Gå til innhold

Pinnacle, USB2 og Firewire

Anbefalte innlegg

Har funnet mye nyttig på på dette emnet, veldig bra side! :)

Jeg har kjøpt et Panasonic NV-GS180E som jeg i løpet av sommeren har eksperimentert med. Nå står overøring og redigering på PCen for tur.

Kameraet har USB2 utgang og jeg har fått inn noen scener til PCen ved hejelp av programmet som fulgte med (Motion DV STUDIO 5.3E LE). Har lyst til å kjøpe Pinnacle studio10 og bruke det som grabber og for redigering og har noen sprøsmål til dere eksporter der ute:

1. Kan jeg bruke USB2 overføringen eller må/bør jeg kjøpe et Firewirekort med tilhørende kabel?

2. Hvis jeg kan bruke USB2 overføringen, må jeg da ha noe annet en grunnversjonen av Pinnacle, til ca 600 kr?

3. Hvis jeg må/bør ha et firewirekort, hvilken versjon av Pinnacle bør jeg da kjøpe?

4. Jeg har en del gamle VHSC-super bånd (og gammelt kamera). Ønsker etterhvert å få disse inn på PCen og redigere filmene. Bør jeg kjøpe en Pinnacle pakke som kan gjøre dette også. Hvis ja, hvilken? Hvis nei, hva bør jeg da kjøpe i tillegg? (Er usikker om mitt nye DV-kamera har analog inngang og om jeg kan bruke det som A/D-konverter som omtalt på denne siden)

På forhånd takk for svar og gode råd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Kan jeg bruke USB2 overføringen eller må/bør jeg kjøpe et Firewirekort med tilhørende kabel?
Er bortimot sikker på at du må ha firewire. Det er uansett det som er mest vanleg og har breiast støtte blant programvare og kamera.
3. Hvis jeg må/bør ha et firewirekort,  hvilken versjon av Pinnacle bør jeg da kjøpe?
Det er akkurat det same. Du kan kjøpe eit kva som helst firewirekort, som ikkje har noko med programvara å gjere.
4. Jeg har en del gamle VHSC-super bånd (og gammelt kamera). Ønsker etterhvert å få disse inn på PCen og redigere filmene. Bør jeg kjøpe en Pinnacle pakke som kan gjøre dette også. Hvis ja, hvilken? Hvis nei, hva bør jeg da kjøpe i tillegg? (Er usikker om mitt nye DV-kamera har analog inngang og om jeg kan bruke det som A/D-konverter som omtalt på denne siden)
GS180 har nok ikkje analog inngang nei, so du må kjøpe noko i tillegg for å få over dei opptaka.

Når det gjeld kva du bør kjøpe, so hadde det kanskje ikkje vore dumt å vurdert noko anna enn Pinnacle Studio. Grunnen er at det er mange som har hatt store problem med programmet, i form av at det er ustabilt, vanskar med å brenne DVDar og anna. Magix Movie Edit Pro og Adobe Premiere Elements er andre gode alternativ. Det er forresten mogeleg å laste ned demoar av alle tre programma, so du kan prøve før du kjøper. Linkar, prisar og litt meir info finn du i guiden til redigeringsprogram, link i signaturen min.

Det finst fleire alternativ for digitalisering av analoge opptak. Til dømes denne boksen. Det finst billegare òg, men fordelen til den der er at den kan ta opp i DV-format, som er litt betre for redigering. Den har eit redigeringsprogram, Ulead VideoStudio8, inkludert. Det skal vere eit heilt greit program.

Til slutt, for å ikkje snakke berre nedlatande om Pinnacle Studio, so skal det vere eit svært enkelt program, som det er lett å kome i gang med. Prisane er og litt meir fordelaktige enn den Terratec-boksen eg linka til. Komplett har to pakker der ein boks for analog til digital konvertering er inkludert, og dei koster 500kr og 1000kr mindre enn TerraTecen.

Lenke til kommentar

Hei og takk for godt svar. Jeg har lastet ned Magig Movie edit pro 10 og det ser meget interessant ut!! Hvis jeg kjøper det, kan du gi meg et link til et firewirekort til min stasjonære PC + riktig kabel til mitt kamera? Det er litt vanskelig å orintere seg i jungelen av ulike kort og overføringer. Trenger jeg noe mer Hardware?

Jeg lar opplegget for analog overføring ligge foreløpig, det kan jeg ta senere når jeg får erfaring.

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...