Gå til innhold

Modde en vanlig CD om til Mini-CD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Kjetil Lura skrev (2002-10-20 22:14):

Sett dem i en cd-rom eller en dvd spiller så er det ikke lenge du har den cd/dvd før den ristes sunt av vibbrasjonen.

Hvis hullet er i midten av kortet vil det jo være balansert og da er det jo ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Quote:

...(så vidt jeg vet) så har jo cd'ne såkalt inn og ut point på plata før det er noe data der, og blir de ødelagte fungerer den ikke....(Teori som jeg mener jeg leste i en gammel manual et sted)

Eller holder det med at in-point'et fungerer?

Du mener sikkert "lead in" og "lead out" dette er data som skrives til CDen under brenning. Innerst på CDen ligger det informasjon om produsent, type belegg o.s.v., såkat ATIP-informasjon og et område for kalibrering av laseren før brenning.

Alt som ligger utenfor det brente området kan i teorien fjernes. En annen sak er om du klarer å oppnå balanse. Det går sikkert greit å spille av i vanlig adiohastighet, men jeg tviler på om det er særlig sunt for oppheng og lager i en CD-ROM å snurre f.eks en hjerteformet CD med 52x hastighet.

MVH

TheLoco

Lenke til kommentar

-Detta funker bra det.

Har en par-tre cd'r selv som jeg har fiksa med en passer med to nåler i (-altså bytt ut blyet med ei nål til).

Sett cd'n i en holder slik at den ikke beveger seg, finn senter på plata, sett passerspissen i senter og begynn å snurr passern rundt til du får en brudd-anvisning, og kan knekke av det du ikke trenger.

Av de tre platene som jeg har FixA på denne måten er det en som ikke funker lenger, regner med at det har noe med oxydering å gjøre da "brenn-emnet" inne i cd'n ikke lenger er hermetisk lukket, men får kontakt med O2.

bare å prøve, koster jo ikke så mye uansett.

Lenke til kommentar

Interresant prosjekt!

Jeg vil tro det funker fint. Problemene som skeptikerene nevner er alle løsbare:

Klipping/skjæring/balansering: Gjør det med passer, evt søyle-borremaskin, dreiemaksin el. Bare sentrer CD'en og slip/skjær et beint spor i CD'en når den snurrer rundt. Evt kan du skjære til din egen form på platen med en tapetkniv, og balanser den fysisk på noe smalt. Etterpå sliper du litt på den siden platen vipper til (og som veier mest) helt til platen er balansert. Platen trenger ikke være sirkulær, bare sørg for at den er balansert. F.eks. i form av et rektangel med hullet i midten, eller et hjerte. Unngå skarpe innoverhjørner som det kan bli på et hjerte. Slike skarpe innoverhjørner kan virke som bruddanviser og dele platen din når den snurrer fort rundt. Lag heller et mykt innoverhjørne dersom du skal lage en hjerteformet mini-CD. Puss kanten med fint sandpapir etterpå for å unngå småsprekker ytterst.

Oksidering: Bruk en fin pensel og lakker kanten på plata. Eller kanskje det også funker å la en loddebolt gli raskt langs kanten og smelte et tynt lag ytterst som forsegler brennelaget.

Flassing: Under mekkingen bruker du plastfolie på den siden av platen som laseren skal lese igjennom. Da unngår du riper. Skjæringen av platen bør foregå fra den andre siden for å unngå at plastfolien dras med rundt. Det er også en fordel om du har plater med en solid overflate.

Kapasitet/LeadIn/LeadOut: Når du brenner må du passe på å ikke brenne mer enn det er plass til. Selv om platen fortsatt registreres som 74 min, så er det ikke så mye plass der. Det kan sikkert bli noe trøbbel om du brenner mer enn det det er plass til. Lead-in tar ørlite plass helt innerst på platen og lead-out tar ørlite plass det også. (er litt usikker på om det er ytterst eller innerst)

PS. Har ennå ikke sett 12x eller raskere CDRW-mini plater. Dette er jo en måte å fikse det på! :smile:

Glimrende prosjekt forresten. Stå på, og ta noen bilder mens du holder på. Skriv litt tekst til bildene og HW.no vil sikkert poste "artikkelen" din. :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-10-21 19:08 ]

Lenke til kommentar

Har prøvd meg litt nå, og det gikk ikke veldig bra. Skal jeg legge skylden på noe, får det være manglende verktøy. Alt jeg kunne stille til rådighet med, var en modda passer (med synål på), og en lommekniv. Jeg manglet altså plastfolie. Jeg fant dessuten ut at det var ekstremt vanskelig å skjære seg gjennom en CD med passer og lommekniv, så jeg prøvde å klippe meg inn til hakket jeg hadde fått lagd, for å rive av den ytterste delen av CDen, og det var her det skar seg: Etikett-sak-folien flasset av. :sad:

Tenker jeg skal prøve med plastfolie og skaperpere verktøy neste gang.

Takk for tips så langt! :smile:

Lenke til kommentar

Du får kikke etter hva faren din/naboen har av verktøy i garagen og prøve på nytt. Eller rett og slett bare kjøpe en tapetkniv.. (koster fra 30 til 200kr avhengig av kvalitet)

Kom på at du også kan sette f.eks et glass opp ned på CD'en og skjære rundt kanten. Litt vanskalig å sentrere glasset og holde det i ro da, men sikkert verd det forsøk.

Lenke til kommentar
Quote:

The_Lobster skrev (2002-10-23 21:45):

En virkelig god cd spiller skal kunne spille cd'en om du så knekkern i to, (og da legger delene hardt og helt inntill hverandre)..

Men da snakker jeg om toppklasse cd spiller!
:grin:

Joahcim

Nei det har eg vont for å tro. Du skal være veldig nøyaktig om du skulle få en cd spiller av god kvalitet til å spille den platen.
Lenke til kommentar

TIL SOSOHAL!!!

READ THIS!!

antar at du snakker om komplett butikken i møllergaten ved glassmagasinet i oslo.

Hvis du tripper 50 meter lengre bortover mot games workshop finner du en butikk som heter IQ-data!

DER har de mp3 plater!!!

Så du slipper å bestille, betale porto og å skjære/tulle/ødelgge og krig og fred og sånn...

Lenke til kommentar

Jeg leste innlegget ditt, og fant det interessant, så jeg fant fram en CD det var brnent ca. 8 min musikk på. Jeg tok tapetkniven, og kuttet ca. 5 mm utenfor det området det var brent, til det ble et spor. Så knakk jeg av det utenfor. Plata var da ca. 8,2 cm. i diameter. Så festet jeg platen i drillen, stilte hattigheten på medium, og tok et slipepapir med en korning på 80 og slipte til alle ujevnheter langs kantene var borte. Så fant jeg fram et slipepapir med 240 korning, og slipte kanten for at den ikke skulle være så skarp. Platen var da nøyaktig 8 cm. i diameter.

Så var det bare å tørke støvet av plata og sette den i CD-spilleren å nyte musikken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...