Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp: Alvorlig ekstern USB harddisk problem


Anbefalte innlegg

Jeg skulle lage en ny partisjon på min 160 Gb eksterne Maxtor USB harddisk -- men noe gikk galt og jeg kan ikke se NOE av de gamle dataene. Det er kun NTFS folderen "System Volume Information" som nå er synlig, og det rapporteres at det er ca. 128 Gb diskplass ledig av 128 Gb totalt -- hvilket jo er gale tall.

 

Jeg brukte Acronis Disk Director Suite 10 til denne mislykkede partisjoneringen. Den har fungert fint før til slikt -- men ikke idag! Tidligere brukte jeg ofte PartitionMagic.

 

Jeg har mye viktige backups på denne eksterne harddisken -- og mine forrrige backups på en annen disk er flere måneder gamle, så å miste alt på denne Maxtor disken ville være meget trist (om ikke en total katastrofe).

 

Hva kan jeg gjøre selv her -- uten å sende disken avgårde til et fryktelige dyrt "disk-redde" firma? Jeg er fattig kunstner, så det ville passe meg dårlig!

 

Jeg eier Gibsons SpinRite 6.0 og Active Undelete 5.1. Har ikke prøvd SpinRite enda, fordi jeg vet den bruker så fælt lang tid på å jobbe seg gjennom en så stor ekstern disk -- og jeg er heller ikke sikker på om den kan fikse dette, gitt at partisjonering har vært påbegynt. Active Undelete finner kun endel NTFS system-filer -- MFT, MFTmirr, Boot, etc. -- som en test har jeg "recovered" disse til min C: disk, men IKKE overskrevet noe på Maxtor disken.

 

Gode råd mottas med takk!

Endret av KlausNordby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du gjorde ingen endringer på partisjonen med de viktige filene?

Mulig at MBR er skadet.

Jeg har IKKE gjort noe med disken efter partisjoneringen -- som å skrive filer til den. Men jeg lot SpinRite 6 kjøre gjennom den ene, store partisjonen, for å evt. fikse ting på lavnivå. Den brukte nesten fire timer på det, men fant ingen diskfeil. Den andre, nye partisjone -- som er årsaken til ulykken -- blir ikke gjenkjent av SpinRite, dvs. den klarer ikke å identifisere typen filsystem, som egentlig er NTFS. Så da vil ikke SpinRite jobbe på den partisjonen.

 

Min Active Undelete finner MBR filer og annet rart fra NTFS, som jeg har kopiert over til en annen disk. Men det har jeg jo ikke megen glede av! Alle mine filer på Maxtor'n er jo tilsynelatende helt ikke-ekisterende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...