Gå til innhold

Nybegynner - Trenger tips

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg kjøpte meg nylig et nytt digital kompaktkamera, Fujifilm F11. Fra før hadde jeg et billig Fujifilm A-serie kamera med 1.3 mp til 1200 kroner eller noe fra flere år tilbake, og har aldri drevet med noe særlig fotografi.

Men jeg har nå blitt bitt av basillen, og vil gjerne lære meg å bli en god fotograf. Jeg har tatt masse bilder de siste dagene, og de fleste var temmelig dårlige og kjedelige. Men jeg har her hentet frem 2 stykker jeg mener var nokså bra. Jeg vil gjerne ha litt konstruktiv kritikk på disse bildene, på alt fra motiv, kvalitet og linjer, til farge og bakgrunn.

Hunden vår, Mira:

post-104590-1154457138_thumb.jpg

Utsikt over Askøy og Sotra utenfor Bergen

post-104590-1154457185_thumb.jpg

Ingen av disse bildene er blitt behandlet på noen måte (resizet litt), da jeg har ingen peiling på dette. Nylig har jeg fått tilgang på Photoshop gjennom skolen, og vil veldig gjerne lære meg å leke litt med dette. Jeg vil derfor gjerne ha tips til hva som kan gjøres med bildene.

Edit: Masse rot med opplastingen, men bør funke nå :)

Endret av DrThomas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ser ut til å få feil eksponering av bildet, vil jeg anbefale deg å unngå å fotografere inn i sola, uten når den er veldig svak, eller gjennom skyer.

Slike bilder mot sola vil altså være vanskelige å eksponere korrekt, noe kameraet ditt heller ikke klarer. Altså, første punkt. Delvis sidelys, eller medlys. Let etter tidspunkter når lyset er fint. Vanligvis morgen eller kveld.

Lenke til kommentar

Det bildet av utsikten var det litt meningen at solen skulle være så sterkt , det var egentlig det jeg likte med bildet.

Men er enig at på bildet av Mira ble solen alt for sterk, og dette bildet ble ikke så bra.

Uansett, noe forslag til hva som kan redigeres på disse bildene? Har fryktelig lite peiling på farger, kontraster og sånt , tar gjerne imot tips.

Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke det er så mye du kan få gjort med akurat disse bildene for at de skal se ekte ut. Det er kjekt med et redigeringsprogram, men du kan ikke trylle for det. Bildet av Mira kan du evt prøve å beskjære litt og evt gjøres sort/hvitt for å skjule de kunstige fargene som sola lager... Ellers er det ikke så veldig håp for disse bildene. Dessverre.

Et annet alternativ er å overredigere bilder som er mer eller mindre mislykkede. Da vil de ikke se ekte ut, men fra å være mislykkede kan du oppnå artige effekter. Det er bare å prøve seg fram! :)

Ellers bør du også ta rådet til brainware til etterretning når du tar bilder senere. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...