sablabra Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Det er ikke noe problem med hele systemet i alu, men det bør ikke blandes med kobber. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Det er en ekstremt paranoid halvsannhet, sablabra. Har du noen gang hørt om noen som har hatt problemer med tæring på et reseratoroppsett? De har god anodisering i selve reseratoren. AC lefler også med alublokker til MOSFETS som kan benyttes sammen med kobberblokkene i sortimentet deres. Det var en eller 2 som hadde problemer med en aquatube, men der tror jeg erosjon i kombinasjon med sår i anodiseringen har vært årsaken. Skrekkeksemplene folk har vist i forhold til tæring har vært ved plassering av komponenter nesten i kontakt i ugunstig væske (gjerne springvann uten antikorrosjon). Er man ekstremt paraonoid ved slike løsninger, kan man jo alltids montere en sinkanode på aluminiumsdelene, og denne vil tæres. Men gjør du det, vil du også se at den ikke vil minke nevneverdig i størrelse de nærmeste årene. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Selvsagt er jeg paranoid... På xs.org hadde du blitt dasket hardt etter den uttalelsen der Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Helt sikkert. Jeg snakker utfra praktisk og faglig sunn fornuft. Og brukerne på xs.org er ikke superguruer heller... Men dette har intet med denne diskusjonen å gjøre. I praksis: anodisert alu og kobber er en god nok kombinasjon i vannkjølingssammenheng. Lenke til kommentar
nuxofa Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) Har en slik dings til HTPCen. Ble oppmerksom på et par quirks under montering som jeg tenkte jeg skulle dele med folket... 1. Dette er en ganske stor radiator som gir mye rom for luftbobler osv. Med original pumpe / degausser tok det ca 3-4 timer å få ut all luft av systemet ved bare å følge manualen. Anbefaler å benytte andre pumper for å få vannet igjennom systemet ved første oppstart. 2. Oppsettet av denne greia er ganske krunglete. Man må for eksempel ha en egen kabel som man fester til en av PCens molex kontakter (4 pins kontakter som benyttes for å gi strøm til PATA harddisker etc.). Denne ledningen er der for at kjøleren selv skal kunne slå av pumpa når maskinen ikke er i drift. Ledningen er "støpt" fast i radiatoren slik at det ikke er mulig å koble den fra uten å åpne PCen. Personlig hadde jeg foretrukket å kunne velge mellom bryter (alltid på) og en avtagbar "styreledning". HTPC maskinen min skal alltid stå på, og skal jeg stenge den av, kan jeg bare trekke ut kontakten (eller slå av bryteren dersom den hadde eksistert). 3. Dagens CPU blokker er gjerne laget med gjennomsiktig plast for at man skal kunne se vesken i blokken. Dette er egentlig helt greit. Problemet er bare det at medfølgende kjøleblokk har "tynne yttervegger i plast". Av denne enkle grunn smeltet min første kjøleblokk ved innkjøringen (grunnet luft i systemet). Resultatet var at maskinen ble trist og begynte å gråte store blå krokodilletårer. 4. Tidligere nevnte molex ledning... Det at man trenger en slik ledning fører også til at man må koble fra power til hovedkortet, kortslutte power kontakt og starte systemet for å "lure" reseratoren til å kjøre i gang systemet slik at man kan degausse det. Manualen nevner kun at man må fjerne 20/24pins power kontakt til hovedkort, men dersom hovedkortet tar egen spenning til CPU, må denne også kobles fra! Dersom man ikke kobler fra denne ledningen, blir CPUen ganske trist. Alt i alt vil jeg anbefale Reserator 1+ til HTPC maskiner framfor Reserator 2. Dette da Res1 innebærer langt mindre risiko for maskinen. Den har dessuten en kjøleblokk i metall, noe som gjør at den ikke smelter ved første tegn til varme. Endret 4. oktober 2006 av nuxofa Lenke til kommentar
sorzy Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 1. Problemet med oppstart og luftbobler skyldes at rørene gjennom radiatoren er 3 vertikale sløyfer og man må derfor holde enheten ganske skrått for å oppnå sirkulasjon. Det lønner seg mao. å ikke fylle tanken for full før man starter og heller etterfylle etterhvert. 2. Skjønner ikke helt hva som er kronglete med en styrekabel mellom HTPC og R2, skal de ikke alltid være på eller av samtidig? 3. Ikke si at du koblet strøm til hovedkortet før innkjøring og utlufting var gjennomført? Eller var problemet at du glemte å koble fra 4-pins 12V forsyning til CPU før du startet innkjøring? 4. Mulig manualen burde vært klarere på det punktet og spesielt at man bør koble fra alle psu-kontakter for å være sikker. Det jeg gjorde var å ta en molex-kabel jeg hadde liggende og koblet til en gammel 12V/1A strømforsyning mens jeg luftet systemet. Unngikk da å koble fra psu siden jeg ikke startet PC før alt var utluftet og testet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå