Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Discordia. Den lille tråden om The Dark Tower

Anbefalte innlegg

Synes denne bokserien fortjener en helt egen tråd.

Åpent for alt som har med The Dark Tower serien til Stephen King å gjøre.

(det skulle vel inkludere nesten alt han har skrevet?)

Prøv å setter spoilere i spoilerboks, og merk hvilke bøker i serien som omhandles.

Jeg begynner med et filosofisk spørsmål for de som har lest hele serien til endes:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Hvorfor straffes Roland?

Er det for den grunnleggende (og kontinuerlige) synden å ikke oppgi Tårnet?

Er det en eller flere hendelser i historien hans hvor han feilet? (karma?)

Eller bare fordi noe(n) (Gan?) har makt til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt, bokserien kan vanskelig klassifiseres som en western som sådan. Det lånes elementer fra western-generen fra tid til annen, men ikke mer enn at de fleste burde overleve det. Har tenkt å utvide med en liten mini-anmeldelse av hver bok hvis jeg får tiden til å strekke til.

Lenke til kommentar

Har aldri ansett meg som noe western fan selv, og har aldri sett noe særlig av spaghetti-westernsene som til en viss grad har inspirert denne boken, men jeg har overhodet ingen problemer med å anbefale serien for alle som er glad i gode fantasy-bøker!

Jeg leser masse bøker av denne typen (om du kan klassifisere denne boken som en type), og få om ingen har overrasket og lurt meg som denne serien har. Boken inneholder alt! Elementer av eventyr, western, sci-fi, thriller, romantikk, spenning, you name it. Og makan til intrikate rollefigurer skal du lete lenge etter. Se bare på Odetta/Detta/Susannah...

PS. Holder på med 7. boken, så vennligst ikke avslør noe! Bruk ihvertfall spoiler tags :p

PPS. Jeg leser den på engelsk, mulig navn og slikt ikke stemmer helt overens med norsk versjon :p

Lenke til kommentar

Syns the dark Tower er en herlig serie, og skal snart begynne på Wolfes of the calla. Gru gleder meg litt til å begynne på den, på en side gleder jeg meg til å lese den, på en annen side gruer jeg meg til å bli ferdig med den og snart serien. Den går jo veldig fort når man først begynner.

Lenke til kommentar

Ble ferdig men denne serien for noen uker siden, og det er noe av det beste jeg har lest. Synes det var fint at Stephen King selv var med. Noen her som har lest den boken som handler om Callahan eller Insomnia? Vurderer å begynne på en av dem nå.

Han kunne godt skrevet mer om Randal Flagg, The guardians, The Crimson King, Gilead osv.

Endret av irio
Lenke til kommentar

Skal den første boka være så tynn? Så den i en bruktbokhandel tidligere idag. Tittelen var "The gunslinger". Endte ikke med å kjøpe den, virka så "out og place" iforhold til de andre bøkene i serien (som jeg så der da). Frister å kjøpe første boken og se om jeg liker. Er veldig usikker på om jeg liker "slike" bøker :p

Har hver bok en slutt, eller må man lese hele serien for å få noe utav det?

*dumme spørsmål*

Lenke til kommentar

Første boken er veldig tynn ja, skal være det. Serien er temmelig sammenhengende, tror du vil gå glipp av veldig mye hvis du ikke leser alle sammen, kronologisk.

Det skal også sies at serien forandrer seg hele tiden. Andre boken er ikke lik den første, og historien tar hele tiden nye vendinger som forandrer hele historiens fokus. Den er absolutt å anbefale å lese, selv om du ikke nødvendigvis er fryktelig glad i den første.

PS. Det er 2 versjoner av den første tror jeg. Ene er den orginale, og det er en nyversjon som forfatteren har utvidet og forbedret. Jeg leste den utvidede boken.

Lenke til kommentar

Serien er ferdigskrevet nå ja. Ihvertfall denne delen av den, det er jo mulig at King vil utvide serien med flere bøker som bygger oppunder historien fra andre vinkler, følge andre personer i historien tettere eller noe.

Serien er vel ca....hmm. 3000-4000 sider? Er rundt der, i pocketformat. Første boken er temmelig liten, men bøkene etter den er vel i snitt 500 sider hver.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har ikke lest The Stand, men etter det jeg har hørt så er en av skurkene fra The Dark Tower tatt fra den boken. Det morsomme med Dark tower serien er at den liksom bygger videre på mye av det King har skrevet selv. Handlingen i flere av hans eldre bøker, som The Stand, blir innlemmet i historien, og blir en del av den.

Salems Lot, for eksempel, har mye å si for Dark tower. En av karakterene i denne boken blir en av heltene i Dark Tower, og alt som skjedde med denne personen blir en del av handlingen i Dark Tower. Og i the Stand fortelles det om hele byer som blir lagt øde av et supervirus. I Dark Tower treffer på Roland & Co en slik by, og deler av ene boken(husker ikke hvilken i farten) forteller om dette stedet.

Jeg ble ihvertfall veldig fristet til å lese Kings andre verker etter å ha lest Dark Tower. Jeg tror det vil gi en enda mer komplett opplevelse av en serie som allerede er fantastisk bra på egen hånd.

Lenke til kommentar

Det ideelle hadde vel vært å lese dem først, da handlingen i de andre bøkene til king bygger opp under handlingen i Dark Tower. Men det er på ingen måte et must, selv om jeg skulle ønske jeg hadde lest dem før jeg leste Dark tower.

MEN, å lese dem etterpå har positive konsekvenser også da. Hvis du først leser Dark Tower, deretter de andre bøkene, som The Stand, og DERETTER leser Dark Tower igjen, vil du nok få mange aha opplevelser. Du vil også lese boken med et annet fokus enn første gang, og det vil gi serien et mye bedre gjenlesningspotensiale!

Personlig gleder jeg meg til å lese serien igjen ved en senere anledning, men da vite mye mer om Walter, Callahan og de andre som er en del av Kings univers!

Lenke til kommentar

Da har jeg begynt på The Gunsliner, engelsk versjon. Det er den nyeste versjonen av boken, den med introduksjon, forord og etterord av Mr.King, i tillegg til at boken er endret litt siden den opprinnelige. Språket er ikke direkte vanskelig, men litt kronglete. En del sære ord, men syns det er litt sjarmerende også. Har ikke kommet så langt enda så kan ikke si for mye om innholdet, men det er spennende. Sliter litt med å plassere settingen i en spesiell tidsperiode (men det er kanskje litt av cluet ;) No spoilers, please!).

Bør nevnes at jeg ikke har lest noe spesielt med fantasy, Ringenes Herre er vel egentlig det eneste. Har også hørt dette er en litt "uvanlig" fantasy-serie. Er kanskje ikke rart ting er litt spesielt i mine øyne. Men gleder meg til å lese videre, og folk sier denne boken er mer som en introduksjon til resten av serien, og at den blir bedre fra neste bok. Gleder meg!!

EDIT: Han heter vel King, ikke Kink :ohmy:

Endret av smetho
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Akkurat lest ferdig serien, veldig trist å være ferdig med den :( Jeg bare vet at uansett hva jeg begynner på, er det lite sannsynlig at det er like gjennomført og fantastisk som Dark Tower. Jeg vurderer å lese de andre bøkene King har skrevet, og se hvordan de andre karakterene i Dark Tower ble til :)

Denne serien anbefales alle, uansett om du ikke liker eventyr bøker til vanlig. Dark Tower går lang utenfor vanlige sjangere, og kan ikke sammenlignes med noe annet jeg har lest! Du vil ikke bli skuffet! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...