panbo Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Jeg sliter med at PCen varmer opp hele kontoret mitt. Jeg har en 3500+, 2 Gb minne, 5 HD og X1900XT skjermkort. Kassen min er en chieftec Dragon. Jeg har en Chilli 500watt power supply. Det nye skjermkortet mitt er en Sapphire X1900XTX skjermkort. Før brukte jeg å ha ett X800 skjermkort. Etter byttet har rom tempraturen min begynt å stige... Jeg ser først stiger tempen noe i kassen når PCen blir skrudd på. Så begynner temperaturen i rommet og i kabinettet og stige. Selv med vinduene åpene... Er det noen som har testet noen typer kjøling som kan takle noe sånt. Jeg har lurt på vannkjøling, men når rommet blir varmt, hjelper vel ikke det heller så mye? Rommer er ca 4*3 meter, og har ett 90 vindu, så det er en del lufting... Men i den varme sommer heten som er om dagen, er det drepen varmt å ha på PCen... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Jo bedre kjøling, jo mer varme i rommet. Slik er det bare. Lenke til kommentar
ElderScrollsinisten Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Du kan jo gå for et vannkjølingssystem? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Jeg er uenig jonepet. Maskinens kjøling har ingenting med hvor mye energi som blir tilført rommet, men bare med hvor lang tid det tar for energien å bevege seg ut. Dersom maskinen bruker 150W tilfører den ~150W varmeenergi til rommet uansett hvilken kjøling du har. Med kjøling som fort flytter varmen ut av kabinettet (aka "god" kjøling) vil romtemperaturen fortere stige enn med "dårlig" kjøling, men maksimaltemperaturen i et lukket rom vil stabilisere seg på det samme i begge tilfellene. Mitt tips er å fjerne ordet lukket og tilføre selve rommet mer luft for energien til å spre seg til. En slik i vinduskarmen gjør underverker. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Er ikke enig med deg jonepet. Jo bedre kjøling=lavere temperatur(både i og utenfor pc). Hvis man ikke kan redusere temperaturen betraktelig i pc så er det kanskje liten vits, og heller prøve forslaget til JohndoeMAKT. Tipper det er dine 5 hd som varmeprodusenten i tilfelle her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 JohnDoeMAKT beskriver ett fysisk faktum som ikke er å tilbakebevise.. God kjøling/utlufting i PC'n vil bare medføre en raskere økning av romtemperatur gitt ett lite rom med dårlig/ingen utlufting. Trådstarters problem er det nye skjermkortet.. ATI's X1800/X1900 kort er verstinger når det gjelder å produsere varme. PSU vil også produsere mer varme pga. høyere belastning som vedvarende spilling. X1900XTX drar vel en del mer strøm enn ett X800-kort. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Hvis man kjøper bedre kjølere, f.eks større kjøleblokker osv på komponentene, kan jeg ikke forstå annet at rommet også skal bli kjølere. Jeg kan ta min pc her. Min "gamle" pc hadde en temperatur inni kabinettet på 40-42 idle. Nå har jeg 30-32 idle, det vil jo si at den gamle pc'en min pumpet ut over 40 grader varm luft ut i rommet, mens den jeg har nå betraktelig mindre(30 grader). og rommet mitt er ikke like varmt lenger. Før slapp jeg og bruke varmeovn om vinteren, det må jeg bruke av og til nå Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 untoucg4ble : Termodynamikkens første lov og loven om energikonservasjon og sier at energi kan ikke forsvinne, bare gå over i andre former av samme mengde. På 2FY nivå fysikk var eksempler på slike former termisk- (varme), kjemisk-, eletrisk- og kinetisk-energi, men når alt kokes ned på atomnivå og lavere er alle disse formene egentlig kinetisk eller potensiell energi. Dette betyr at all eletrisk energi som din datamaskin "bruker" blir ikke brukt opp og forsvinner, men omgjøres til andre former for energi. Prosessoren gir termisk energi til omgivelsene, vifter gir kinetisk energi til lufta den flytter og skjermen gir ut eletrisk energi i form av fotoner. Men når de fotonene og lufta i bevegelse treffer en vegg i rommet blir igjen noe av energien omgjort til en annen eneriform, som oftest termisk. Energien til lyd, lys og luft i bevelgelse som greier å komme seg ut av rommet er minimal så du kan si at omtrent 100% av energien din maskin bruker blir overført til omgivelsene i form av termisk energi. Siden en datamaskin bruker samme mengde eletrisk energi uavhengig av hvilken kjøling det er brukt betyr det at mengden termisk energi overført til rommet er likt uansett. Når det gjelder ditt eksempel så sammenligner du epler og bananer. To forskjellige datamaskiner har ikke nødvendigvis samme energibruk og virkningsgrad på PSU har også mye å si. Din bruk av maksinen har også mye å si som jeg skrev lengre oppe; en maksin med "god" kjøling varmer et rom raskere opp, men over tid blir temperaturen den samme. (i et lukket rom) Dersom du slår av maskinen etter en tids bruk kan dette påvirke hvor mye og hvor lenge de to maskinene greide å varme lufta, men energimengden blir totalt det samme med forskjellig kjøling. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Termisk energi,fotoner, 2Fy nivå, kinetisk opplegg har jeg svært liten peiling på. Det med banan og eple stemmer ikke helt, det er kun 3 forskjeller på de 2 pc'ene. CPU kjøler, grafikk kort og kabinett(med akkurat samme viftene, men det er aluminum på den nye). En pc som pumper ut 40 grader luft må da gjøre rommet varmere enn en som pumper ut 30 grader luft? Mulig det er bare meg som ikke forstår dette Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Mulig det er bare meg som ikke forstår dette 6605444[/snapback] Poenget er at uansett om du har bra kjøling eller ikke så produserer PC'en din eksakt lik mengde varme - det er bare måten varmen fjernes fra PC'en (til luften i rommet) som er forskjellig. Over tid vil dermed et rom bli mer eller mindre like varmt med bra PC-kjøling som med dårlig hvis rommet har dårlige muligheter for lufting for å redusere temperaturen. Endret 3. august 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Hvis man kjøper bedre kjølere, f.eks større kjøleblokker osv på komponentene, kan jeg ikke forstå annet at rommet også skal bli kjølere. Jeg kan ta min pc her. Min "gamle" pc hadde en temperatur inni kabinettet på 40-42 idle.Nå har jeg 30-32 idle, det vil jo si at den gamle pc'en min pumpet ut over 40 grader varm luft ut i rommet, mens den jeg har nå betraktelig mindre(30 grader). og rommet mitt er ikke like varmt lenger. Før slapp jeg og bruke varmeovn om vinteren, det må jeg bruke av og til nå 6601467[/snapback] untoucg4ble : Termodynamikkens første lov og loven om energikonservasjon og sier at energi kan ikke forsvinne, bare gå over i andre former av samme mengde. På 2FY nivå fysikk var eksempler på slike former termisk- (varme), kjemisk-, eletrisk- og kinetisk-energi, men når alt kokes ned på atomnivå og lavere er alle disse formene egentlig kinetisk eller potensiell energi. Dette betyr at all eletrisk energi som din datamaskin "bruker" blir ikke brukt opp og forsvinner, men omgjøres til andre former for energi. Prosessoren gir termisk energi til omgivelsene, vifter gir kinetisk energi til lufta den flytter og skjermen gir ut eletrisk energi i form av fotoner. Men når de fotonene og lufta i bevegelse treffer en vegg i rommet blir igjen noe av energien omgjort til en annen eneriform, som oftest termisk. Energien til lyd, lys og luft i bevelgelse som greier å komme seg ut av rommet er minimal så du kan si at omtrent 100% av energien din maskin bruker blir overført til omgivelsene i form av termisk energi. Siden en datamaskin bruker samme mengde eletrisk energi uavhengig av hvilken kjøling det er brukt betyr det at mengden termisk energi overført til rommet er likt uansett. Når det gjelder ditt eksempel så sammenligner du epler og bananer. To forskjellige datamaskiner har ikke nødvendigvis samme energibruk og virkningsgrad på PSU har også mye å si. Din bruk av maksinen har også mye å si som jeg skrev lengre oppe; en maksin med "god" kjøling varmer et rom raskere opp, men over tid blir temperaturen den samme. (i et lukket rom) Dersom du slår av maskinen etter en tids bruk kan dette påvirke hvor mye og hvor lenge de to maskinene greide å varme lufta, men energimengden blir totalt det samme med forskjellig kjøling. 6601914[/snapback] Dersom rummet hadde vært perfekt lukket, ville temp øket helt til pc'n hadde bokstavelig talt smeltet, og dermed sluttet å produsere varme Nå finnes nå ikke perfekt lukkete rum da, heldigvis? Dersom det ikke er noen luftsirkulasjon, kun varmeledning gjennom veggene - hvor ledningen er avhengig av temp. forskjellen, så vil temp øke helt til den har stabilisert seg et spes. punkt. Hvaslags kjøling bestemmer bare hvor lang tid det tar. Men dersom døra/vinduet etc. står oppe, kan kansje kjøling ha noe å si. Det er ikke spes. behagelig å få blåst 40° varm luft som lukter plast rett i ansiktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå