Belarnion Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Odd-Arne gjør ting han ikke kan. Denne gangen: fotografering. Jeg innså plutselig at den eneste måten å bli noe annet enn foto-n00b på er å få kritikk av bildene sine. Gjerne konstruktiv negativ. Here goes. Vinterferiebilde med polarlys. Assorterte fisker (Ja, jeg liker å fiske. Det jeg egentlig lurte på var om bildene blir bedre om jeg tar med hele fisken istedenfor "utsnitt" som dette?) Sommerferie nordover (bør disse bildene evnt. skjæres til?) flystevne. (Bør jeg bytte ut kamera, jeg fikk ikke bildene stort bedre uansett hva jeg gjorde, følte jeg. Det er et aldrende Canon A85 forresten) Ja, jeg vet det ble sinnsykt mange bilder, men det er uansett bedre enn flere topics (synes jeg) og så er det jo absolutt ikke nødvendig å gi kritikk på alle bildene. Dessuten er det kanskje lettere å fortelle meg hva jeg generellt ikke er god på når det er mange forskjellige bilder? Lenke til kommentar
kawak Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Har ikke så mye å si på bildene....helt greie point and shoot, ofte med en bra komp. Fiskebildene er nok bedre enn hvis du hadde tatt med hele fisken(e), men de andre bildene hadde jo blitt noen andre (,,,som jeg ikke har sett og ikke kan bedømme). Generelt sett kan man si at de fleste glade amatører ote kan gå nærmere motivet, heller den lenger ifra. Mtp bytte av kamera.....forstår du kameraet fullt ut, og kan alle knapper? Føler du at du mangler noe?...For meg blir det litt bingo å svare på om du bør bytte kamera:). Kan fint anbefale deg kamerautsyr til 50 000, og garanterer at du har større potensiale for gode bilder:). Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Jeg likte fiskebildene, samt det av biplanet. Ellers blir det altfor mange til at jeg gidder å kommentere noe mer detaljert. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Fine bilder dette her. Det første har fine rosa farger, synes kanskje de er for dominerende i bildet, synes faktiskt fjæresteinene har et rosa skjær. Hvis det er tilfellet bør nok fargene justeres noe ned etter mitt syn. Du kutter tett innpå i endel av bildene, det er ikke alltid heldig. Ville nok ikke zoomet så sterkt inn, og vurdert hode og hender som delmotiv i fiskebildene. Ellers er de klare og fine. Landskapsbildene til slutt synes jeg også er bra. Ville nok croppet fuglebildet endel, den grønne haugen var bare fin, solnedganger blir ofte mislykket uten interessante og velkomponerte forgrunner, og vil si det var mislykket her, flybildet var ok, men ville nok dratt fram skyggepartiene mye, og kompensert for høylys her, alternativt å overeksponere bakgrunnen for å få frem detaljer i motivet og næromgivelsene. En kombinasjon av dette ville gjort bildet mye bedre etter mitt syn, og å få det til vil i tillegg vise at en behersker fototeknikken. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 (endret) Karen med torsken ligner bittelittegran på Brad Pit Ellers fine bilder. Endret 1. august 2006 av QBab Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Har ikke så mye å si på bildene....helt greie point and shoot, ofte med en bra komp. Fiskebildene er nok bedre enn hvis du hadde tatt med hele fisken(e), men de andre bildene hadde jo blitt noen andre (,,,som jeg ikke har sett og ikke kan bedømme). Generelt sett kan man si at de fleste glade amatører ote kan gå nærmere motivet, heller den lenger ifra. Mtp bytte av kamera.....forstår du kameraet fullt ut, og kan alle knapper? Føler du at du mangler noe?...For meg blir det litt bingo å svare på om du bør bytte kamera:). Kan fint anbefale deg kamerautsyr til 50 000, og garanterer at du har større potensiale for gode bilder:). 6593171[/snapback] Det er ikke helt mørkt for meg da altså. Jeg kan kameraet fullt ut ja. Ikke at det er så fryktelig mange innstillinger man kan gjøre med det... Jeg synes kameraet er alt får dårlig i svakt lys selv med skyhøye iso-verdier. Jeg liker ikke blitsen på dette kameraet så den skyr jeg som regel som pesten. Jeg skulle gjerne hatt bedre zoom muligheter og slikt. Jeg vet likevel ikke helt om jeg vil bevege meg over på speilrefleks enda. De er liksom litt større å drasse med. Jeg likte fiskebildene, samt det av biplanet. Ellers blir det altfor mange til at jeg gidder å kommentere noe mer detaljert. 6593292[/snapback] Tænk ju. Fine bilder dette her. Det første har fine rosa farger, synes kanskje de er for dominerende i bildet, synes faktiskt fjæresteinene har et rosa skjær. Hvis det er tilfellet bør nok fargene justeres noe ned etter mitt syn. Du kutter tett innpå i endel av bildene, det er ikke alltid heldig. Ville nok ikke zoomet så sterkt inn, og vurdert hode og hender som delmotiv i fiskebildene. Ellers er de klare og fine. Landskapsbildene til slutt synes jeg også er bra. Ville nok croppet fuglebildet endel, den grønne haugen var bare fin, solnedganger blir ofte mislykket uten interessante og velkomponerte forgrunner, og vil si det var mislykket her, flybildet var ok, men ville nok dratt fram skyggepartiene mye, og kompensert for høylys her, alternativt å overeksponere bakgrunnen for å få frem detaljer i motivet og næromgivelsene. En kombinasjon av dette ville gjort bildet mye bedre etter mitt syn, og å få det til vil i tillegg vise at en behersker fototeknikken. 6593540[/snapback] Dagens (gårsdagens kanskje... ) svar. Takk! Grunnen til at det første bildet har så sinnsykt rosaskjær er at lyset faktisk var slik den dagen. Alt var rosa. Himmelen, havet, steinene, snøen. Alt. Mener du det burde fotoshoppes litt? Får se om jeg kanskje får med hele fisken pluss litt til neste gang. I hvilken retning ville du croppet måkebildet? Solnedgangen ble litt kjip ja. Får være forsiktigere med slike ting fra nå av. Jeg fant fort ut at det å ta bilde av et fly i "motlys" var litt mer avansert enn jeg behersker med mine skillz ja. Får bare øve litt. Det var vanskelig å se hvordan bildet ville bli gjennom søkeren. Jeg får bare fortsette å knipse til det sitter mer eller mindre i ryggmargen hvilke settings jeg skal bruke. Karen med torsken ligner bittelittegran på Brad Pit Ellers fine bilder. 6593557[/snapback] Så jeg ligner på Brad Pit altså. Den var ny. Hahahahaha. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 (endret) Et forslag til redigering av det fine landskapbildet fra vinteren med rosa himmel, har justert ned rødkanalen endel, justert levels og brukt unsharp mask. Synes fjæresteinene ble mye skarpere og uten så mye rosa stikk. Forslag til crop på fuglebildet. Ja det var ikke så enkelt. Synes bildet er for langstrakt, og har kuttet litt i det. Var en liten tur innom levels og unsharp mask også. edit: nedskalering: Endret 2. august 2006 av brainware Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Hmmm. Jeg er litt skeptisk til redigeringen i første bildet. Bildet mistet litt mye av den originale litt "mystiske" feelen som var den dagen. Himmelen ser bittelitt for "fake" ut etter min smak. Får se hva jeg klarer selv. Takk for tipset. Det siste bildet, derimot ble genialt. Kult! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå