Gå til innhold

Mine første speilrefleksbilder skal fremkalles

Anbefalte innlegg

Har lett litt etter et emnet angående dette, men har ikke helt funnet det.

Har nå begynt å redigere bildene fra i sommer som jeg vil fremkalle. Sitter her til langt på natt med Magnar Fjørtofts Digital fotografi i praksis og lærer meg teknikkene grundig. Jeg har bestemt meg for å framkalle i 18*13 formatet da jeg synes de mindre, vanlige er noe for små. Allikevel har jeg noen spørsmål:

Har laget rammer rundt bildene i passende farge. Er dette nødvendig eller gjøres dette best (om mulig) fra fremkallingsbutikken sin side?

Er det en fordel å konvertere til CMYK farger? Magnar snakker varmt om dette dersom man skal drive med trykk.

Jeg har ikke noen bestemt oppløsning på de ferdige filene. Er det nok så lenge det er over 120 ppcm? Og burde jeg gi bildene en bestemt oppløsning? I miit hode er mer piksler enn nødvendig ikke skadelig, men jeg har tatt feil før.

Hvilken butikk i Stavanger-området vil du anbefale til denne type framkalling?

Håper noen lyse hoder som har vært gjennom dette før har noen knakende gode svar, det setter jeg umåtelig pris på. Ha en fin dag!

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knakende gode svar blir det vel ikke, men kan prøve litt.

Ikke ha rammer på bildene du sender, ihvertfall liker ikke jeg det. Du redigerer bildene slik du ønsker dem og bruk fargerom Adobe RGB dersom utskriftstedet støtter det, hvis ikke bruker du sRGB. Har du allerede redigert i sRGB lar du det være som det er.

Etterat bildene er redigert er det beste å croppe dem til ønsket størrelse og ønsket oppløsning. I PS kan du legge inn f.eks. 13x18 cm og en oppløsning på 120 ppcm. Antar dette er rimelig likt på andre redigeringsprogram.

Etter cropping utføres oppskarping. Det er også et par valg du kan gjøre vedr filformat og fargerom.

Har du tatt bilder i jpeg med sRGB fargerom, gjennomfører du dette hele veien og lagrer i dette.

Har du tatt i RAW med Adobe RGB kan du lagre og sende disse som TIFF i AdobeRGB fargerom, men da må mottaker støtte dette. Det sikreste dersom du er usikker, er nok JPEG i sRGB fargerom.

IKKE konverter til CMYK ved sending til kopiering......

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Har kun brukt jpeg grunnet kun et minnekort(plassbesparende).

Men hvordan få hvite rammer på bilder da? Kall meg nostalgiker, men jeg liker dette.

Har brukt kameraets farger (Camera RGB profile) så langt, men tenkte å konvertere til sRGB etterhvert.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Hvite kanter får du sikkert ved bestilling. Det motsatte heter kantløse utskrifter, så det bør vel hete utskrifter med kant e.l. Har alltid brukt kantløse selv.......

Skal du konvertere, bør rekkefølgen være; Redigering, konvertering, resize, oppskarping. Resize kan du også gjøre i PS under image - imagesize hvor du legger inn høyde, bredde og oppløsning. Jeg liker å croppe for å være sikker på at bildet har rette proposjoner og at jeg da kan finjustere utsnittet.

Lenke til kommentar
Skal du konvertere, bør rekkefølgen være; Redigering, konvertering, resize, oppskarping.

6595658[/snapback]

Oppskarping er siste ting du gjør med bildet før du lagrer bildet og sender til fremkalling.

Har sendt noen bilder til fremkalling (10x15cm) og da satte jeg oppløsningen ned til 2 MP (1728x1152). Du skal ha litt større men tror ikke det har så mye å si. Over 3 MP behøver det ihvertfall ikke å være.

På oppskarpingen min brukte jeg samme verdien på alle bildene: Amount 100% / Radius 0,6 / Threshold 1. Så noen andre bilder fra samme fremkalling som ikke hadde oppskarping: STOOOR forskjell :)

Ramme - OBS! Pass på at du ikke forandrer bredde x høyde forholdet. Hvis du legger en like tjukk ramme hele veien så blir bildet i et ukurrant format. + Kan hende bildene blir bekjært noe under fremkalling.

Lenke til kommentar
Etterat bildene er redigert er det beste å croppe dem til ønsket størrelse og ønsket oppløsning. I PS kan du legge inn f.eks. 13x18 cm og en oppløsning på 120 ppcm.

6595426[/snapback]

Jeg mener å ha hørt at "de fleste" fremkallingsmetoder\bedrifter\maskiner bruker 300dpi, tilsvarer 120ppcm dette?

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Etterat bildene er redigert er det beste å croppe dem til ønsket størrelse og ønsket oppløsning. I PS kan du legge inn f.eks. 13x18 cm og en oppløsning på 120 ppcm.

6595426[/snapback]

Jeg mener å ha hørt at "de fleste" fremkallingsmetoder\bedrifter\maskiner bruker 300dpi, tilsvarer 120ppcm dette?

6640022[/snapback]

300 ppi = 118 ppcm, pixler pr tommer eller cm. Denne avgjør oppløsningen på bildet.

dpi er punkter pr tommer, og sier kun hvor mange punkter med blekk eller toner en skriver kan plassere på en tomme. Rettere sagt går dette på spesifikasjonen til skriveren.

Lenke til kommentar

6640022[/snapback]

NEI, det stemmer ikke. Fremkalling er det å fremkalle selve filmen (til negativer/postiver) ikke det å lage kopier. Når du har digitalt kamera slipper du fremkallingsjobben (den har kameraet gjort). Det du står igjen med er kopieringsjobben for å lage papirkopier. 300dpi er ofte benyttet på papirutskrifter opp til A4.

Lenke til kommentar

Når du sier ramme, du mener ikke passepartout da?

Det er syrefri kartong som brukes for å gi bilde mer dybde, det er liksom en ramme innen for rammen hvis du skjønner. ;)

Den hindrer også at bilde ligger helt innpå glasset i rammen (å risikerer å sette seg fast i glasset)

screenram-passepartout.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...