Laland Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 (endret) Hei! Jeg har som mange andre, en Nokia 6280 som enten lever sitt eget liv, eller ikke i det hele tatt. Jeg ønsker og få min telefon reparert eller mitt kjøp hevet. Hvordan gjør jeg dette? Hva er fremgangsmåten? Telefonen har mange defekter derav; Minnkortporten er gått i stykker (lokket har falt av), den samme porten har ødelagt ett minnekort på 1GB, slideren har vært grei med meg før, men sånn sirkus i midten av Juni ble den mer og mre slarkete.. Den har også de kjente software feilene ol. Hvis det er flere tråder som dette, gjør det ikke noe om dere henviser til disse Endret 1. august 2006 av F_S Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Er ikke værre enn å gi den til butikken, så sender de den til verksted for deg kostnadsfritt. Ellers finner du dine rettigheter i Forbrukerkjøpsloven av 2002. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 Er ikke værre enn å gi den til butikken, så sender de den til verksted for deg kostnadsfritt. Ellers finner du dine rettigheter i Forbrukerkjøpsloven av 2002. 6597529[/snapback] Joda, men mpx begynner og kvine om at jeg må sende den til ett Nokia verksted, noe som jeg syns er ganske lusent gjort. Har ikke verdens beste tilgang på transport midler, og det er ingen "autoriserte Nokia verksted" i nærheten... Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Ettersom du har kjøpt den hos MPX er det kun de du skal forholdet deg til. De kan ikke kreve at du skal gå direkte til produsent. De skal også dekke frakten du må legge ut for å sende den til MPX. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 (endret) Ettersom du har kjøpt den hos MPX er det kun de du skal forholdet deg til. De kan ikke kreve at du skal gå direkte til produsent. De skal også dekke frakten du må legge ut for å sende den til MPX. 6597548[/snapback] Med andre ord, det er bare og sende den til mpx? Kanskje ett sjakktrekk og maile dem først, men det er det jeg har krav på? Edit: da prater vi såklart om og sende den mèd alt av utstyr som fulgte med Endret 1. august 2006 av F_S Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Jeg sendte følgende mail til forbrukerrådet da jeg lurte på det samme: Jeg lurer bare på hvilke rettigheter jeg har i forbindelse med reparasjon av et produkt kjøpt over nettet. Hvem skal betale portoen når jeg sender inn en vare som skal til reparasjon? Har nettbutikken plikt til å dekke dette, eller er det bare en god service som noen nettbutikker yter. Jeg fikk følgende svar: Hvis varen har feil eller mangel som skyldes forhold på selger/produsent sin side, skal kjøper ikke betale frakt for reparasjon eller omlevering. Dette betyr at utgifter som kjøper legger ut for å sende varen tilbake til netthandleren kan kreves tilbakebetalt. Jeg ville ha informert MPX om dette og avtalt med MPX at du sender telefonen inn, mulig du trenger et returnr av de? Lenke til kommentar
Laland Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 Jeg sendte følgende mail til forbrukerrådet da jeg lurte på det samme:Jeg lurer bare på hvilke rettigheter jeg har i forbindelse med reparasjon av et produkt kjøpt over nettet. Hvem skal betale portoen når jeg sender inn en vare som skal til reparasjon? Har nettbutikken plikt til å dekke dette, eller er det bare en god service som noen nettbutikker yter. Jeg fikk følgende svar: Hvis varen har feil eller mangel som skyldes forhold på selger/produsent sin side, skal kjøper ikke betale frakt for reparasjon eller omlevering. Dette betyr at utgifter som kjøper legger ut for å sende varen tilbake til netthandleren kan kreves tilbakebetalt. Jeg ville ha informert MPX om dette og avtalt med MPX at du sender telefonen inn, mulig du trenger et returnr av de? 6597568[/snapback] Takk for all hjelp! Er en grunn til at jeg elsker dette forumet Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 For å virke litt proff når du sender mail til MPX kan du skrive: Henviser til lov om forbrukerkjøpv av 2002 § 30 punkt 1 som sier "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." Dere plikter altså å betale for portoen jeg må legge ut for å sende den tilbake til dere. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 (endret) For å virke litt proff når du sender mail til MPX kan du skrive:Henviser til lov om forbrukerkjøpv av 2002 § 30 punkt 1 som sier "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." Dere plikter altså å betale for portoen jeg må legge ut for å sende den tilbake til dere. 6597617[/snapback] Seriøst genial du er da! Jobber du i "bissnissen" eller har du bare hatt mange feil på produkter? Edit: Innlegg nr. 100 Endret 1. august 2006 av F_S Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Seriøst genial du er da! Jobber du i "bissnissen" eller har du bare hatt mange feil på produkter? Jeg har hatt en del feil på produkter og vet hvordan jeg bruker forbrukerkjøpsloven på rett måte. I tillegg har jeg rettslære på skolen hvor vi lærer å formulere oss i slike situasjoner. Har alltids interessert meg for forbrukerkjøpsloven da man faktisk har flere rettigheter enn man er klar over. Min kuleste episode var på Elkjøp for et par år siden da jeg krevde 25 kr i forsinkelsesrente etter at jeg hadde et produkt til reperasjon i over 2 måneder uten at de fant feilen. Da skulle du sett fjeset på de i kassen. De hadde aldri hørt om forsinkelsesrenter Lenke til kommentar
Laland Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 Min kuleste episode var på Elkjøp for et par år siden da jeg krevde 25 kr i forsinkelsesrente etter at jeg hadde et produkt til reperasjon i over 2 måneder uten at de fant feilen. Da skulle du sett fjeset på de i kassen. De hadde aldri hørt om forsinkelsesrenter 6597689[/snapback] Konge! Hvor lang tid tok det før de ga seg? Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 De gav seg etter 20 sekund. Ettersom jeg henviste til loven hadde de jo ikke en dritt de skulle sagt. Hehe. Men kommentaren jeg ble møtt med var "Forsinkelsesrente? Hmmm... Det har jeg aldri hørt om....". Lenke til kommentar
Laland Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 De gav seg etter 20 sekund. Ettersom jeg henviste til loven hadde de jo ikke en dritt de skulle sagt. Hehe. Men kommentaren jeg ble møtt med var "Forsinkelsesrente? Hmmm... Det har jeg aldri hørt om....". 6597723[/snapback] Vært gøy og pugga disse reglene utenat Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Er ikke værre enn å gi den til butikken, så sender de den til verksted for deg kostnadsfritt. Ellers finner du dine rettigheter i Forbrukerkjøpsloven av 2002. 6597529[/snapback] Joda, men mpx begynner og kvine om at jeg må sende den til ett Nokia verksted, noe som jeg syns er ganske lusent gjort. Har ikke verdens beste tilgang på transport midler, og det er ingen "autoriserte Nokia verksted" i nærheten... 6597540[/snapback] Bullshit, de har PLIKT til å behandle din reklamasjon selv, og videresende til verksted selv. Tips forbruker.no om denne praksisen, de har lagd saker på det før. De skal tilogmed dekke porto for deg tur og retur av varen din. EDIT: Ser at det løste seg - bra! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Min kuleste episode var på Elkjøp for et par år siden da jeg krevde 25 kr i forsinkelsesrente etter at jeg hadde et produkt til reperasjon i over 2 måneder uten at de fant feilen. Da skulle du sett fjeset på de i kassen. De hadde aldri hørt om forsinkelsesrenter 6597689[/snapback] Konge! Hvor lang tid tok det før de ga seg? 6597703[/snapback] Nå jobber ikke akkurat de i kassa med reklamasjonssaker, så du kan ikke forvente at deltidshjelpene der kjenner forbrukerkjøpsloven ut og inn . Lenke til kommentar
Laland Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 (endret) Er det ikke digg når ting løser seg? Nå jobber ikke akkurat de i kassa med reklamasjonssaker, så du kan ikke forvente at deltidshjelpene der kjenner forbrukerkjøpsloven ut og inn . 6597909[/snapback] Neinei, for all del, men det er uansett så genialt og kunne si sånt til kassafolka. Får nesten lyst til og bare finne på en eller annen regel og gå til Elkjip Endret 1. august 2006 av F_S Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Vært gøy og pugga disse reglene utenat Vil absolutt anbefale deg å lese gjennom forbrukerkjøpsloven. Det står faktisk ganske mye interessant der. Les og lær Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Er ikke værre enn å gi den til butikken, så sender de den til verksted for deg kostnadsfritt. Ellers finner du dine rettigheter i Forbrukerkjøpsloven av 2002. 6597529[/snapback] Joda, men mpx begynner og kvine om at jeg må sende den til ett Nokia verksted, noe som jeg syns er ganske lusent gjort. Har ikke verdens beste tilgang på transport midler, og det er ingen "autoriserte Nokia verksted" i nærheten... 6597540[/snapback] Bullshit, de har PLIKT til å behandle din reklamasjon selv, og videresende til verksted selv. Tips forbruker.no om denne praksisen, de har lagd saker på det før. De skal tilogmed dekke porto for deg tur og retur av varen din. 6597896[/snapback] Jada, dette er riktig. Men hvis kunden sender produktet rett til verksted vil man spare både tid og håndtering. Det er like mye arbeid om kunden sender til MPX eller verkstedet. Hvis kunden sender produktet til MPX, så skal de først motta den sammen med all annen post. Så må den åpnes, pakkes på nytt og sendes. Dette tar vel minst 1 dag. Og så skal våre venner i Posten frakte pakken en gang til. Hvis det tar 2 dager fra kunde til verksted, så tar det kanskje 5 dager via MPX. Hadde dette vært meg, så ville jeg sendt direkte til verksted og selvfølgelig krevd å få refundert frakten. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Men kluet er at dersom kunden selv sender til verksted så vil kunde oftere opplevere slettere kundebehandling fra verkstedet - da en butikks mas har mye mer å si for et verksted enn en kundes mas dersom reparasjon skulle ta lang tid. Det mest ryddige og sikreste for kunden er å ta det via mpx - men jeg forstår at mange heller tar det via verksted. Det jeg reagerer på er at både mpx OG komplett nærmest KREVER at du skal gjøre alt selv, altså ansvarsfraskrivelse. Hadde de sagt at dette fikser vi - men dersom du vil ha ting litt raskere gjort så kan du velge et verksted - så hadde det vært greit. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Hehe... Er helt enig med det "lovmessige" prinsippet om at MPX har det hele og fulle ansvar for å få reparert telefonen din. Ser dog poenget til flere andre brukere om at det er mye tid å spare på å sende den direkte til verksted selv. Hvordan man velger å håndtere en slik sak er med andre ord helt avhengig av hvor fort man ønsker telefonen sin tilbake. Ellers så har jeg litt lyst til å legge til en "ædda bædda - var det så lurt å kjøpe av en nettbutikk??". Det er nemlig her nettbutikkene har sine svakheter. MPX som mange mener (inkludert meg) er best på kundeservice i norge, har som alle andre i nettbutikk delen av bransjen problemer med å håndtere reklamasjoner på en smidig måte. Jeg for min del har lært, og betaler gladelig noen hunderlapper ekstra - for å vite at den dagen det går noe galt med telefon/laptop/kamera så kan jeg møte opp i en butikk og vite at de ordner min reklamasjon enkelt og greit. Men det er bare meg da... Ærbødigst KristianT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå