sirtommen Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Hei, Jeg har bygd en trekasse som modem, router, switch, Access Point og serveren min står i. Denne kassen skal isoleres seinere for å støytette den. Men nå er den bare en tett kasse. Som dere sikkert vet så lager jo all elektronikk varme. Nå er spørsmålet hvordan jeg blir kvitt den. Jeg skal lage 2 80mm hull nede, og oppe. Og sette i vifter for å få luft flyt. Men, så vil jeg ha tempratur sensor på viftene. Slik at de ikke går unødvendig :-) Hvordan skal jeg lage denne? Kunne godt tenke meg å lage slik atnår kassen er 50 grader, så starter viftene og går til det er 40 grader i kassa. Noen tips? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Bare et tips: Sånn rent støymessig er det kanskje mer behagelig å ha to vifter som går *sakte* (og dermed med lavt støyvolum) hele tiden istedet for at de går av og på med jevne mellomrom. Vifter er lagd for å gå døgnet rundt i årevis, så jeg tror ikke du skal være bekymret for eventuell slitasje. Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 1. august 2006 Forfatter Del Skrevet 1. august 2006 Jepp, det er det jeg og har tenkt litt på. Bare sette 2 120mm vifter ned i 5v eller 7v Lenke til kommentar
eXa Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 hva slags elektronikk er det som skal inni? er vel ikke mange wattene? holder sikkert med 1 80mm på lavt nivå. 1000rpm eller noe. sett den til å blåse inn luft og så har du lufte hull en annen plass slik at lufta kommer ut igjen. Lenke til kommentar
SupRnova Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Pøs på med 120mm vifter Nå vet ikke jeg hvor stor denne kassa er men; 2stk 120mm vifter som "suger" luft inn og 2stk som "suger" ut EDIT: SilenX vifter trenger du ikke noe viftestyring på, Er så stille at! Endret 3. august 2006 av ..SupRnova.. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 hvis det er elektronikk som bare utvikler 10w varme er det jo bortkastet med masse 120mm vifter! æsj silenx... styr unna! Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 17. august 2006 Forfatter Del Skrevet 17. august 2006 (endret) hvis det er elektronikk som bare utvikler 10w varme er det jo bortkastet med masse 120mm vifter! æsj silenx... styr unna! 6690209[/snapback] Det er 2 servere, en switch, et adsl modem og en laptop psu. Jeg vil tippe det er ca 70 grader nedi der når lokker har vært på en dag. Fordi modemet slår ut, og diskene i serveren er så varme at jeg ikke kan ta på de EDIT: ADSL modem.... (selvfølgelig?) Endret 17. august 2006 av Missy TommeN Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Kan jo ta en temp motstand .. husker ikke hva det "rette" navnet på det er Men tar det og en transistor, så setter du tempmotstanden i nærheten, evt der du vil ha den, så vil viftene leve sitt eget liv Btw, du trenger ikke mer enn 2x 120mm vifter. Evt 1 og litt hull så lufta kommer ut Lenke til kommentar
Djerveste Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Hei! Jeg har et spørsmål i forhold til noe lignende. Hva trenger jeg får å gi strøm til en ekstern vifte som ikke skal kobles til en PSU? En form for omformer som jeg kan koble til strømnettet og koble vifter til. Hvor får jeg tak i noe sånt? .Johan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå