Gammal-D Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Jeg bare lurte på hva jeg trenger av lodde"ting" for å kunne lodde og mekke på komponentene mine? Trenger jeg bare en loddebolt, eller trenger jeg en loddeSTASJON? LoddePISTOL går jeg ut fra er utelukket... Beklager men jeg har ikke peiling på slikt no (enda), og skal det bli no baybus på meg, så må jeg lære! Lenke til kommentar
asle Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 lodde bolt holder i massevis til hjemmebruk du må også ha loddetinn i tillegg Lenke til kommentar
fn013 Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 du trenger ein lodde bolt som du kan bruke til fin elektronikk , og så trenger du ei loddelissa + loddestativ..visst du ik vil svi hull i alt rundt dg.. ska komma md meir info ahr det ligganes ... Lenke til kommentar
umy Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 en loddebolt og en rull med tinn holder. oxo mekker du deg et sted hvor loddebolten kan ligge med den varme delen ut i friluft.. (et slags stativ) slik at den ikke ligger å brenner hull i alt mulig rart. Lenke til kommentar
Gammal-D Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Ok. Tusen takk for hjelpen. Skal få kjøpt meg noe fra Clas Ohlson. Spørsmålet er om jeg skal kjøpe no jalla, noe dyrt, eller noe midt i mellom... :smile: Lenke til kommentar
Gammal-D Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Hvor mange watt skal jeg kjøpe? Størrelse på "spiss"? (planlegger å bruke den til lodding av vannblokker o.l.) Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 mye watt og veldig tynn spiss er og foretrekke syntes jeg :smile: men hvis du har for mye w og du driver og fikler for mye/lenge neddi komponenter som liker det kjølig...jeje :razz: Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Spørs hva du skal lodde. Skal du lodde på PCB trenger du ikke mer enn 20W eller noe sånt. Skal du derimot lodde fast ledninger til høytaller elementer eller til store poler burde du ha noe fra 70-100W. Og som spiss ville jeg valgt flathead. Denne kan byttes ut etterpå så det er ikke så farlig om du kjøper noe du ikke liker. Lenke til kommentar
IceXCool Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Kjøp bolt med regulerbar varme...billig bolter blir bare varmere og varmere og ødelegger tinnet og ødelegger spissen. dessuten er det lett å ødelegge kretskortet hvis bolten blir for varm. få ettpar spisser ekstra og fluss middel eller tinn med flussmiddel, kansje en tinnsuger, handy sak! sniffe tinndamp aah... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-20 15:11, skrev dvingen:Hvor mange watt skal jeg kjøpe? Størrelse på "spiss"? (planlegger å bruke den til lodding av vannblokker o.l.) Skal du lodde en vannblokk i sammen, anbefaler jeg enten en gassbrenner eller en kokeplate! Til nød kan du bruke en svær loddebolt på 2-300 watt. I dette tilfellet bør også spissen være stor/flat Lenke til kommentar
Gammal-D Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Viss jeg skal kjøpe en loddepenn med "elektronisk temperaturregulering", så koster den 469,- Det var litt vel mye synes jeg, så det kan godt hende jeg går for en 25W vanlig loddepenn (til 219,-): Den skal vel holde den, til lodding av motstander, ledninger, LED's og lignende? [ Denne Melding var redigert av: dvingen på 2002-10-20 17:49 ] Lenke til kommentar
Nimr0d Skrevet 20. oktober 2002 Del Skrevet 20. oktober 2002 Den bolten der var fin. itilleg trenger du en svamp til å rengjøre den med. Når du skal lodde så ha tempen på rund 300-400 grader for å få den beste loddinga. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå