Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

domenenavn - navn og opphavsrettigheter?


memo

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg lurer på om det er noen som har litt mer omfattende kunnskap om domenenavn og rettighetene en eventuell artist har til navnet sitt.

 

Jeg har et domene som manageren er interessert i å få tilbake (de påstår det har vært registrert på deres amerikanske management-firma tidligere).

 

Hvor pliktig er jeg til å gi opp dette?

Kan jeg kreve å ikke gi det tilbake i det hele tatt?

Kan jeg kreve betaling for det?

 

Alt av innspill er velkommen..

Endret av memo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg kjøpte domene for en stund tilbake forsto jeg det slik:

Når du "kjøper" et domene bare leier du det. Du betaler årlig avgift for å være den rettslige eieren av domenenavnet. Om du ikke fornyer eierskapet vil du ikke lengre betale avgift for å eie domenenavnet, og domenenavnet frigis slik at andre kan kjøpe det.

 

Så om du har betalt avgift for domenet kan ikke andre komme å kreve at de på liksom eier det. Har du betalt, er det ditt domenenavn inntil du slutter å betale årsavgit eller ikke fornyer eierskapet.

Men i noen tilfeller har rettsinstanser i USA tildelt domenenavn på tross av reglene. Eksempelvis vant Tom Cruise rettighetene til tomcruise.com siden det var en annen som hadde kjøpt navnet.

 

Du kan selge domenenavnet til dette firmaet. Hvordan dette i praksis gjøres vet jeg ikke, og jeg vet heller ikke om du må betale noe av fortjenelsen på et evt. salg til ICANN e.l. Her må andre skyte inn litt fakta.

 

Men for all del; ikke gi ifra deg domenenavnet du har betalt for. Det er ditt.

 

PS. Emnetittelen bryter med tre-ords-regelen. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Da jeg kjøpte domene for en stund tilbake forsto jeg det slik:

Når du "kjøper" et domene bare leier du det. Du betaler årlig avgift for å være den rettslige eieren av domenenavnet. Om du ikke fornyer eierskapet vil du ikke lengre betale avgift for å eie domenenavnet, og domenenavnet frigis slik at andre kan kjøpe det.

 

Så om du har betalt avgift for domenet kan ikke andre komme å kreve at de på liksom eier det. Har du betalt, er det ditt domenenavn inntil du slutter å betale årsavgit eller ikke fornyer eierskapet.

Men i noen tilfeller har rettsinstanser i USA tildelt domenenavn på tross av reglene. Eksempelvis vant Tom Cruise rettighetene til tomcruise.com siden det var en annen som hadde kjøpt navnet.

 

Du kan selge domenenavnet til dette firmaet. Hvordan dette i praksis gjøres vet jeg ikke, og jeg vet heller ikke om du må betale noe av fortjenelsen på et evt. salg til ICANN e.l. Her må andre skyte inn litt fakta.

 

Men for all del; ikke gi ifra deg domenenavnet du har betalt for. Det er ditt.

 

PS. Emnetittelen bryter med tre-ords-regelen:)

6595400[/snapback]

 

 

det jeg stusser på er om de har registrert artistnavnet som et varemerke.. men utifra det jeg finner på http://www.patentstyret.no, så er det ikke det..

 

tror nok jeg holder på domenet til de enten tilbyr seg å cashe ut eller går til sak.. tror ikke jeg orker FOR mye styr..

 

skal endre topic :)

 

takk for svar.. om noen vet noe mer, kom gjerne med innspill...

Lenke til kommentar

Er litt usikker, men tror ikke at fordi man har registrert et varemerke, så får man automatisk rettighetene til domenet. :hmm:

Mitt domene var skagen.ws, men hørte aldri noe fra Skagen Designs Ltd. (www.skagen.com) Men det var kanskje fordi det ikke var et veldig populært TLD slik som .com/.org./.net

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...