjon, regner ikke med du har gjort det men ville nå bare klarne opp allikevel . Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Problemet er vel i hovedsak at MANGE selgere satser på at kundene ikke kan loven. Vet ikke hvor mange ganger elkjøp har prøvd seg på å sende mine mobiltelefoner inn til reperasjon, når jeg i følge loven har krav på å heve kjøpet. 6671562[/snapback] Bare husk at selger faktisk har rett til å sende varen til et verksted for å konstatere at det ER samme feil denne gangen også for å få en verkstedrapport på dette. Viktig å ikke blande det med reparasjon, regner ikke med du har gjort det men ville nå bare klarne opp allikevel . 6674092[/snapback] meget mulig det, men enkelte skal ha det til at 4. gang samme, 5. gang samme osv er fasiten når kunde har den inne for tredje gang. (du forstår hva jeg sikter til) jeg foretrekker metoden at et verksted sier at de ser feilene og jeg leverer den til butikken. har gjort det noen ganger. Den ene gangen så elkjøp sandvika bare på lappen og sa at pengene kunne hentes i kassen Endret 14. august 2006 av Christian86 Lenke til kommentar
Dr Gork Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Lyst til å henvise til hvor det står om "forsinkelsesrente" i forbrukerkjøpsloven? Forbrukerkjøpsloven av 2002 § 50 annet ledd: Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. 6672355[/snapback] Da må du i så fall ha fått hevet kjøpet, noe du ikke skrev. Derfor jeg stusset litt på dette. Lenke til kommentar
joneoverland Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Må si meg litt enig med Shamron her ja. Før var jeg veldig opptatt av mine rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven. Jeg henviste alltid til den dersom det var noe galt med mine produkter. Men i den senere tid har jeg faktisk prøvd å nevnt den så lite som mulig. Har fått inntrykk av at man nesten kan få bedre service ved å unngå å nevne lover, men heller gå hyggeligere frem. Her om dagen var jeg innom med min 6280 hos Siba for tredje gang. Da informerte han meg faktisk om at neste gang det var noe galt med telefonen, fikk jeg ny. Det kaller jeg service 6659764[/snapback] pleier faktisk være fast rutine på siba.. hvilken var du innom på? Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 pleier faktisk være fast rutine på siba.. hvilken var du innom på?Siba på Kvadrat. (Stavanger) Lenke til kommentar
joneoverland Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 (endret) pleier faktisk være fast rutine på siba.. hvilken var du innom på?Siba på Kvadrat. (Stavanger) 6745160[/snapback] hehe.. kanskje meg du snakka med då egentlig så burde det være sånn på alle mobilforhandlere for butikken taper jo ingen penger på dette. er jo produsenten som erstatter tlf Endret 26. august 2006 av joneoverland Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Sånn er det/skal det være hos alle forhandlere . Men: 3. gang på verksted med samme feil betyr heving av kjøp, ikke ny mobil. Om dere tilbyr ny mobil ved 3. gang på verksted gir dere dårligere service enn forbrukerkjøpsloven gir kunden krav på . Selv om det er langt bedre service enn en del andre butikker tilbyr selvfølgelig, hehe. Men, at butikken ikke taper penger på det er ikke alltid særlig riktig joneoverland. Om en kunde feks har hatt en gammel telefon inne for 3. gangs service - og nå får en ny telefon, så får butikken bytta til en ny en til han - og så får de en NY av den gamle telefonen tilbake fra Sony Ericsson feks. med gammel kost og gjerne halvveis utgått er den og . Men veldig greit for kunden, hehe. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 3. gang på verksted med samme feil betyr heving av kjøp, ikke ny mobil. Om dere tilbyr ny mobil ved 3. gang på verksted gir dere dårligere service enn forbrukerkjøpsloven gir kunden krav på . Selv om det er langt bedre service enn en del andre butikker tilbyr selvfølgelig, hehe. 6747198[/snapback] Min mobil ble kjøpt okotber 2005, har vært 2 ganger inne til service for samme feil, begge gangene tok det ca 1 måned. Nå har feilen oppstått for 3. gang, utfrainformasjone ovenfor betyr vel dette at jeg har rett å få kjøpet hevet? Lenke til kommentar
kimare Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Jeg fikk følgende svar fra mshop: Da tar du kontakt med; Zodiac Norge AS, Gunnar Schjelderupsvei 9, Postbox 4213, Nydalen, 0401 OSLO Norge Tel: 22 79 68 00 Fax: 22 79 68 01 [email protected] www.zodiac.no Gi de beskjed om at dette er 3. gangs service. Det er og viktig at du legger ved bevis på tidligere service, kvittering og feilbeksrivelse. Gi og beskjed at du ønsker en ny tilsendt til deg. Ok? Har krav på å få hevet kjøpet og få mine penger tilbakebetalt? edit: litt rydding i en uryddig quote. Endret 9. januar 2007 av kimare Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 kimare: Ja, det har du. Ta kontakt med nettbutikken igjen og si at du godtar intet annet enn penger tilbake som forbrukerkjøpsloven også støtter opp. Da må nok servicen gå via butikken eller liknende, men da får de telefonen til seg og de gir deg penger tilbake. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 kimare: Ja, det har du. Ta kontakt med nettbutikken igjen og si at du godtar intet annet enn penger tilbake som forbrukerkjøpsloven også støtter opp.Da må nok servicen gå via butikken eller liknende, men da får de telefonen til seg og de gir deg penger tilbake. 7685255[/snapback] Takker, jeg har allerede spurt "pent" om det ikke er mulig å få pengene tilbake isteden for ny telefon. Jeg får vente og se hva de svarer på det, før jeg gjør meg vanskelig og viser til forbrukerkjøpsloven. Det er litt greit å ha litt støtte før man går ut i en potensiell krangel. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Morsomme her er at mshop henviser deg til å sende all dokumentasjon til zodiac - du kan fint sende det til de selv, og så får de ordne resten. Lenke til kommentar
wickedworld2 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) 123 Endret 18. februar 2009 av wickedworld2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå