Gå til innhold

AM2 AMD X2 eller Core 2 Duo?

Anbefalte innlegg

hei!

Skal sette sammen ny PC, og lurer på hva som annbefaler seg av AMD Athlon X2 3800+/AMD Athlon X2 4200+ og Core 2 Duo E6300?

Edit:Kommer nok til å klokke etter en liten stund..

Takker for svar!

Endret av SlaXn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
denne ser bra ut?

Har disse minnebrikkene, som burde holde.. ;)

6593305[/snapback]

Det er et skrekkelig vanskelig spørsmål du stiller, siden jeg har ingen anelse om du skal bruke maskinen til å lage 3D animasjoner for Final Fantasy 15 eller kun sjekke nettbanken hver torsdag.

Edit: Men strømforsyningen ville jeg i alle tilfeller ha spandert litt mer penger på. Overklokking som du nevner, krever tross alt sitt i form av stabil og god strøm.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar
Core 2 Duo E6300 er låst hvis du har tenkt å overklokke da

må du ha ekstrem duo!

6593639[/snapback]

mer korrekt svar må vel være "Core 2 Duo E6300 multiplier er låst", men man kan fremdeles klokke FSB.

6593659[/snapback]

Hva er forskjellen på å klokke FSP og MULTIPLIER? Er ikke den CPUen så godt egnet til klokking?

Lenke til kommentar
Core 2 Duo E6300 er låst hvis du har tenkt å overklokke da

må du ha ekstrem duo!

6593639[/snapback]

mer korrekt svar må vel være "Core 2 Duo E6300 multiplier er låst", men man kan fremdeles klokke FSB.

6593659[/snapback]

Hva er forskjellen på å klokke FSP og MULTIPLIER? Er ikke den CPUen så godt egnet til klokking?

6593668[/snapback]

Processoren er meget egnet til klokking. FSB er Front Side Bus, dvs. banene mellom minnet, chipset, CPU osv.

Multiplier er det man ganger FSB frekvensen med for å finne frekvensen CPU opererer på. Dermed kan man øke FSB på hovedkortet, og CPU følger med oppover i frekvens.

Det man må tenke på her er kvaliteten på hovedkortet og hvor langt det kan klokkes.

Lenke til kommentar

Som dere ser under, er E6300 bedre enn X2 4200+ på de fleste plasser. Så, ser dette oppsettet bra ut? Det jo tilogmed crossfire på hovedkortet. :dribble:

Hvor mye tror dere jeg kan klokke E6300 til stabilt? 3GHz?

E6300 vs. X2 4200+ ($183 vs. $175)

Just like the E6400 vs. X2 4600+ battle, it's tough to declare a true winner here. The E6300 pulls ahead in all of the gaming tests, while the 4200+ manages a few wins in the encoding and 3D rendering benchmarks. General application benchmarks generally favor the E6300 over the 4200+ but there are some cases where there's effectively a tie or the 4200+ pulls ahead.

My job would be very easy if that's all there was to it, but the trouble is that I'm not so sure how these price cuts are going to affect availability. With Core 2 Duo there simply aren't going to be many CPUs available initially and thus pricing will probably resemble the extreme ends of some of those Econ 101 supply/demand graphs. The problem on the Athlon 64 X2 side is that AMD is already suffering from limited capacity, and by cutting prices by more than 50% across the board demand isn't really going to go down.

A couple of things can happen:

Core 2 Duo is widely available, everyone buys it; some people buy the new cheaper X2s and AMD's capacity strains don't get too much worse

Core 2 Duo isn't widely available, its street prices skyrocket; people turn to the new cheaper X2s which then become scarce, sending its street prices upwards and nullifying the real world impact of these price cuts.

Lenke til kommentar

Med det hovedkortet vil du klare max 2,1GHz (300x7) p.g.a. begrensninger på 945PL chipsettet.

Så hvis du skal klokke må du nok legge litt mer penger i hovedkortet. Du må i hvert fall opp i rundt 1300kr for å nå 3GHz ;)

Endret av Sir Eatsalot
Lenke til kommentar
Med det hovedkortet vil du klare max 2,1GHz (300x7) p.g.a. begrensninger på 945PL chipsettet.

Så hvis du skal klokke må du nok legge litt mer penger i hovedkortet. Du må i hvert fall opp i rundt 1300kr for å nå 3GHz ;)

6595076[/snapback]

Helt riktig, det du bør satse på er et hk basert på 975 chipsettet til intel eller 965. Dessverre for deg så er disse en god del dyrere enn asrock sitt kort med 945. Det koster å være kar. Og jo tregere cpuen er orginalt jo lavere blir mp og jo høyere må fsb klokkes for å kompansere. Det betyr ofte at man må ha dyrere kjøling på både chipsett og andre ting, og dyrere minne om det ikke er gode fsb dividere på hket. Men får du det til så får du en veldig grei pc.

Lenke til kommentar

Har dere noen eksempler på gode billige hovedkort til klokking? Trenger ikke å være Crossfire. Og nei, jeg går ikke opp de 3-400 kr til 7600gt. Har egentlig ganske stramt budsjett..

Edit: Jeg har 2048MB OCZ Gold PC-5400 667MHz RAM, det er vel godt til klokking?

Endret av SlaXn
Lenke til kommentar
Har dere noen eksempler på gode billige hovedkort til klokking? Trenger ikke å være Crossfire. Og nei, jeg går ikke opp de 3-400 kr til 7600gt. Har egentlig ganske stramt budsjett..

Edit: Jeg har 2048MB OCZ Gold PC-5400 667MHz RAM, det er vel godt til klokking?

6595299[/snapback]

Er enda ingen billige hk til conroe siden det enda er bare toppmodeller som har støtte for disse bortsett fra asrock(meg bekjent iallefall). Og den rammen er vel helt grei å klokke med, men ingen superram nei. Husk at ddr2 ram har mye slakkere minnetimingser enn ddr ram, 5-5-5-10@333(ddr2) vs 2-2-2-5@200(god ddr ram). Dette betyr at rammen kan ikke er noe fantastisk. Båndbredde er ikke alt vet du.

Lenke til kommentar
Har du noen annbefalinger på et godt klokkekort da? :)

6595419[/snapback]

Som nevnt over, de fleste hk basert på 975 og 965 chipsettene til intel. Er vel nesten bare asus som har et kort ute nå om jeg husker rett. Selv har jeg bestillt dfi sitt kort på netshop for nesten 2 mnder siden. Enda ikke sett eller hørt noe til det :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...