Gjest Slettet+891234 Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 (endret) Hei. I dag har jeg følgende oppsett: En Netopia-router håndterer NextGenTel-forbindelsen min, deretter kommer det en D-Link-router (DI634M) som sørger for nett-tilgang for min private PC koblet til via kabel og to bærbare PC-er koblet til via trådløst nettverk. I og med at D-Linken er jobbutstyr, har ikke jeg tilgang til den. Da jeg sliter med stengte porter, lurte jeg på om jeg kunne arrangere nettverket på en annen måte. Jeg tenkte i retning av å kjøpe en switch/router (forskjellen er uklar for meg) som kunne være helt transparent og slippe all trafikk igjennom uten noen hindringer, bare dele linjen mellom min private PC og D-Link-routeren. Mitt håp er da at jeg fritt kan åpne porter i Netopiaen og få utnyttet nettet fullt ut, mens ingenting forandres for de to bærbare som er tilkoblet D-Linken. Er dette mulig eller finnes det en bedre løsning? Hvis mitt forslag kan fungere, hvilken router/switch bør jeg da investere i? Pris er selvsagt en faktor, jeg håper å få gjort dette så billig som mulig. På forhånd takk for hjelpen! Edit: Illustrasjon lagt til i 5. post. Endret 1. august 2006 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 reset routeren, så er det vel standard passord? =P da kommer du inn på den^^ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 reset routeren, så er det vel standard passord? =P da kommer du inn på den^^ 6596289[/snapback] Takk for svar. Det er riktig, men ikke et alternativ. Det er blant annet et trådløst nettverk med felles jobbpassord osv. som jeg ikke kan, som da vil gå fløyten. Dette er altså utstyr jobben til min far har supplert han med. Kan min opprinnelige tanke fungere? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 (endret) Glem det . Endret 1. august 2006 av taz Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Dette er løsningen jeg funderer på. Vil dette fungere? Lenke til kommentar
taleg Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 så vidt jeg kan se så skal det fungerer, men pass på at bare Netopia boksen er satt opp med dhcp. Slår du av den funksjonen i d-link ruteren så vil den fungere som en switch og bare viderefordele ip'er til de trådløse pc'ene. Hvis du ikke slår av dhcp på d-link ruteren så vil du få problemer med å få kontakt mellom de som er koblet til det trådløse nettet og de som er koblet i Ruter/switch boksen din (anbefaler en ren switch der) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 så vidt jeg kan se så skal det fungerer, men pass på at bare Netopia boksen er satt opp med dhcp. Slår du av den funksjonen i d-link ruteren så vil den fungere som en switch og bare viderefordele ip'er til de trådløse pc'ene. Hvis du ikke slår av dhcp på d-link ruteren så vil du få problemer med å få kontakt mellom de som er koblet til det trådløse nettet og de som er koblet i Ruter/switch boksen din (anbefaler en ren switch der) 6597681[/snapback] Takk for informativt svar. Det er ikke så viktig å ha kontakt mellom min PC og de bærbare, det er bare en gang hvert skuddår de PC-ene trenger å ha kontakt, og i så tilfelle er det ikke verre enn å f.eks. koble min PC til D-Linken via kabel. Men jeg skal se hva får gjøre med D-Linkens innstillinger, men i utgangspunktet må jeg utarbeide en løsning som fungerer uten at jeg får gjort noe med D-Linken. Jeg ser du anbefaler en ren switch, har du noen konkrete anbefalinger? F.eks. denne: CNet Switch 5 Mini Port 10/100Mbps? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Skal fungere fint med den switchen ja. Men hadde heller kjøpt en Gbit switch. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Skal fungere fint med den switchen ja.Men hadde heller kjøpt en Gbit switch. 6601299[/snapback] Ja, men det virker som om de er endel dyrere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 I dag ble en D-Link DES1005D-switch innkjøpt hos Computercity for 199 kroner. Kjekt å handle på Computercity, med 30 dagers fri returrett i fall det ikke skulle fungere. Jeg koblet den opp som planlagt, og har endelig fri tilgang til internett og grønne lys i uTorrent. De bærbare koblet til via den trådløse D-Linken var en stund uten internett (men med nettverkstilgang), men da jeg koblet kabelen fra switchen til routeren rett i en nettverksutgang-/inngang (ikke i WAN-inngangen), fungerte internett fint. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Jeg har et nytt problem. Når jeg skrur på PC-en har jeg ikke internett før jeg har koblet inn og ut strømmen på D-Link-switchen. Er det switchen som kveles av arbeidsmengden (elns), eller kan problemet ligge i en eller annen innstilling, i PC-en min eller NGT-boksen? Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Det blir vel krøll fordi både Dlinken og netopiaroutern prøver å gi deg IP-adresse. Men hadde du kabel fra netopia til wan på dlinken før? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Det blir vel krøll fordi både Dlinken og netopiaroutern prøver å gi deg IP-adresse. Men hadde du kabel fra netopia til wan på dlinken før? 6796942[/snapback] AKkurat... Noen måte å løse det på? Fast IP elns? Tidligere hadde jeg kabel fra Netopia til WAN på D-Linken-routeren, ja. Hvordan det? Lenke til kommentar
eppis Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 forsjell mellom switch og router: generel forklaring: en router er en unit som linker et eller flere nettverk.. i denne samenheng så er det Netophia routern din som linker Nextgentel sitt nett sammen med dit lokale. En switch er akkurat det samme som en hub en unit som sender pakker til alle portene på uniten.. forsjelen mellom en hub og en switch er da at en switch vet hvilken port dataen skal til. tegning som jeg har som vedleg visser er greit nettverk oppsett.. eg har et nytt problem. Når jeg skrur på PC-en har jeg ikke internett før jeg har koblet inn og ut strømmen på D-Link-switchen. Er det switchen som kveles av arbeidsmengden (elns), eller kan problemet ligge i en eller annen innstilling, i PC-en min eller NGT-boksen? de billige boksen til dlink har seriøse problemer med og håntere load.. vi har et dlink nettverk på jobben og det er helt ille. jeg personlig hater dlink over all jord pga switchene dems ikke klarer og håntere noe som helst load. sikkert folk der ute som liker dem som er vel og bra... jeg tviler på det er NGT boxen.. virker som det er switchen når du bare må ta ut kontakten på den.. har du prøvd med en annen maskin? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå