Gå til innhold

Canon MP800 og lysbildeskanning!

Anbefalte innlegg

Hei

Har drevet og skannet lysbilder en stund nå også lurte jeg på om kvaliteten blir noe bedre på TIF enn på JPEG, fordi jeg har lagert alle de 400bildene på JPEG?

DVS, at jeg har skannet 4 bokser med lysbilder og har igjen 27.

Og hver boks rommer 100 bilder.

Så hvis jeg har gjort noe feil så bør noen si noe fort :p

Skanner på 2400DPI, 4 Lysbilder om gangen.

Endret av Åsmund@ATi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 10 måneder senere...

Er i spekulasjoner på å kjøpe en multifunksjonskriver, en MP810 eller MP 600 fra Canon. Vurderer MP810 siden det er muligheter for scanning av dias på denne, men lurer på hvor bra den er til dette formålet? Hvor lang tid det tar å scanne 4 dias, om kvaliteten blir meget bra eller?

Har en dias scanner Nikon Coolpix III, den scanner med 1700dpi (tror jeg).

Mon tro om MP810 scanner bedre eller dårligere enn denne?

MP800 og MP810 er vel stort sett samme produktet.....?

Er å anbefale?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg vil si dette må vurderes ut fra arkiveringsmuligheter og bildenes natur. Skal disse bildene kunne brukes til noe annet enn skjermvisning i etterkant? skal det være rom for etterarbeid? Om det ikke er tilfelle vil det kunne være helt kurant å bruke en form for komprimering. JPG i 100% kvalitet tar fremdeles en brøkdel (10-20%) av plassen som f.eks en TIF.

Med såpass mange dias er det synd du ikke har skaffet deg en automatisert løsning (typisk Nikon Coolscan med Diasmater)- men det er nå engang slik at du ikke er der. Da er det fint å løse problemene så godt man kan med utstyret man har.

Scanning er og blir en fryktelig tidkrevende jobb- Jeg scanner kun in bilder jeg VIRKELIG ønsker å digitalisere. Det blir skjelden 100% om man ikke leverer det hele inn til noen som trommelscanner- men så er det ikke alle som har dette behovet heller. Alternativet er jo våtscan som typisk Epson V750 kan, men det ville jo tatt fryktelig mye tid og blitt en del klin & søl.

Jeg endte opp med Epson V700 som til en viss grad forenkler jobben med å scanne 12 ruter av gangen, og har god støvfjerning og fargerestaurering. I tillegg scanner den selvsagt alle format opp til storformat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...