Gå til innhold

Netshop vil ikke gi garanti pga. støv på skjermkor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det støvet rundt kjøleribbene på minnet lot seg ikke blåse av selv om jeg blåste til jeg ble svimmel, og jeg tenkte at en klut kunne kverke kortet med statisk elektrisitet.

 

Men jeg sender en mail til Netshop nå med link til denne tråden.

6601143[/snapback]

 

Det betyr at kjøleribbene var dekket av mye mer støv når kortet ble defekt enn det bildene viser. Så her blir det opp til netshop om de kan bevise om at kortet døde pga. overoppheting.

Lenke til kommentar

Heisan forumbrukere !

 

Først; årsaken til at vi ikke har svart tidligere er at vi ikke har sett tråden, den er ikke så "gammel" og det tar litt tid før vi får med oss alt.

 

Så til kortet/saken:

Viften på dette kortet er stappet med støv. langt utover hva som er normalt på ett slikt kort selv om det er nokså gammelt. Vi er litt usikre på hvordan det har blitt så stappet, men en teori kan være at sirkulasjonen i kabinettet går "feil vei" eller noe sånt. Men det er uansett bare spekulasjoner, faktum er hvertfall at det er himla masse støv i viften. Og vi er ikke i tvil om at det er dette som har drept kortet, ett slikt kort trenger endel kjøling og her har luften fått for liten gjennomstrømning.

 

For oss her hos oss er det en selvfølge at man med jevne mellomrom rengjør PC-en sin for støv, men vi jobber jo med dette hver dag og ser helt klart poenget med at vi (og andre) er for dårlige med å opplyse om dette. Med bakgrunn i denne saken skal vi se om vi kan forbedre oss på det punktet.

 

Vi skal nok finne en løsning på dette overfor kunden som alle parter kan leve med, vi har ingen problemer med å se begge parters poenger her. Så Solar kan ta kontakt med meg på epost [email protected] så finner vi en løsning på denne konkrete saken.

 

Til dere andre; ha en fin dag videre, og husk å ta en titt inne i PC-en ved anledning slik at flere slipper å oppleve det samme ;)

 

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

Lenke til kommentar

Utenom at kortet er dødt, så er det ikke sagt noe mer detaljer.

For at støv skal lage problemer, må det skje følgende:

 

- Viften blir "plombert" av støvet, temperaturen på GPU raser til himmels og skader kortet.

- Kortslutning på grunn av støv ? Dette må i så fall være en produktfeil fordi det ikke skal skje (brannfare).

 

Jeg har vært borti 6600gt hvor viften har stoppet opp. I XP uten noe spesiell belastning fungerte alt greit fortsatt. Selv om skjermen ble svart ved belastning fungerte kortet igjen senere.

 

Jeg mistenker derfor en eller annen kortslutning her.

Lenke til kommentar
Vi skal nok finne en løsning på dette overfor kunden som alle parter kan leve med, vi har ingen problemer med å se begge parters poenger her

6601472[/snapback]

Jeg gir stor respekt ovenfor NetShop her men hadde ikke dette dukket opp i forumet, hadde neppe Netshop kommet med samme konklusjon. Vi forumsbrukere er vel Netshops største kunde og negativitet her, påvirker dem i større/mindre grad :)

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Vi skal nok finne en løsning på dette overfor kunden som alle parter kan leve med, vi har ingen problemer med å se begge parters poenger her

6601472[/snapback]

Jeg gir stor respekt ovenfor NetShop her men hadde ikke dette dukket opp i forumet, hadde neppe Netshop kommet med samme konklusjon. Vi forumsbrukere er vel Netshops største kunde og negativitet her, påvirker dem i større/mindre grad :)

6601541[/snapback]

Ikke rart det når over 2 600 har tittet innom tråden her... og 1/10 av dem skal snart gjøre en handel...

 

Synes det er dårlig av Netshop og vente til saken blir tatt opp på et forum før dem gir seg...

Kan ikke se din respekt til dem nei... Tenk på dem som ikke vet om www.hw.no , skal de bare leve med at " det er sikkert støv"

Lenke til kommentar
Jeg var tidligere i tråden i Netshops favør, men etter å ha sjekket min X1800XT manual, og ikke funnet noen referanser til vedlikehold og støvfjerning, må jeg også si meg enig i at Netshop har feil i denne saken.

6601349[/snapback]

 

 

Dette har vært mitt poeng hele tiden. Av alle high/mid/low-end gfx kort jeg har hatt, er det ingen som beskriver dette i brukermanualen, eller refererer til at mangelen på dette fører til tap av garanti. Mange av disse kjøleløsningene har nærmest hatt en kostruksjon som ligner et urverk der presisjons verktøy har vært en nødvendighet for å i det heletatt få fjernet støvet.

For oss "uber datafreaks", så driver vi med støvfjerning av alle kjøleribber/PSU, men dette er en kunnskap netshop ikke kan ta for gitt, og på ingen måte kreve i en garantisak basert på dagens/gårsdagens bruksanvisninger.

Ei heller ATI/Nvidia kan forvente at dette blir gjort av andre enn datakyndige personer, og ikke bør dette gjøres av andre enn datakyndige heller, for her er det mer fare involvert enn de fleste aner.....

 

Nei netshop, dette er bs så langt øye kan se. Gi denne karen et demokort eller noe som ikke koster skjorta, men er minst like raskt. Tapet på dette kortet kan umulig være i nærheten av den dårlige reklamen dere får av denne tråden..................

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
det er dårlig av Netshop og vente til saken blir tatt opp på et forum før dem gir seg...

6601602[/snapback]

At de har en jobb fra 0800 til 1600 og må kanskje pendle fra Sandefjord til Oslo for så å tilbringe tid med kone og barn tenker kanskje du på? Er ikke lett å overvåke forumet 24/7 da isåfall..

Lenke til kommentar
det er dårlig av Netshop og vente til saken blir tatt opp på et forum før dem gir seg...

6601602[/snapback]

At de har en jobb fra 0800 til 1600 og må kanskje pendle fra Sandefjord til Oslo for så å tilbringe tid med kone og barn tenker kanskje du på? Er ikke lett å overvåke forumet 24/7 da isåfall..

6601678[/snapback]

Tror du misforsto?

Jeg synes at det var dårlig av netshop å ikke gi seg med denne saken før den blir tatt opp på et bruker forum....

Lenke til kommentar
Heisan forumbrukere !

 

Først; årsaken til at vi ikke har svart tidligere er at vi ikke har sett tråden, den er ikke så "gammel" og det tar litt tid før vi får med oss alt.

 

Så til kortet/saken:

Viften på dette kortet er stappet med støv. langt utover hva som er normalt på ett slikt kort selv om det er nokså gammelt. Vi er litt usikre på hvordan det har blitt så stappet, men en teori kan være at sirkulasjonen i kabinettet går "feil vei" eller noe sånt. Men det er uansett bare spekulasjoner, faktum er hvertfall at det er himla masse støv i viften. Og vi er ikke i tvil om at det er dette som har drept kortet, ett slikt kort trenger endel kjøling og her har luften fått for liten gjennomstrømning.

 

For oss her hos oss er det en selvfølge at man med jevne mellomrom rengjør PC-en sin for støv, men vi jobber jo med dette hver dag og ser helt klart poenget med at vi (og andre) er for dårlige med å opplyse om dette. Med bakgrunn i denne saken skal vi se om vi kan forbedre oss på det punktet.

 

Vi skal nok finne en løsning på dette overfor kunden som alle parter kan leve med, vi har ingen problemer med å se begge parters poenger her. Så Solar kan ta kontakt med meg på epost [email protected] så finner vi en løsning på denne konkrete saken.

 

Til dere andre; ha en fin dag videre, og husk å ta en titt inne i PC-en ved anledning slik at flere slipper å oppleve det samme  ;)

 

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

6601472[/snapback]

 

Dette likner vel litt mer på den netshop jeg kjenner til og har skrytt av her på forumet. Synes dere burde være litt kjappere neste gang, og unngå å fremme slike synspunkter til kunder som kanskje aldri kommer innom hw.no for å få assistanse.

Å være vennlige og lovmessig korrekte kan faktisk gå hånd i hånd, og bør være en kjøreregel for alle nettbutikker.

Netshops renome er faktisk så bra som det er pga. dette og ikke minst fordi vi gir dere god reklame her etter positive opplevelser i deres retursystem.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Interessant er det at Netshop ikke er i tvil om at det er støvet som har drept kortet. Påståelig uten grunnlag vil jeg kalle det. Tvil er det faktisk masse av i dette tilfellet.

 

Som flere allerede har sagt, så er det slik at dersom det er støv i viften som er den indirekte årsaken til kortets død, så er det varme som er den direkte årsaken. Jeg kan ikke se av bildene at viften er 'stappet med støv'. Jeg ser at det er støv der, men det er jo ikke så rart vel.

 

Ved en viss terskel vil kortet slås av automatisk, så selv om viften skulle helt slutte og fungere skal ikke kortet oppleve noen varig skade av overopphetingen. Hvis ikke det er produksjonsfeil med kortet. Dermed all tvil, dermed reklamasjon. Hvordan kan da Netshop slå fast at dette er tilfellet? I tillegg så har de 'bevisbyrdet' her, men har kun lagt frem en antagelse som ikke helt holder vann (det virker bare logisk for dem). Dette holder ikke i det hele tatt.

 

Jeg er enig i at Netshop har en stor tendens til å fraskrive seg alt ansvar til enhver passende anledning. Jeg liker selv ikke at 'de prøver seg' i det hele tatt. Det er tvilsomt og moralsk skuffende av dem. De er desverre ikke alene om dette, men det virker som om de har blitt verstingen de siste par årene. Det er fint at de kommer med en snill tone og retter opp her, men finere hadde det vært om forumet slapp alle Netshop trådene ... i alle fall de helt unødvendige!

Endret av joebush
Lenke til kommentar

De fleste produsenter (til og med Packard Bell!) har sluttet med forsegling på kabinettene sine nå.

Ser at det står i loven:

nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Jeg tok altså feil angående dette, men jeg mener da at det ikke er vanlig å vedlegge servicemanualer med alle produkter? Haynes-bøker pleier vel ikke å følge med biler?

EDIT: Det er likevel et spørsmål om kunden burde forstå at tingen ikke tåler støv uten at han trenger å bli fortalt det i en manual, noe jeg mener han burde.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Lurer på hvordan de som har plombering på kabinettet gjør det når de skal rense skjermkortet uten å bryte garantien/plomberingen. Bare en av mange tanker som slår meg.

6601781[/snapback]

De får vel gjøre det slik som han svensken som skulle skifte skjrem kort uten å bryte garantien gjorde :p Har ikke linken men han kuttet opp kabinettet for å få gjort det. :hmm:

Lenke til kommentar

Syns det blir feil å basere seg på støv når de ikke kan få hjemmel for det i noe lovverk. At det er feil bruk er meget mulig men kunden har ikke blitt gjort oppmerksom på dette og det står ikke skrevet noe sted. At en maskin samler støv sier seg selv men det er ikke mange av mennene i gata som tenker på dette. En pc er noe som skal starte å fungere når de trenger den. Får den virus leverer de maskinen på nærmeste verksted. Å i det heletatt forvente at disse menneskene på eget initiativ skal skru fra hverandre maskinen sin og blåse med trykkluft er som å forvente en mann med rød drakt, hvitt skjegg og en diger sekk med leker på skulderen sin skli ned pipa på julaften.

 

Som det er nevnt tidligere også er det mange maskiner som kommer med klistremerker bak at garantien brytes hvis maskinen åpnes. (Selvfølgelig kan den oppgraderes men da skal den bli gjort det av deres personell eller godkjent personell som kan sette på nytt klistremerke etter oppgraderingen, Spesiellt Fujitsu Siemens driver/drev? med dette)

 

Og utifra bildene netshop har tatt så er ikke det kortet "stappet" av støv det er bs. Den vifta har null problem med å gå rundt dessuten vil kortet sikkerhets systemer slå inn om temperaturen blir for høy.. Det er garantert ikke støv som har tatt knekken på kortet og jeg syns netshop skulle tatt seg bryet med å faktisk finne ut hva feilen var før de sender synsinger i mail til kundene sine. Skjerpings!

Lenke til kommentar
De fleste produsenter (til og med Packard Bell!) har sluttet med forsegling på kabinettene sine nå.

Ser at det står i loven:

nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Jeg tok altså feil, men jeg mener da at det ikke er vanlig å vedlegge servicemanualer med alle produkter? Haynes-bøker pleier vel ikke å følge med biler?

6601820[/snapback]

 

Selvfølgelig ikke, fordi større reperasjoner ikke er ment skal utføres av forbrukere. I service manualen som medfølger ALLE biler står det klart å tydelig hvordan basis service skal utføres. Oljeskift, Dekktrykk,Spyleveske,Girolje etc etc. Det er også en grunn til at bilene har service intervaller, + bakerst i manualene har man en Troubleshoot som forklarer at tennplugger kan være slitne om moteren fusker, Bytt bensinfilter, Sjekk ladespenning. Så bilen er nok ganske så dekket for å si det sånn.

 

Leif was here

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...