Gå til innhold

Er nettbutikkene troverdige?

Anbefalte innlegg

Må si jeg stiller STORE spørsmålstegn ved troverdigheten til nettbutikker.

MPX for eksempel. Kjent for å være en av de billigste men driver med rent lureri.

De lurer folk til å tro at de har telefoner eller bekreftete datoer, folk kjøper, men så endrer de status på varen.

Samsung X820 står på min liste. MPX hadde BEKREFTET dato 31.07.06. Jeg ringte og de sa "joda, det står at den er bekreftet inn 31.07.06 "

Jeg vurderte da å bestille, men tidligere erfaringer gjorde at jeg ventet. Idag 01.08.06, joda, da er datoen endret til UBEKREFTET 07.08.06.

Det vil si at 31.07.06 IKKE kan ha vært bekreftet. Dette er lureri på sitt aller beste. MPX er ikke alene om dette men mener det er helt utrolig å lure kundene sine til å bestille/ beale for en vare som ikke kommer på dato de har satt...Manmge vil nå sikkert si at dette er datoer bekreftet/ubekreftet av leverandør og ikke MPX. Vel, hvorfor er da MPX den enste butikken som i dette tilfellet hadde en bekreftet dato?

Når det gjelder mobiltelefoner så er det for enkelte, viktig å ha den når den kommer. Dette for testing osv.

MPX står ikke lengere på min liste neste gang det skal handles....

Endret av Mobilguiden666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

31.07 kn fortsatt være bekreftet - men produksjon/levering endret fra produsentens side (husk produsenten skal dekke hele verden og lvererer til tusenvis av forretninger),

Noe annet er at enkelte nettbutikker tuller mht lagerhold. F.eks endrer Netshop ubekreftet dato på en rekek varer slik at den alltid ligger ca 1 uke fram i tid. Registerrer du deg for å bli varslet sender de aldri ut varsel, hverken om at varen alldri vil bli tatt inn eller at varslingstjenesten ikke virker for en rekke produkter. De er heller ikke villug til¨å se på problemstillingen.

Lenke til kommentar

Her tar du dessverre/heldigvis feil. De har bekreftet dato f.eks 31.7 og får inn et lite parti av telefonene den dagen. Hele partiet går med til å dekke backlog, altså telefoner som allerede er bestilt. Neste levering er ikke før 7/8, derfor endres status straks til denne datoen.

Dette er helt likt hos alle leverandører, også de vi bruker til å bestille inn varer. Eneste mulighet til å få tak i helt nye varer, er å legge inn en restbestilling som så blir effektuert når de får inn varene. Status på nettportalene vil alltid være feil.

-snubbel

Lenke til kommentar

Ingen butikk har som interesse å drive rent lureri i dette. En bekreftet dato kan også forhindres av fysisk forsinkelse på lastebilen eller båten fra Asia eller hvor det nå kommer fra. I dette tilfellet kan nok partiet ha gått med til backlog til snubbel skriver, og du var ikke den første i køen.

Ingen systemer er feilfrie, og heller ingen kundebehandlere som kan glemme å sjekke f.eks hvor mange som allerede har bestilt.

Lenke til kommentar

Det er veldig irriterende å ikke få det man har bestilt når man forventer det.

Tror problemet ofte er som tidligere sagt, at butikkene faktisk får inn varen når de skal, men at de får færre enn de har kunder som venter på den, så alle som har bestilt får ikke. Akkurat det skjedde da jeg bestilte 360.

Men er enig med tråstarter, liker ikke MPX. De er billig, men det har vært rot ca hver gang jeg har handlet fra dem.

Lenke til kommentar
Trådstarter er selvfølgelig på bærtur. Det er mye som kan skje underveis og ingen butikk tjener på å lure kundene sine i lengden.

6594500[/snapback]

Selvfølgelig kan det være fordel for butikken å si at varene kommer til butikken på en bestemt dato. Hvis en potensiell kunder ser på både pris og tilgjengelighet, vil han kanskje velge en butikk som har varen på lager nå eller om kort tid.

Selg ville jeg aldri bestilt en vare hvor det f.eks. stod "ikke på lager, kanskje til neste år" selv om det er billigste pris i prisguiden.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Jeg skal være enig i at nettbutikkene kunne forklart systemet med lagerstatus litt bedre, men ingen prøver å lure kundene! Det har de ingenting å tjene på.

Jeg kjenner folk som ikke bestiller en vare når den ikke er på lager. Da motarbeider de hele systemet! Da risikerer de at når butikken får inn X-antall varer, så går varene til de som har bestillt SELV om lagerstatus var 0. Slik kan ukene og månedene gå, og de blir dritsure!

Hele systemet er lagt opp til at man får varen etter når man bestilte, en slags "først til mølla" ordning. Så får man heller avbestille hvis man synes det tar for lang tid.

Et annet poeng er dog at de burde koblet antall innkomne bestillinger opp mot forventet antall varer i neste leveranse, når de ser at neste leveranse ikke klarer å dekke allerede innkomne bestillinger, og slik endret lagerdato frem i tid.

Jeg bruker forresten MPX selv og er kjempefornøyd! Sammen med Komplett er de de mest seriøse og kundevennlige i mine øyne.

Lenke til kommentar

Har funnet at det lønner seg å kun bestille noe som ER på lager selv. Har intrykk av at problemet ikke ene og alene ligger hos MPX men flere netbutikker. Når jeg bestilte på netshop sto en ubekreftet dato på siden, et par dager skulle det vel ta. Men i et skjema jeg fikk der det sto jeg hadde bestilt sto en dato mye, mye senere! Da vi ringte fikk vi høre at det sannsynligvis var den som var langt senere som var den korrekte. Hvorfor skjer slikt? Prøver nettbutikkene å gi et falskt inntrykk av at de for en vare inn lenge før de egentlig får den inn?

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Har funnet at det lønner seg å kun bestille noe som ER på lager selv.

6595033[/snapback]

Enig. Det er ikke bare det at man får varene senere, men det virker som om det er vanskelig for nettbutikkene å sende varene i to omganger. Selv fikk jeg en ordre splittet fra pcutstyr. Det medførte at jeg fikk en purring med et rart beløp på. Det gikk selvfølgelig helt fint å slette den, men slikt er irriterende uansett.

Lenke til kommentar
Trådstarter er selvfølgelig på bærtur. Det er mye som kan skje underveis og ingen butikk tjener på å lure kundene sine i lengden.

6594500[/snapback]

Ha ha! Denne tråden er helt unyttig! Nesten ALLE nettbutikker med en viss størrelse på sortimentet vil selge varer som enda ikke er på lager.

Når det kommer til f.eks. mobiltelefoner, vil status alltid være usikker siden modellen sannsynligvis ikke har kommet andre stedet enda heller... Samme gjelder for andre varer som ikke er på lager ved bestilling. Hvis du ikke klarer vente, foreslår jeg at du enten går i butikken og kjøper og får varen med en gang, eller innfinner deg med at noen ting tar tid...

Dette er tullete å ta opp og VELDIG DRØYT å kalle for lureri og svindel.Tullebukk!

Lenke til kommentar
Når en vare står som bekreftet dato xxx, og siden blir datoen ubekreftet en annen dag - så er det jo innlysende å tro at det partiet de fikk inn på den bekreftede datoen allerede er reservert av kunder.

I så fall er denne informasjonen fullstendig villedende for nye kunder. Tror ikke folk som har tenkt til å bestille forstår dette slik.

Er det sånn at nettbutikker kun kan forstås og brukes av oss datanerder ?

Lenke til kommentar

Æsj, det vil alltid være et visst slingringsmonn på logistikken i elektro- og databransjen. Irriterende kanskje, men dette er noe man dessverre må finne seg i. Det er slett ikke noe som bare skjer hos MPX. Jeg venter for eksempel fortsatt selv på en vare jeg bestilte fra Netshop for en god stund siden, som attpåtil sto oppført som "på lager". Gidder ikke å hisse meg opp over det.

Lenke til kommentar
Når en vare står som bekreftet dato xxx, og siden blir datoen ubekreftet en annen dag - så er det jo innlysende å tro at det partiet de fikk inn på den bekreftede datoen allerede er reservert av kunder.

I så fall er denne informasjonen fullstendig villedende for nye kunder. Tror ikke folk som har tenkt til å bestille forstår dette slik.

6753890[/snapback]

Hva skal du gjøre da?

La oss si du får 10 stk av en vare den 31.08. Så plutselig får du 10 forhåndsbestillinger på denne varen.

Har du noen bedre forslag enn å sette datoen til den neste gangen du får fler varer?

Lenke til kommentar

6753890[/snapback]

Hva skal du gjøre da?

La oss si du får 10 stk av en vare den 31.08. Så plutselig får du 10 forhåndsbestillinger på denne varen.

Har du noen bedre forslag enn å sette datoen til den neste gangen du får fler varer?

6754067[/snapback]

Hva med datagenerert tekst som f.eks. sier:

Bestilling på 100 stk. bekreftet 30.11.2006

Reservert 100 stk.

Ny bestilling på 100 stk. ubekreftet 30.12.2006

Reservert 12 stk.

Kan noe slikt misforståes ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Bekreftet dato er i og for seg grei. Som allerede sagt; det kan være at en bekreftet leveranse ikke kommer, det kan være at en bekreftet leveranse ikke er så stor som forventet, det kan være at en bekreftet leveranse blir forsinket.

Men Netshoip har et større problem. De har en del varer med ubekreftet dato som hele tiden forskyves ca. 5 dager fremover. Du kan be om å bli varslet via email når varen kommer på lager. Ber du om varsling vil du aldri motta varsel ettersom Netshop kun tar inn varen hvis noen bestiller den (bestillingsvare). De angir ikke at det er bestillingsvare og reagerer ikke på at kunder er interessert i varen og har bedt om varsel. På direkte kontakt bekrefter de at varen er bestillingsvare - men de vil ikke endre slik at varen er merket som bestillingsvare. Dette gjelder spesifikt Netshop. Andre nettbutikker har tydlig merket slike varer som bestillingsvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...