Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ip telefoni og trådløst nett

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er nok en sinke innenfor dette området og trenger derfor en nokså detaljert hjelp. Jeg har bredbånds med ip-telefoni fra Telenor og har i den forbindelse fått ett rutermodem speedtouch 546t2 som takler ip telefonien. Jeg vil i tillegg ha ett trådløst nett og kjøpte meg en ruter fra d-link.(dl-634M). So far so good. I min nokså uproblematiske verden trodde jeg det var så enkelt som å koble den trådløse inn på lanporten på den andre for å få ting til å funke, men det var det selfølgelig ikke. Så sitter jeg her da med en ruter jeg ikke kan bruke og ikke har peiling på hvordan jeg skal sette opp? Telenor sier at ruteren må settes i bridge-mode men det ordet finner jeg ikke i ruter oppsettet til d-link. Kan noen hjelpe meg ? Viss ikke har jeg en ledig ruter som ikke kan brukes til annet enn bokstøtte ol.

[email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg er nok en sinke innenfor dette området og trenger derfor en nokså detaljert hjelp. Jeg har bredbånds med ip-telefoni fra Telenor og har i den forbindelse fått ett rutermodem speedtouch 546t2 som takler ip telefonien. Jeg vil i tillegg ha ett trådløst nett og kjøpte meg en ruter fra d-link.(dl-634M). So far so good. I min nokså uproblematiske verden trodde jeg det var så enkelt som å koble den trådløse inn på lanporten på den andre for å få ting til å funke, men det var det selfølgelig ikke. Så sitter jeg her da med en ruter jeg ikke kan bruke og ikke har peiling på hvordan jeg skal sette opp? Telenor sier at ruteren må settes i bridge-mode men det ordet finner jeg ikke i ruter oppsettet til d-link. Kan noen hjelpe meg ? Viss ikke har jeg en ledig ruter som ikke kan brukes til annet enn bokstøtte  ol.

[email protected]

6595462[/snapback]

Det var nok ikke D-link'en som skulle settes i bridge mode, men Speedtouch 546.

Link til Telenor guide.

Lenke til kommentar
I oppsettet til Dlinken skal du finne noe ala disable DHCP, gjør det. Du må også settet kabelen fra modemet fra Telenor inn i en av lanportene på den trådløse routeren (portene merket med 1-4 regner jeg med), forsøk dette og se om det hjelper.

6595706[/snapback]

Hei!! Takk for svaret. Har satt rutermodemet i bridge-modus og fått Dl-ruteren på lufta, men nå virker ikke ip-telefonen lenger. All kabling jeg har gjort er å koble fra lanporten på rutermodemet til Wan porten på Dl-ruteren Adapteret for ip telefoni er koblet som før. Har du noen tips om hva som kan gjøres ? setter jeg overmåtelig pris på det. Ruteren er av nyere dato så den burde vel være tilrettelagt for ip-telefoni ??

Tarikazis

Lenke til kommentar
I oppsettet til Dlinken skal du finne noe ala disable DHCP, gjør det. Du må også settet kabelen fra modemet fra Telenor inn i en av lanportene på den trådløse routeren (portene merket med 1-4 regner jeg med), forsøk dette og se om det hjelper.

6595706[/snapback]

Hei!! Takk for svaret. Har satt rutermodemet i bridge-modus og fått Dl-ruteren på lufta, men nå virker ikke ip-telefonen lenger. All kabling jeg har gjort er å koble fra lanporten på rutermodemet til Wan porten på Dl-ruteren Adapteret for ip telefoni er koblet som før. Har du noen tips om hva som kan gjøres ? setter jeg overmåtelig pris på det. Ruteren er av nyere dato så den burde vel være tilrettelagt for ip-telefoni ??

Tarikazis

6597630[/snapback]

Du har fått et ST546T2 på bakgrunn av at du har IP-telefoni fra Telenor...

Det er masse konfgurasjons-spesifikt inne i Speedtouchen for å sikre Quality of service på fra Tecom-boksen din så derfor . Ikke ødelegg dette ved å bridge Speedtouch. Grunnen til at det ikke virket i første omgang var nok at LAN og WAN IP ble liggende på samme IP-range. Begge ble 192.168.1.x

En ruter kan ikke rute trafikk hvis den ikke kan skille WAN og LAN fra hverandre.

Du kunne løst dette ved å endre LAN-IP på D-link til f.eks 192.168.2.x

Men....

det er i prinisppet unødvendig å adresseovrersette to ganger så jeg er enig med WebKnight som sier at du bør disable DHCP-serveren på D-linken og koble kabelen fra Speedtouchen inn på en av LAN-portene på D-link. Da har du bedre oversikt over firewall og portforwarding også.

Alt i alt så hadde du bare trengt et aksesspunkt og ingen trådløs ruter, men i og med at du ikke vil fornye din bokstøtte så hør på WebKnight :yes:

Edit: ved nærmere ettertanke så ligger vel Speedtouch på 10.0.0.138 og deler IP fra denne rangen. Den har i tillegg et IP interface 192.168.1.254

Alikevel bør du høre på WebKnight...

Endret av sabohn
Lenke til kommentar

6595706[/snapback]

Takk for all hjelp til nå. Jeg har nå så smått fått ting til å fungere, men jeg har ikke gjort det helt som du har sagt. Vet ikke om vi har misforstått hverandre derfor skal jeg forklare litt nermere. For å koble den tr.løse ruteren til speedt.rutermodemet må jeg koble mellom lan-porten på dette til Wan-porten på D-link ruteren. Du foreslo å disable DHCP i D-linken men da kom jeg ikke innpå ruteren igjen dersom jeg deaktiverte forbindelsen.(uten å sette en fast adresse på ethernettkortet og endre det til å motta dynamisk etter at jeg hadde kontakt) Med DHCP går dette greit. Siden du ville slå av denne tjenesten har du kanskje en grunn for det.....eller skal jeg bare slå meg til ro nå når allt virker. Er litt nyskjerrig og kunne hatt lyst til å vite litt mer ....

Tarikazis :thumbup:

Lenke til kommentar

Kabelen fra Speedtouch skal inn på en av LAN portene på den trådløse.

Grunnen til at du ikke kommer inn på D-linken når DHCP er disablet er sikkert at du da prøver feil adresse siden D-linken nå har fått utdelt en ny IP fra Speedtouch'en enn den du har brukt tidligere..? Se om det er det som kan være feil.

Har selv NGT og en D-link trådløs router og jeg har gjort følgende.

Disablet DHCP i den trådløse.

Satt fast IP til den trådløse til 10.0.0.xxx (Kan settes i routerens konfig.)

Fra modemet har jeg satt kabelen inn i LAN port på D-link.

Har IP-telefoni fra Telio og denne boksen er koblet til en av de andre LAN portene.

Bare spør om noe er uklart :)

Lenke til kommentar
Kabelen fra Speedtouch skal inn på en av LAN portene på den trådløse.

Grunnen til at du ikke kommer inn på D-linken når DHCP er disablet er sikkert at du da prøver feil adresse siden D-linken nå har fått utdelt en ny IP fra Speedtouch'en enn den du har brukt tidligere..? Se om det er det som kan være feil.

Har selv NGT og en D-link trådløs router og jeg har gjort følgende.

Disablet DHCP i den trådløse.

Satt fast IP til den trådløse til 10.0.0.xxx (Kan settes i routerens konfig.)

Fra modemet har jeg satt kabelen inn i LAN port på D-link.

Har IP-telefoni fra Telio og denne boksen er koblet til en av de andre LAN portene.

Bare spør om noe er uklart :)

6607128[/snapback]

Hei igjen!! Det er masekråka som maser igjen. Får ingenting til å funke når jeg kobler slik du vil. Er redd vi ikke snakker forbi hverandre. Skal jeg virkelig koble fra Lan til Lan. Har lagt ved en skisse og settingene i ruteren min. Vil du se på det og foreslå noen settinger.

Tarikazis

Ruter_oppsett.doc

Skisse.doc

Lenke til kommentar

Som nevnt har jeg NGT selv, men det burde jo være ganske så likt å sette opp dette. Hvis du disabler DHCP i D-linken så må kabelen fra speedtouchen inn på LAN porten på den trådløse, slik har jeg gjort det hjemme iallefall og der funker det.

Tror det er IP'ene som lager krøll, hvilken IP-adresser har routere, PC osv nå?

Ellers så kan det være at Telenor og NGT ikke kan konfigureres på samme måte, men ser ikke noen grunn til hvorfor det skulle være sånn :)

Lenke til kommentar
Som nevnt har jeg NGT selv, men det burde jo være ganske så likt å sette opp dette. Hvis du disabler DHCP i D-linken så må kabelen fra speedtouchen inn på LAN porten på den trådløse, slik har jeg gjort det hjemme iallefall og der funker det.

Tror det er IP'ene som lager krøll, hvilken IP-adresser har routere, PC osv nå?

Ellers så kan det være at Telenor og NGT ikke kan konfigureres på samme måte, men ser ikke noen grunn til hvorfor det skulle være sånn :)

6611614[/snapback]

Hei!

Pc en min har ip 192.168.137 og ip telefoni adr. er 192.168.102.

D.linken har følgende ip adr. Wan 80.213.181.57 Default gateway 80.213.160.6

Primary Dns server 130.67.15.198 sec. Dns server 193.213.112.4

Rutermodemet:

Ip tildelt lan ved DHCP 10.0.0.3

Følgende opplysninger er notert: Auto ip = disabled, DHCP server = enabled

Ip addr/mask 10.0.0.138/24 static

192.168.1.254/24 static

Dhcp pools

Lan private 10.0.0.01 til 10.0.0.37 Gateway 10.0.0.138

Jeg forstår ikke så mye av dette men skrev opp det som stod.

Hilsen

tarikazis

Lenke til kommentar

DHCP server skal være "enabled" på speedtouch (Routermodem fra Telenor).

DHCP server skal være "disabled" på D-Link (Trådløs router)

Har du disse innstillingene nå?

På PC'en - pass på at du under egenskaper for nettverk har satt at PC skal motta IP automatisk.

Hvis du kobler PC'en direkte mot Speedtouch - Hvilken IP får PC'en din tildelt og hvilken port på speedtouchen bruker du da?

Gateway skal være IP'en til Speedtouch'en (hos meg får modemet (Zyxel) IP 10.0.0.1 som da er default gateway hos meg) Så her ser det ut til å være feil hos deg.. (Default gateway 80.213.160.6)

Blir litt mye frem og tilbake dette, men du skal se vi finner ut av det til slutt :)

Lenke til kommentar

Høres ut som du har en PPPoE på WAN porten på D-linken din. denne får offentlig IP 80.213.181.57 som er en typisk-telenor privat-adresse

Det du trenger er å koble PCen til modemet direkte (koble fra D-linken) og se at du kommer på Intrenet. Hvis ikke Kjør Wizarden inne i modemet og legg inn PPPoE-informasjonen du har fått av Telenor.

Når fu komer på nett så kan du koble D-linken din bak modemet.

Gjør da som Webknight sier og slå av DHCP på D-link og benytt LAN-portene (ikke WAN)

Lenke til kommentar
Høres ut som du har en PPPoE på WAN porten på D-linken din. denne får offentlig IP 80.213.181.57 som er en typisk-telenor privat-adresse

Det du trenger er å koble PCen til modemet direkte (koble fra D-linken) og se at du kommer på Intrenet. Hvis ikke Kjør Wizarden inne i modemet og legg inn PPPoE-informasjonen du har fått av Telenor.

Når fu komer på nett så kan du koble D-linken din bak modemet.

Gjør da som Webknight sier og slå av DHCP på D-link og benytt LAN-portene (ikke WAN)

6614088[/snapback]

Tusen hjertelig takk. Fikk endelig ting til å funke. Det som telenor sier om å sette speedtuchen i bridgr-mode ser ut til å være et skikkelig bomskudd. Når jeg tenker etter er det (sett fra speedtouch modemets side ) likegyldig hva som henger på lan porten. Nå kan jeg vel i teknisk sett benytte de 3 resterende lanportene også

Tarikazis

Lenke til kommentar
DHCP server skal være "enabled" på speedtouch (Routermodem fra Telenor).

DHCP server skal være "disabled" på D-Link (Trådløs router)

Har du disse innstillingene nå?

På PC'en - pass på at du under egenskaper for nettverk har satt at PC skal motta IP automatisk.

Hvis du kobler PC'en direkte mot Speedtouch - Hvilken IP får PC'en din tildelt og hvilken port på speedtouchen bruker du da?

Gateway skal være IP'en til Speedtouch'en (hos meg får modemet (Zyxel) IP 10.0.0.1 som da er default gateway hos meg) Så her ser det ut til å være feil hos deg.. (Default gateway 80.213.160.6)

Blir litt mye frem og tilbake dette, men du skal se vi finner ut av det til slutt :)

6612838[/snapback]

H :thumbup: ei og hå! Nå ser det ut til at jeg endelig har fått et gjennombrudd her. Nå har jeg satt speedtouch modemet opp slik det stod før (altså i rutermodus) for det er vel likegyldig for det hva som henger på det? funker hvertfall.

det andre som forvirra meg skikkelig var at du skrev "Gateway skal være IP'en til Speedtouch'en " I mitt oppsett på d-linken var det kun mulig å legge inn ip-adr. så noen gateway fant jeg ikke. Det du egentlig mente var det motsatte. Nå ser det hvertfall ut til å funke så nå er allt berre lekkert. (mulig at dette også ville virket med rutermodemet satt i bridge men det er vel ikke nødvendig eller?)

Takk nok en gang for hjelpen og for din tålmodighet. allt i allt har jeg lært ganske mye.

Tarikazis

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noe vits eller smart å sette ST546T i Bridge-mode når du har Telenor IP-telefoni.

Dette fordi Telenor har parametere i konfigurasjonen til SpeedTpuch slik at IP-telefonien skal bli prioritert i nettverket dems.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke noe vits eller smart å sette ST546T i Bridge-mode når du har Telenor IP-telefoni.

Dette fordi Telenor har parametere i konfigurasjonen til SpeedTpuch slik at IP-telefonien skal bli prioritert i nettverket dems.

6624511[/snapback]

skal koble opp min linksys wrt54gs i morgen men har iptelefoni fra televoip..

det beste da er vel å sette speedtuch-modemet i bridge da vel? så man kun bruker linksys til å administrere porter etc..?

de portene telenor bruker for bredbåndstelefoni er vel de samme tror jeg! og da burde man vel kunne natte de der også.. :)

Lenke til kommentar

det beste da er vel å sette speedtuch-modemet i bridge da vel?  så man kun bruker linksys til å administrere porter etc..?

de portene telenor bruker for bredbåndstelefoni er vel de samme tror jeg!  og da burde man vel kunne natte de der også..  :)

6651442[/snapback]

OK, siden du ikke har Telenor IP-telefoni, men televoip så ser er det nok ett fett hvilken av boksene du velger å rute med.

Det er bare snakk om hvor du har lyst å gjøre portåpning.

Speedtouch eller din Linksys.

Ellers så ville jeg kanskje valgt den "raskeste"/"kraftigste" boksen som ruter.

Kjenner ikke Linksys, men Speedtouch er iallefall rask i massevis. Masse minne osv. (har sett at andre også anbefaler å rute med denne pga av dette)

Lenke til kommentar

det beste da er vel å sette speedtuch-modemet i bridge da vel?  så man kun bruker linksys til å administrere porter etc..?

de portene telenor bruker for bredbåndstelefoni er vel de samme tror jeg!  og da burde man vel kunne natte de der også..  :)

6651442[/snapback]

OK, siden du ikke har Telenor IP-telefoni, men televoip så ser er det nok ett fett hvilken av boksene du velger å rute med.

Det er bare snakk om hvor du har lyst å gjøre portåpning.

Speedtouch eller din Linksys.

Ellers så ville jeg kanskje valgt den "raskeste"/"kraftigste" boksen som ruter.

Kjenner ikke Linksys, men Speedtouch er iallefall rask i massevis. Masse minne osv. (har sett at andre også anbefaler å rute med denne pga av dette)

6653037[/snapback]

jo men hvis jeg skal "dele" det tråløse nettet (linksys) mitt med andre og trenger qos-funksjonene som ligger i linksys sin? da blir det vel enklere å forholde seg til en linksysen?

Lenke til kommentar
jo men hvis jeg skal "dele" det tråløse nettet (linksys) mitt med andre og trenger qos-funksjonene som ligger i linksys sin?  da blir det vel enklere å forholde seg til en linksysen?

6654103[/snapback]

Det er mulig. det

Aproop Qos

det er en default Qos-funksjon i Spreedtouchen som vil virke med de fleste IP-telefoniadaptere slik at du får prioritert taletrafikk forran data.

Veit ikke om Linksys har dette eller om det bare er en enkel styring på båndbredde or bruker.

I såfall... hvis du vil benytte Speedtouch til å sikre IP-telefonitrafikken din så må denne stå i router. (Ingen annen konfig er nødvendig)

Hvis du i tillegg vil styre båndbredde mot naboen på det trådløse nette med Linksys så må også denne stå i router. Altså to routere etter hverandre. Ingen skade skjedd og både qos på IP-telefonien og båndbredde styring på det trådløse nettet :)

Det er klart hvis du skal administrere porter så må dette gjøres på begge boksene... :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...